• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 2 مرداد 1402
کد مطلب : 198138
+
-

دستفروشان واقعی مشغول کارند

شهرداری تهران محدوده میدان تجریش را ساماندهی می‌کند

تجریش
دستفروشان واقعی مشغول کارند

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

میدان تجریش در کنار محدوده‌هایی مانند چهارراه ولیعصر(عج)، یکی از پاتوق‌های معروف و قدیمی دستفروشان شهر تهران است؛ محدوده‌ای که به‌واسطه وجود مکان مذهبی مهم و پررفت‌وآمدی چون امامزاده صالح(ع) و همچنین مراکز تفریحی و تجاری نظیر بازار تجریش، دربند، درکه، کاخ سعدآباد و... از معابر و میدان‌های همیشه شلوغ پایتخت محسوب می‌شود. سال‌هاست که حضور پرشمار دستفروشان هم به یکی از جاذبه‌های این میدان قدیمی تبدیل شده؛ جاذبه‌ای که در کنارش مشکلات و چالش‌های بسیار جدی از ترافیک و سد معبر گرفته تا بروز و ظهور انواع آسیب‌های اجتماعی را نیز به‌دنبال داشته است. با توجه به این موضوع، در راستای طرح ساماندهی دستفروشان پایتخت، محدوده میدان تجریش و به‌ویژه خیابان شهرداری که یکی از آلوده‌ترین نقطه‌های منطقه یک و شهر تهران از این حیث به شمار می‌رود، طی یک هفته اخیر با همکاری شهرداری تهران و دیگر دستگاه‌های ذیربط پاکسازی شد.

فروش مواد‌مخدر، مشروبات الکلی و... تحت لوای دستفروشی!
معروف بود که در این راسته دستفروشی هرچیزی که دنبالش باشید، از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد یافت می‌شود؛ حتی چیزهایی که فروش و عرضه‌شان غیرقانونی و ممنوع است! درواقع غیر از بحث سد معبر و همچنین مشکلات بهداشتی که بعضا در مواد خوراکی‌ای که چرخی‌ها و دستفروشان عرضه می‌کردند وجود داشت، موضوع آسیب‌های اجتماعی هم مطرح بود. احسان صفایی، معاون خدمات اجتماعی شهرداری منطقه یک با تأیید این موضوع به روزنامه همشهری می‌گوید: «در کنار مشکلات مربوط به سد معبر و عرضه مواد خوراکی غیربهداشتی و فاسد، در این راسته با آسیب‌های اجتماعی هم مواجه بودیم و در بساط برخی از دستفروشان و چرخی‌ها مواد‌مخدر و مشروبات الکلی و... فروخته می‌شد.»

اجرای یک طرح نیمه‌تمام در زمستان1401
با توجه به این موضوع، سر و سامان دادن به این بخش شلوغ و پرتردد شمال شهر به یکی از اولویت‌های مدیریت شهری تبدیل شد و به همین سبب در اواخر سال گذشته نیز برای مدتی طرح ضربتی برای ساماندهی دستفروشان و بساط‌گستران و چرخی‌ها در حدفاصل میدان قدس تا قدمگاه امامزاده صالح(ع) برگزار شد که مانند بسیاری از طرح‌های مشابهی که پیش از آن اجرا شده بود برای مدت زیادی تداوم پیدا نکرد. صفایی در این رابطه هم می‌گوید: «در اوایل بهمن‌ماه سال گذشته تا چهارشنبه سوری در حدفاصل میدان قدس تا قدمگاه امامزاده صالح، یک طرح ضربتی به‌خوبی اجرا و برای مدتی بحث دستفروشی و بساط‌گستری در این محدوده کنترل شد، اما در ادامه به دلایل مختلف این موضوع رها شد.»


ساختمان نیمه‌کاره محل دپوی دستفروشان و چرخی‌ها
البته این پایان کار نبود و مدیریت شهری حدود یک هفته قبل دوباره سراغ این راسته رفت و این‌بار طی یک کار مشترک با دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌ها طرح جدیدی اجرا شد که همچنان هم تداوم دارد. صفایی در این رابطه با اجرای این طرح توضیح داده و به روزنامه همشهری می‌گوید: «از حدود یک هفته قبل شهرداری منطقه یک با کمک و همکاری سر کلانتری منطقه، یگان امداد و دادستانی شمیرانات طرح ضربتی پاکسازی میدان تجریش را اجرا کرد. در مرحله اول به دستفروشان و چرخی‌ها اخطار شفاهی داده شد که یکسری از آنها با دریافت این اخطار خودشان از این محل رفتند. در ادامه با حضور عوامل اجرایی آن دسته از بساط‌گستران و دستفروشان که به اخطار‌ها بی‌توجه بودند، جمع‌آوری شدند و محدوده میدان تجریش و راسته خیابان شهرداری حدود یک هفته می‌شود که پاکسازی شده است و از صبح تا ساعت 11شب که از معبر نگهداری می‌شود، دستفروشان حضور ندارند. در این طرح ضربتی ساختمانی نیمه‌کاره‌ به عنوان محل دپوی لوازم و تجهیزات دستفروشان شناسایی شد و همچنین موادغذایی و خوراکی که به لحاظ بهداشتی و سلامت مشکل داشتند و تاریخ انقضایشان گذشته بود با حکم دادستانی امحا شدند.»

ساماندهی دستفروشان در پایانه تاکسی میدان تجریش
هدف از اجرای این طرح سر و سامان دادن به اوضاع آشفته دستفروشان و چرخی‌ها در محدوده میدان تجریش و محیط اطراف امامزاده صالح(ع) و همچنین مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تخلفاتی است که در لابه‌لای فعالیت بساط‌گستران و چرخی‌ها از برخی افراد سر می‌زند. در ادامه این طرح قرار است ضمن شناسایی و تفکیک دستفروشانی که برای امرارمعاش و بردن نان حلال بر سر سفره خانواده بساط‌گستری می‌کنند از گروه‌های مافیای دستفروشی و افراد متخلفی که کالا و محصولات ناسالم، فاسد و غیرقانونی را عرضه می‌کردند، فضای مناسبی برای ادامه فعالیت آنها ایجاد شود. معاون خدمات اجتماعی شهرداری منطقه یک در این رابطه از استقرار کانکسی در میدان تجریش خبر می‌دهد که برای اجرای طرح ساماندهی دستفروشان ثبت‌نام می‌کند تا در محل مناسبی اسکان داده شوند و در یک فضا و شرایط بهتر بتوانند به کسب‌وکار خودشان برسند. این محل مناسب پایانه تاکسی در ضلع جنوبی میدان تجریش است که دستفروشان شناسایی و ثبت‌نام شده می‌توانند از بعدازظهر تا شب در آنجا بساط کنند. ساعت شروع فعالیت دستفروشان در نیمه اول و دوم سال متفاوت است؛ در نیمه اول سال آنها مجاز هستند از ساعت 6عصر فعالیت خودشان را در محدوده مشخص‌شده آغاز کنند.
 
 حدود 100دستفروش در این طرح ساماندهی شدند
دستفروشان بعد از شناسایی و ثبت‌نام در پایانه تاکسی میدان تجریش ساماندهی می‌شوند.
یک ساختمان نیمه‌کاره که به انبار دستفروشان تبدیل شده بود، شناسایی شد.
با حکم دادستانی، موادغذایی و بهداشتی تاریخ انقضا گذشته و ناسالم امحا شدند.
در اوایل بهمن‌ماه سال گذشته نیز یک طرح ضربتی اجرا شده بود.
شهرداری منطقه یک با همکاری سر کلانتری منطقه، یگان امداد و دادستانی شمیرانات طرح ضربتی پاکسازی میدان تجریش را اجرا کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید