• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3431
+
-

4مصوبه طلایی دولت برای رونق گردشگری وصنایع‌دستی

هیأت وزیران با تصویب 4مصوبه مهم به توسعه گردشگری و صنایع‌دستی با هدف اشتغال و رونق اقتصادی شتاب بخشید

میراث و گردشگری
4مصوبه طلایی دولت برای رونق گردشگری وصنایع‌دستی

محمد باریکانی/خبرنگار:

هیأت وزیران در ماه‌های اخیر 4مصوبه مهم در حوزه فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصویب کرد که براساس آن تنها در یک مصوبه 30هزار شغل در بخش گردشگری با بهره‌گیری از سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد می‌شود.

2مصوبه دیگر نیز با اختصاص بیش از 2هزار و 400میلیارد تومان به بخش گردشگری و صنایع‌دستی در قانون حمایت از اشتغال روستایی و 800میلیارد تومان دیگر با استناد به ماده7 آیین‌نامه حمایت از گردشگری در تبصره 14قانون بودجه سال96 به‌منظور رونق تولید در بخش گردشگری به تصویب هیأت وزیران رسید تا گام‌های عملی برای ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی کشور در 2بخش صنایع‌دستی و گردشگری برداشته شود.

دولت همچنین در آیین‌نامه دیگری که چندی پیش به تأیید هیأت وزیران رسید به شهرداری‌های کشور اجازه داده است که در شناسایی بناهای تاریخی، ‌فرهنگی و طبیعی شهرها و حریم آنها در سراسر کشور و تملک و بهره‌‌برداری از بناهای تاریخی کشور با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همکاری کنند.

 

اشتغال‌  برپایه گردشگری و صنایع‌دستی

به گزارش همشهری، اقدامات ماه‌های اخیر دولت موجب شد تا صبح دیروز علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس‌جمهور در نشستی با خبرنگاران به جزئیات مصوبات دولت اشاره کند و بر نقش این مصوبات در ایجاد اشتغال پایدار و رونق گردشگری و افزایش رفاه اجتماعی در ایران تأکید کند.

مونسان با اعلام اینکه با تصویب 4مصوبه دولت، سال آینده شاهد رونق هرچه بیشتر گردشگری و صنایع‌دستی در کشور خواهیم بود، گفت: حوزه گردشگری، هم می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و هم می‌تواند باعث ایجاد شغل شود و به افزایش نشاط اجتماعی کمک کند که این موضوعات برای دولت مهم است چون می‌تواند به ایجاد رونق در کشور بینجامد.

به گفته مونسان، دولت مصوبات خوبی در این مدت داشت که یکی از آنها توجه به رونق گردشگری و صنایع‌دستی با اختصاص سهم 20درصدی از بودجه 12هزار میلیارد تومانی در قانون حمایت از اشتغال روستایی است. با اجرایی‌شدن این مصوبه از طریق برش‌های استانی می‌توان شاهد رونق گردشگری و صنایع‌دستی بود که به تولید اشتغال و رونق اقتصادی در کشور منجر می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور همچنین حمایت از گردشگری در آیین‌نامه اجرایی تبصره۱۴ قانون بودجه سال۹۶ کل کشور را از دیگر مصوبات مهم دولت در این بخش طی ماه‌های گذشته اعلام کرد و گفت: براساس ماده۷ این آیین‌نامه که به تصویب کمیسیون اقتصادی هیأت دولت رسید، سهمی برای حمایت از تولید و اشتغال در بخش گردشگری اختصاص یافت.

مونسان افزود: براساس این آیین‌نامه، به سازمان برنامه‌ و‌ بودجه کشور اجازه داده می‌شود تا سقف ۸هزارمیلیارد ریال بابت حمایت از تولید و اشتغال با اولویت جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مسکن، حمل‌ونقل عمومی و کارآفرینی هزینه کند که بخشی از اعتبارات به توسعه گردشگری اختصاص می‌یابد.

به گفته او براساس این مصوبه دولت، یارانه سود تسهیلات برای سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش واحدهای کوچک متوسط صنعتی، معدنی، خدمات فنی، مهندسی و کشاورزی و گردشگری اختصاص می‌یابد که اختصاص این رقم به سود تسهیلات بخش گردشگری، کمک بزرگی به اتمام پروژه‌های گردشگری است.

او گفت: ۱۷۰۰ پروژه در بخش گردشگری در حال اجراست که با این تسهیلات پروژه‌های بالای ۶۰درصد تکمیل می‌شوند و رونق بسیار خوبی در حوزه گردشگری ایجاد خواهد شد.

 

شهرداری‌ها به یاری سازمان میراث فرهنگی می‌روند

معاون رئیس‌جمهور سپس به مصوبه دولت درخصوص اجازه به شهرداری‌های سراسر کشور برای همکای با سازمان میراث فرهنگی در شناسایی بناهای تاریخی و فرهنگی و آثار طبیعی شهرها و حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: با پیشنهاد کمیسیون کلانشهر‌ها دولت به شهرداری‌ها اجازه داد که با سازمان میراث‌فرهنگی در زمینه شناسایی بناهای تاریخی و فرهنگی و میراث طبیعی واقع در شهر‌ها و حریم آنها و همچنین تملک و بهره‌برداری از این بنا‌ها، همکاری کنند.

وی با اشاره به‌وجود هزاران بنای تاریخی در سراسر کشور اعلام کرد: اعتبارات سازمان میراث‌فرهنگی به‌تنهایی جوابگوی این تعداد آثار تاریخی نیست که از این پس با مصوبه دولت و با حضور و مشارکت شهرداری‌ها این آثار مرمت می‌شوند و فضای شهری را تغییر می‌دهند و به زیبایی شهرها و هویت‌بخشی به آنها کمک می‌کند.

به گفته مونسان، یکی از اهداف این مصوبه دولت نیز تقسیم وظایف بین دستگاه‌های متولی فعالیت‌های فرهنگی-‌اجتماعی و تحقق مدیریت یکپارچه شهری در حوزه‌های سلامت، گردشگری و میراث‌ فرهنگی است.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: از این پس سازمان میراث‌فرهنگی براساس مصوبه دولت می‌تواند در واگذاری بناهای تاریخی و فرهنگی با اولویت شهرداری‌ها اقدام کند که با توجه به امکانات بسیار خوب شهرداری‌ها این تصویب‌نامه بسیار مهم است و به سازمان میراث فرهنگی اجازه می‌دهد در واگذاری ابنیه تاریخی، شهرداری‌ها را در اولویت قرار دهد.

همچنین شوراهای اسلامی شهر‌ها موظف هستند با رعایت قوانین و مقررات، درصدی از درآمدهای شهرداری هر شهر را متناسب با نیازهای بافت تاریخی و فرهنگی و مذهبی در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند.

مونسان افزود: سازمان میراث فرهنگی نیز می‌تواند به‌منظور حمایت از احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل اعتبارات مربوطه به اعطای تسهیلات مورد نیاز برای احیای بافت‌های تاریخی اقدام کند.

 

وزارت صنعت؛ حامی مالی طرح‌های گردشگری و صنایع‌دستی

مونسان چهارمین مصوبه مهم دولت در حوزه فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی را اجازه حضور پروژه‌های گردشگری و صنایع‌دستی در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و گفت: دولت در سال۹۵ برای رونق تولید و اشتغال، اعتباری برای وزارت صنعت و معدن درنظر گرفت که براساس آن سامانه‌ای نیز طراحی شد که پروژه‌ها در سامانه ثبت ‌شوند و اعتبار آنها تخصیص ‌یابد.

او افزود: حدود ۱۸هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت تا برای رونق تولید و اشتغال به حوزه صنعت و کشاورزی تعلق بگیرد و وزارت صنعت نیز از طریق سامانه بهین‌یاب، تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار داد که با رایزنی‌های صورت‌گرفته بخش گردشگری و صنایع‌دستی نیز در سامانه بهین‌یاب قرار گرفتند و از این پس پروژه‌های مربوط به این دو بخش نیز مشمول حمایت و پشتیبانی از مصوبه تولید و اشتغال می‌شوند.

وی گفت: مزیت سامانه بهین‌یاب این است که سرمایه‌گذاران بخش گردشگری و صنایع‌دستی دیگر به مراجعه حضوری به تهران نیاز ندارند و در هر استان می‌توانند طرح‌های خود را ارائه دهند و پس از بررسی، طرح آنها در سامانه ثبت می‌شود و می‌توانند از تسهیلات وزارت صنعت استفاده کنند.

همچنین افرادی که پیش‌تر از تسهیلات استفاده کرده‌اند می‌توانند برای اتمام پروژه‌ها و سرمایه در گردش، بار دیگر از تسهیلات جدید استفاده کنند.

 

   سال آینده 30 هزار شغل در گردشگری و صنایع دستی ایجاد می‌شود

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، گفت: با ثبت این سازمان در سامانه بهین یاب و به سرانجام رسیدن ۷۵۰ طرح،تا یک سال و نیم آینده ۳۰ هزار شغل در حوزه گردشگری و صنایع دستی ایجاد می شود.

سعید اوحدی در حاشیه نشست رئیس سازمان میراث فرهنگی با خبرنگاران، اظهار کرد: ۷۵۰ طرح بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وجود دارد و امیدواریم با استفاده از این سامانه ۳۰ هزار شغل را در یک سال و نیم آینده ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه کد دسترسی در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار داده شده که از تهران نیز تمام فرایند قابل رسیدگی و رصد است، افزود: وثیقه‌ای خارج از طرح گرفته نمی‌شود و نیازی نیست که سرمایه‌گذاران گردشگری و صنایع دستی سپرده‌گذاری برای گرفتن تسهیلات انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید