• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 4 دی 1402
کد مطلب : 213337
+
-

هوش مصنوعی خود را بسازید!

ساختن یک چت‌بات شخصی با فناوری‌های نوین کار سختی نیست

هوش مصنوعی خود را بسازید!

زهرا خلجی

چت‌بات ChatGPT اواخر سال گذشته به‌دنیا آمد و جهان را شگفت‌زده کرد تا حدی که رکورد بیشترین دانلود را در کمترین زمان ممکن زد. این فناوری هوش مصنوعی که در پاسخ به درخواست‌های صوتی، بهترین جواب‌ها را داشت حالا چیزی جدید و قدرتمند برای بازی کاربران ChatGPT ارائه کرده است به نام‌ GPTهای سفارشی.

برنامه‌نویسی بدون دانش
این روبات‌های سفارشی اساساً نسخه‌های متمرکزتر و خاص‌تری به نسبت مدل اصلیChatGPT هستند که به کاربر اجازه می‌دهد بدون استفاده از کدنویسی یا دانش پیشرفته هوش مصنوعی چیزی برای یک هدف خاص بسازد. نام GPT مخفف Generative Pre-trained Transformer است به معنی ترانسفورماتور مولد از پیش آموزش‌دیده. مولد (Generative) به معنی این است که توانایی تولید محتوای جدید را خارج از آنچه یک هوش مصنوعی روی آن آموزش دیده است، دارد. واژه از قبل آموزش‌دیده (Pre-trained) هم نشان می‌دهد که قبلاً روی مقدار قابل توجهی از موارد آموزش دیده است و Transformer نوعی معماری هوش مصنوعی است که در درک زبان ماهر است.

روبات شخصی
کاربرهای معمول ChatGPT پیش‌تر هم می‌توانستند نوع پاسخگویی ساده یا پیچیده را به روبات با دستوراتی تعیین کنند. در مجموع GPT‌ها براساس این ایده ساخته شده‌ و به کاربر اجازه می‌دهد تا یک روبات با شخصیت خاص ایجاد کند. علاوه بر این، فرد می‌تواند مطالب خود را برای افزودن به بانک‌های دانش GPT خود آپلود کند که به‌عنوان مثال می‌تواند نمونه‌هایی از نوشته‌های خودتان یا کپی‌هایی از گزارش‌های تولید شده توسط شرکت شما باشد. GPT‌ها همیشه به داده‌هایی که در آنها آپلود می‌کنید دسترسی خواهند داشت و می‌توانند وب را به‌طور گسترده مرور کنند.

فروشگاه GPT
GPTها فعلا به‌طور انحصاری برای کاربران برترPlus و Enterprise فعال است هرچند به‌زودی در دسترس عموم کاربران قرار خواهد گرفت. شرکتOpenAIبه‌عنوان سازنده این روبات قصد دارد یک فروشگاه GPT باز کند تا ‌ اگر کسی فکر می‌کند روباتی که ساخته برای دیگران هم مفید است، آن را در این فروشگاه برای فروش عرضه کند.

چگونه روبات چت شخصی بسازیم؟
درحال حاضر اگر نسخه Plus یاEnterpriseChatGPT را دارید، روی قسمت اکسپلور در سمت چپ روی رابط وب کلیک کنید تا چند نمونه GPT را ببینید. برای مثال، یکی برای کمک به شما در نوشتن خلاقانه و دیگری برای تولید سبک خاصی از نقاشی دیجیتال وجود دارد.
وقتی آماده شروع ساختن نسخه مخصوص خود هستید، روی گزینه ایجاد یک GPT در بالا کلیک کنید.
دو برگه برای چرخیدن در آنجا وجود دارد: یکی برای ساختن GPT از طریق روال پرسش و پاسخ و دیگری پیکربندی برای تولید یک GPT دقیق‌تر.
اگر تازه شروع کرده‌اید بهتر است از قسمت Create استفاده کنید، چرا که این گزینه کاربرپسندتر است و شما را گام به گام در این فرآیند راهنمایی می‌کند.

یک روبات کاملا شخصی
برای اینکه راحت‌تر بتوانید کار را پیش ببرید به درخواست‌های روبات سازندهGPT پاسخ دهید و به او بگویید که می‌خواهید GPT جدید قادر به انجام چه کاری باشد: مثلا مفاهیم خاصی را توضیح دهید‌تا در زمینه‌های خاص توصیه کند یا اینکه انواع خاصی از متن یا تصاویر یا هر چیز دیگری را تولید کند.
 سپس از شما خواسته می‌شود نامی برایGPT خود و تصویری برای آن انتخاب کنید، هرچند پیشنهادهایی برای این موارد نیز دریافت خواهید کرد. همانطور که به درخواست‌هایGPT سازنده پاسخ می‌دهید، GPT در قسمت پیش‌نمایش سمت راست شروع به شکل‌گیری می‌کند، همراه با چند نمونه ورودی که بستگی به شما دارد که آن را بخواهید یا نه.
ممکن است حتی از شما در مورد زمینه‌های تخصصی‌تر درباره روبات شخصی سؤال شود، مانند اینکه می‌خواهید GPT شما در زمینه خاصی کار کند یا اینکه پاسخ‌های پیچیده‌تر و بلندتر بدهد. با این حال، فرآیند ساخت بسته به GPT که ایجاد می‌کنید متفاوت خواهد بود.

دانش افزوده
بعد از اینکه روال ساخت یکGPT روی اصول پیش رفت، می‌توانید آن را امتحان کنید و برای اضافه کردن جزئیات و عمق بیشتر، به تب Configure بروید. خواهید دید که پاسخ‌های شما تاکنون برای ایجاد مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برایGPT در مورد هویت آن و نحوه پاسخگویی به سؤالات شما استفاده شده است.
حتی چند گزینه برای شروع مکالمه هم به شما پیشنهاد می‌شود. درصورت نیاز می‌توانید این دستورالعمل‌ها را ویرایش کنید و روی آپلود فایل‌ها کلیک کنید تا به بانک‌های دانش GPT اضافه شود.
به‌نظر می‌رسد اکثر فرمت‌های اسناد رایج، ازجمله پی‌دی‌اف و فایل‌های ورد، پشتیبانی می‌شود، اگرچه هیچ فهرست رسمی از انواع فایل‌های پشتیبانی شده وجود ندارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید