• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3276
+
-

سه‌گانه آشنا

نتیجه 3 نظرسنجی توییتری مشاور ارشد رئیس‌جمهور چه بود؟

مشاور ارشد رئیس‌جمهور یا رئیس ستاد جنگ نرم و فضای مجازی عناوینی است که پس و پیش از نام حسام‌الدین آشنا به‌عنوان چهره نزدیک به حسن روحانی در 6سال اخیر مدام به گوش می‌رسد. سمت رسمی‌اش مشاور رئیس‌جمهور است و فعالیت‌هایش دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد؛ از اعلام موضع رسمی دولت تا برنامه‌ریزی برای عبور‌دادن دولت از بزنگاه‌های حساس سیاسی- اجتماعی. به همین دلیل عنوان آشنا هرچه باشد همکاری‌اش با دولت روحانی مستمربوده وهمواره تمام قد و البته به شیوه خودش در دفاع از رویه دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایستاده است.

رویه آشنا اما متفاوت است؛ او قید وبندی از سبک و روش روحانی نمی‌پذیرد، زمانی در صدر حامیان دولت می‌ایستد و در دفاع از واقعه‌ای بی‌پرده و عیان سخن می‌گوید و زمانی بی‌توجه به مرز‌بندی‌های سیاسی تا کمر خم می‌شود و از منتقدان دولت چون احمد جنتی دست بوسی می‌کند و موج خبری می‌آفریند.

مواضع آشنا یکدست نیست و نمی‌توان برای موضعگیری‌های او موج مشخصی را ایجاد کرد و تنها وجه مشترک اعلام نظرهایش نشر از طریق صفحه شخصی توییتر است وهرچه بیندیشد را بلافاصله در آنجا خبری می‌کند و به رأی می‌گذارد.

 جدیدترین توییت‌های او به موضوع ناآرامی‌های اخیر کشور و ارائه راهکار برای حل و فصل آن برمی‌گردد. نظر سنجی‌های زنجیره وار او برای به در رفتن دولت از فشار‌ها و اتهاماتی که از سوی برخی منتقدان روانه پاستور می‌شود اقدامی بود که آشنا در یک هفته گذشته در دستور کار داشت.

او 3روز پس از ناآرامی‌ها پیشنهاد اعتراض مجازی به جای اعتراضات خیابانی را در قالب یک نظر سنجی به رأی کاربران توییتر گذاشت و نوشت:« آیا به‌عنوان جایگزین اعتراضات کور خیابانی، با طراحی و اجرای یک برنامه کاربردی از طرف ریاست‌جمهوری برای دریافت طومارهای مردمی (شامل درخواست‌های عمومی یا شکایات و اعتراضات جمعی) که درصورت اعلام حمایت بیش از مثلا 100هزار نفر مشخص، قابلیت طرح در دولت یا مجلس را داشته باشد موافقید؟» این نظرسنجی 3گزینه «موافقم»، «‌مخالفم» و «فایده‌ای ندارد» داشت که از 17هزار و 484رای‌دهنده به‌ترتیب 27، 15و 59درصد آرا را به‌دست آورد.

رای به گزینه فایده‌ای ندارد، او را دلسرد نکرد و بازهم این ایده را مطرح کرد و این‌بار با ادبیات جدید نوشت:« نهاد ریاست‌جمهوری از طریق اپلیکیشن موبایلی امکان طومار نویسی آنلاین را برای جمع‌آوری شکایات و خواسته‌های عمومی فراهم کند.به این ترتیب طومارهایی که می‌توانند مثلا بیش از 100هزار تأیید از افراد قابل شناسایی کسب کنند قابل طرح در دولت می‌شوند.

نظر شما درباره این کار چیست؟ موافقید یا مخالف؟» از 9هزار و 423رأی‌دهنده این نظرسنجی 51درصد موافقت و 49درصد مخالفت کردند. او 3روز بعد از نظر سنجی‌اش درباره ساماندهی اعتراضات خیابانی و عدم‌استقبال از آن، بحث فیلتر تلگرام را محور یک نظرسنجی قرار داد و با طرح 3گزینه:

  • 1- تلگرام با حذف کانال‌های مروج خشونت، تروریسم، نفرت‌پراکنی و مستهجن دوباره فعال شود؟
  • 2- تلگرام مانند واتس اپ به‌عنوان یک پیام رسان و نه رسانه فعال شود.
  • 3- تلگرام در وضعیت قبلی خود به فعالیت ادامه دهد، از کاربران توییتر خواست در این‌باره اظهارنظر کنند. 10درصد به گزینه یک، 3درصد به گزینه2 و 87درصد از 19هزار و 228رأی‌دهنده به گزینه3 آن رأی دادند.

 

به این ترتیب بازهم نظر سنجی او با پاسخی روبه‌رو شد که کمترین پیام تغییر در روال مرسوم را متوجه دولت می‌کرد. نظرسنجی‌های آشنا به دستوری برای تغییر فرم اقدامات دولت منتهی نشد به همین دلیل هم او فاز توییت هایش را تغییر داد و بازهم به سراغ تحلیل و ارزیابی از شرایط سیاسی رفت.

در همین راستا هم بود که او دیروز در توییتی نظر سنجی را کنار گذاشت و در نقد ضعف رسانه‌ای مسئولان نوشت که مشکل در حوزه افکار عمومی، عدم‌اعتماد کافی به سخنگویان رسمی و رسانه ملی، بی‌نظمی رسانه‌ای و عدم‌وحدت منابع خبررسانی رسمی است. کشور از این گردنه هم عبور خواهد کرد اما راه‌حل واقعی تغییر روند خبررسانی رسمی و بازپس‌گیری فضای خبری از برخی کانال‌های تلگرامی من وتو و بی‌بی‌سی است.

آشنا در حالی خواستار بازپس‌گیری فضای رسانه‌ای کشور از رسانه‌های غیرمتعهد به نظام جمهوری اسلامی است که ضعف اطلاع‌رسانی دولت پاشنه آشیلی است که در 6سال گذشته از سوی دلسوزان و هواداران دولت روحانی مدام به گوش نزدیکان رئیس‌جمهور رسانده شده و هنوز نسخه‌ای مؤثر برای آن پیچیده نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید