• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36343
+
-

‌کردستان‌« صنعت گردو» ندارد

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان: به طور میانگین ۱۱ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید گردو در کردستان فعالیت دارند

باغداری
‌کردستان‌« صنعت گردو» ندارد

روح‌‌الله زرین| مریوان- خبرنگار: 

بیش از ۶ هزار هکتار باغ گردو در کردستان وجود دارد. این باغ‌ها زمینه فعالیت ۱۱ هزار بهره‌بردار را فراهم کرده است. با وجود این، به دلیل نبود بازار فروش، صنایع بسته‎بندی و تبدیلی و قیمت‎گذاری مصوب شاهد عرضه این محصول به صورت خرده‎فروشی هستیم. این مساله سود چندانی برای بهره‎برداران ندارد و عمده گردوی مناطق مختلف کردستان با نام برندهای معتبر در سراسر کشور به دست مصرف‌کننده می‎رسد. 


ظرفیت‎های تولید گردو در کردستان 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان می‎گوید: ۶ هزار و ۵۹۷ هکتار از باغ‌های استان به گردو اختصاص یافته است. بر همین اساس شهرهای سروآباد، سنندج، مریوان و بانه تولیدکنندگان گردو در استان به شمار می‌روند. 
«زاهد حاجی میرزایی» ادامه می‎دهد: میزان برداشت گردو از باغ‌های استان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده که دلیل عمده آن سرمای بهاره بوده است. سرما خسارات فراوانی نیز به باغ‌های استان وارد کرد. 

وی می‎افزاید: به طور میانگین ۱۱ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید گردو در کردستان فعالیت دارند. همچنین کردستان رتبه پنجم تولید گردوی کشور را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس کردستان رتبه ۱۰ کشوری سطح باغ‌های گردو را دارد.  حاجی میرزایی تصریح می‎کند: به دلیل این‌که صنایع بسته‌بندی، تولیدی و فراوری در کردستان وجود ندارد، این محصول به صورت خام‌فروشی در بازار استان‎های همجوار به فروش می‌رسد. 

وی ادامه می‌دهد: سرمای بهاره میزان تولید را کاهش داد. درنتیجه به دلیل کاهش تولید گردو قیمت آن افزایش یافت. همچنین قیمت گردو به صورت توافقی بر حسب کیفیت و درشت بودن در بازار تعیین می‌شود.  حاجی میرزایی ادامه می‌دهد: طبق برآوردهای صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری ۱۵ هزار و ۲۹۶ تن گردو در استان برداشت شود. همچنین میانگین تولید گردو در هر هکتار ۳ تا 5/3 تن است. مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان می‎گوید: با سرشاخه‌کاری باغ‌ها و کاشت نهال‌های اصلاح شده می‏توان با سرمازدگی گردو مقابله کرد. همچنین این مساله افزایش تولید را به همراه دارد. 


مشکلات باغداران 

یکی از باغداران مریوانی می‎گوید: حدود ۳ هکتار باغ گردو دارم که به صورت سنتی آبیاری می‌شود. همچنین به دلیل این‌که عمر این درختان بیش از ۲۳ سال است امکان شاخه‌زنی آنها وجود ندارد. در نتیجه میزان گردودهی را کاهش داده است. 

«رحمان جولایی» ادامه می‌دهد: ۸ سال پیش با تهیه نهال اصلاح شده باغ گردو احداث کردم. همچنین بر اساس استانداردهای باغداری مجموعه درختان گردو به صورت قطره‌ای و فاصله‌ای ۳ متری مجزا از هم آبیاری می‎شود. این مساله موجب شده در هر هکتار حدود ۳ تن گردو برداشت شود، در حالی که در نمونه باغ سنتی کمتر از ۲ تن گردو برداشت می‌شد. 
این باغدار می‎افزاید: به دلیل شرایط آب و هوایی، خاک حاصلخیز، درختان اصلاح شده، استفاده نکردن از سموم و آفت‌کش‌ها و آبیاری منظم دوره‎ای، گردوی این منطقه از کیفیت مرغوبی برخوردار است. همچنین عمده گردوی این منطقه روانه بازار شهرهای مرکزی کشور مانند تهران، اصفهان،
تبریز و... می‎شود.

جولایی تصریح می‎کند: ضرورت دارد باغداران این منطقه اقدام به اصلاح باغ‌های گردو کنند؛ چراکه در نهال‎های اصلاح شده امکان کشت درخت در ارتفاعات نیز هست و میزان آبدهی کمتری لازم دارد. 


ظرفیت‌ باغ‌های گردو 

یکی از باغداران سروآبادی می‎گوید: چندین سال است مردم این منطقه در زمینه تولید گردو فعالیت دارند. با وجود این، بسیاری از باغ‌ها به دلیل نوع نهال هنگام سرمای بهاره گل می‎دهند. این شرایط موجب سرمازدگی و‌از بین رفتن محصول می‌شود.‌
«خالد اسکندری» ادامه می‎دهد: باغداران این منطقه در زمینه تولید گردو مشکلات فراوانی دارند. بسیاری از شرکت‌های بیمه هزینه خسارات سرمازدگی را به صورت کامل پرداخت نمی‌کنند. 

این باغدار سروآبادی می‎افزاید: هیچ‌گونه صنایع بسته‌بندی، بازار فروش و فراوری گردو در این منطقه و استان وجود ندارد. چنین شرایطی موجب شده این محصول ارزشمند به صورت خرده‌فروشی در گوشه و کنار خیابان به دست مصرف‌کننده برسد.اسکندری تصریح می‎کند: به دلیل نبود خرید تضمینی گردو، نرخ این محصول باغی توسط واسطه‌ها مشخص می‎شود.

وی اضافه می‌کند:‌بر همین اساس قیمت هر کیلوگرم گردوی تازه با پوست ۲۵ هزار تومان است و پاک شده آن در باغ‌های سروآباد از بهره‌برداران با کیلویی ۶۰ هزار تومان خریداری می‌شود.‌این باغدار می‎گوید: قیمت هر کیلوگرم گردوی سروآباد در سایر شهرهای کشور ۴۵ تا ۱۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود. این شرایطبه نفع واسطه‎هاست و سود چندانی برایبهره‌برداران ندارد. 


گردوی کردستان بازار فروش می‌خواهد 

مدیرعامل یک شرکت بسته‌بندی و فراوری محصولات باغی که در تهران فعالیت دارد، می‎گوید: کردستان ظرفیت‎های مطلوبی در زمینه محصولات باغی مانند گردو و بادام دارد. از آن می‌توان در زمینه توسعه اقتصادی منطقه بهره برد. 

«نوشین زواره» ادامه می‎دهد: با ایجاد کارخانه بسته‌بندی و فراوری محصولات باغی در کردستان می‎توان اشتغالزایی را در این منطقه توسعه داد. دستیابی به چنین شرایطی نیازمند حمایت از سرمایه‌گذاران، تسهیل شرایط اعطای مجوز فعالیت و ایجاد بازار فروش بین‌المللی در منطقه است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید