• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 14 آبان 1402
کد مطلب : 208064
+
-

شریفی‌ها مشغول کارند

اشتغال‌زایی برای 800 دانشجوی فنی

گزارش
شریفی‌ها مشغول کارند

مژگان مهرابی-روزنامه‌نگار

سیزدهمین نمایشگاه کار با هدف اشتغال‌زایی دانشجویان برگزار می‌شود. دانشگاه صنعتی شریف بانی این اقدام خوب است. این دانشگاه امکانی را فراهم کرده تا دانشجویان در محیطی دور از دغدغه شغل مورد علاقه خود را پیدا کنند. نمایشگاه کار هر ساله تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان را با مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها آشنا کرده و زمینه اشتغال آنها را فراهم می‌کند. امسال هم در 21آبان‌ماه این اتفاق خواهد افتاد و طبق آمار گفته شده به نقل از پیمان دلاوری دبیر نمایشگاه کار، حدود 8هزار نفر برای بازدید و ارسال رزومه اقدام کرده‌اند. اینکه دانشجویان باید چه امتیازی برای شرکت در نمایشگاه کار داشته باشند را از دلاوری جویا می‌شویم.

به روش دانشگاه شریف
قرار است در چند روز آینده نمایشگاهی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شود. در آن نه خبری از صنایع‌دستی است و نه وسیله‌ای برای فروش وجود دارد. «نمایشگاه کار» ماهیتش جور دیگری است. در اینجا زمینه کاریابی فراهم می‌شود. ده‌ها کارفرما از شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند تا با دانشجویان جویای کار گفت‌وگو کرده و از آنها دعوت به همکاری ‌کنند. پیمان دلاوری، دبیر نمایشگاه کار در این‌باره می‌گوید:‌ «روش کاریابی در نمایشگاه کار با دیگر سازمان‌ها و نهادها تفاوت ویژه‌ای دارد. در اینجا کارفرما با افرادی روبه‌روست که همه نخبه علمی هستند و می‌توانند در فضای کاری تأثیر زیادی داشته باشند.  دانشجو می‌تواند توانمندی خود را محک بزند و به‌طور ملموس با بازار کار آشنا شود. اینکه ایده‌آل او چقدر به ایده‌آل شرکت‌ها نزدیک است و نکته مهم دیگر، با توجه به شرایط شرکت‌ها، آنجایی که امتیاز بیشتری دارد انتخاب می‌کند.» البته فقط دانشجویان نیستند که از برگزاری این نمایشگاه نهایت استفاده را می‌برند. شرکت‌های خصوصی و سازمان‌ها هم خود را می‌سنجند و بین‌شان رقابتی به‌وجود می‌آید که از بین نخبه‌ها بهترین‌ها را انتخاب کنند.

آینده‌ای روشن با شغل خوب و پردرآمد
اما هدف از اجرای این نمایشگاه چیست و چرا دانشگاه شریف چنین طرحی را در برنامه‌های خود گنجانده است؟ دلاوری در این‌باره می‌گوید:‌‌ «موقعیت شغلی یکی از دغدغه‌های دانشجویان به‌خصوص نخبه‌هایی است که توانمندی بالایی دارند. اغلب آنها بعد از فارغ‌التحصیلی برای اشتغال دست به‌کار می‌شوند اما معمولا کاری که با رشته تحصیلی‌شان مرتبط باشد پیدا نمی‌کنند. یا مجبورند در جایی مشغول فعالیت شوند که تسهیلات رفاهی چشمگیری ندارد. از این‌رو برای داشتن موقعیت بهتر به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.» او در ادامه می‌افزاید:‌ «دانشگاه شریف برای کاهش مهاجرت نخبه‌ها این امکان را فراهم کرده تا سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی پای کار بیایند. کارجوها رزومه کاری و تحصیلی خود را ارائه می‌دهند و بعد از گفت‌وگو با مدیران شرکت‌ها ارزیابی می‌شوند.»البته کارجوها صرفا از دانشجویان دانشگاه شریف نیستند. دلاوری می‌گوید:‌ «نخبه‌های ایرانی مختص دانشگاه شریف نیستند. در هر دانشگاهی اعم از دولتی یا آزاد و حتی پیام نور دانشجوی نخبه ‌وجود دارد.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید