• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32537
+
-

چطور پادکست بسازید؟

ترفند
چطور پادکست بسازید؟


۳۰سپتامبر روز جهانی پادکست است. پادکست رسانه‌ای است که در دنیای مدرن ایجاد شده و طرفداران زیادی دارد. در سال۲۰۰۴ یک روزنامه نگار انگلیسی در ستونی در روزنامه گاردین اسم پادکست را که ترکیبی از 2کلمه پاد و برادکست است پیشنهاد داد و از آن زمان ماندگار شد. به گزارش همشهری، به‌طور خلاصه پادکست که در فارسی از پادپخش یا تدوین صوتی هم برای آن استفاده می‌شود انتشار مجموعه‌ای از پرونده‌های رسانه دیجیتال است که توزیع آن در اینترنت با استفاده از فید صورت می‌گیرد و توسط کاربران معمولا روی یک پخش‌کننده موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است. این روش با افزایش محبوبیت دستگاه پخش موسیقی دیجیتال آی‌پاد به‌عنوان روشی آسان برای به اشتراک گذاشتن محتویات صوتی از طریق اینترنت، به‌وجود آمد. اما حالا اکثر افراد روی موبایل‌هایشان به پادکست‌ها گوش می‌دهند. برای تولید پادکست اما چه تجهیزاتی لازم دارید؟


یاز به میکروفن پیشرفته نیست!
خیلی‌ها فکر می‌کنند برای تولید پادکست و برای ضبط صدایشان نیاز به یک میکروفن گران‌قیمت و حرفه‌‌ای دارند. میکروفن پیشرفته قطعا در نتیجه کار تأثیر دارد، اما با توجه به اینکه مجبور هستید در پایان کار حجم فایل ضبط شده را برای دانلود راحت‌تر پایین بیاورید استفاده از میکروفن‌های آماتور و ارزان‌قیمت موجود در بازار هم جوابگوی نیاز سخت‌افزاری است.


  برنامه‌ریزی کنید
پادکست مانند یک برنامه رادیویی تمام‌ عیار است. به همین‌خاطر برای تولید آن باید نقشه و به‌اصطلاح کنداکتور داشته باشید. بدانید قرار است طول کل پادکست چقدر باشد و هر قسمتی به چه چیزی اختصاص پیدا می‌کند.


  فقط حرف نزنید
برای جذاب‌تر کردن برنامه همچنین می‌توان از موسیقی و افکت‌های صوتی استفاده کرد. مطمئنا یک فایل صوتی که تنها حاوی صدای ما باشد، جذابیت چندانی را به همراه نخواهد داشت.


  نرم‌افزارهای ساده هم کافی است
نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای برای ادیت فایل‌های صوتی وجود دارد. اما اگر خیلی حرفه‌ای نیستید می‌توانید از نرم‌افزارهای ساده‌تر برای ویرایش فایل صوتی‌تان استفاده کنید. یکی از بهترین‌ها در این زمینه نرم‌افزار Audacity است. این نرم‌افزار ظاهری ساده دارد و کار با آن چندان دشوار نیست. علاوه بر این کاملا رایگان است و تمام نیازها برای ساخت یک پادکست را برطرف می‌کند. با دریافت این برنامه رایگان از آدرس https://www.audacityteam.org/download و نصب آن در چند دقیقه، شما می‌توانید کار را آغاز کنید.


  فایل‌ها را جداگانه ضبط کنید
 برای ضبط صدا تنها کافی است دکمه قرمز رنگ رکورد را فشار داده و در میکروفن شروع به صحبت کنید. برنامه شروع به ضبط صدای شما می‌کند و تا زمانی که دکمه «استاپ» فشرده نشده این کار ادامه دارد. در برنامه هر فایل صوتی جداگانه در یک کانال نگهداری می‌شود تا بتوانید با جابه‌جایی کانال‌ها، صداها را در زمان‌های مناسب پخش کنید. این کار این امکان را به شما می‌دهد که روی صدای گوینده موسیقی اضافه یا همزمان چند صدای مختلف را پخش کنید. به همین خاطر لازم است هر بخش از برنامه را جداگانه و در یک کانال ضبط کنید؛ یعنی پس از ضبط هر بخش دکمه «استاپ» را فشار داده و برای ادامه دوباره رکورد را بزنید تا در کانال جدیدی صدا ضبط شود.


  خروجی‌ فایل‌تان سبک باشد
خیلی‌ها هنوز مصرف پایین اینترنت برای‌شان مهم است. برای همین سعی کنید حتی‌الامکان حجم فایل نهایی شما پایین باشد. محبوب‌ترین فرمت بین کاربران که حجم قابل‌قبولی هم ارائه می‌دهد همچنان MP3 است.

این خبر را به اشتراک بگذارید