• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30899
+
-

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به همشهری خبر داد

تهران در مسیر تقویت همگرایی فرهنگی

سیدمحمد فخار/خبر‌نگار

هنوز یک هفته از تأکید کمیسیون ویژه فرهنگی کلانشهرهای کشور درخصوص پرهیز از موازی‌کاری در برنامه‌های فرهنگی نگذشته که برنامه‌های نهادهای مختلف در بخش‌های موازی یک‌به‌یک اعلام می‌شود. فرارسیدن ایام عزاداری محرم، هفته دفاع‌مقدس و بازگشایی مدارس این روزها در رأس اخبار فرهنگی شهرهای بزرگ کشور است و بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند برنامه‌های متنوعی برای پاسداشت این مراسم آیینی درنظر بگیرند. در عین حال چند صدایی و موازی‌کاری معضلی است که هنوز ادامه دارد. بی‌شک در تهران اگر قرار باشد همگرایی ، وحدت رویه و یکپارچه‌سازی‌ در امور فرهنگی صورت گیرد، باید ذیل سازمان فرهنگی هنری شهرداری شکل گیرد؛ جایی که از شهردار و رئیس صدا و سیما تا فرمانده سپاه و بسیج تهران در آن عضو هستند و این ترکیب نمایندگان مجلس و وزیر فرهنگ را نیز دربرمی‌گیرد.

نقد و نظر درباره این مهم بود که همشهری را نیز به نشست خبری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کشاند. سعید اوحدی در این نشست به محور همگرایی نهادهای فرهنگی پایتخت پرداخت. این همگرایی البته می‌تواند الگویی برای همه فعالان فرهنگی کشور باشد و آفت موازی‌کاری پس از 40سال فعالیت فرهنگی در جمهوری اسلامی ریشه‌کن شود. اوحدی در پاسخ به پرسش همشهری درباره پرهیز از موازی‌کاری اعلام کرد: ترکیب هیأت امنای سازمان فرهنگی هنری شامل همه ظرفیت‌های فرهنگی کشور است. ما متولی اصلی کار فرهنگی در شهر تهران هستیم و می‌توانیم الگویی برای شهرهای مختلف باشیم. اوحدی در بخش دیگری از سخنان خود به همشهری گفت: ناگفته نماند که کار فرهنگی به اندازه تک‌تک جمعیت کشور تنوع و تکثر دارد. البته ما در بخش تدوین تفاهمنامه‌ها زمینه‌های این همگرایی فرهنگی را فراهم کرده‌ایم. با آموزش و پرورش، ‌جلساتی درباره ستادهای دانش‌آموزی داشته‌ایم تا حضور آنها در برنامه‌های فرهنگی مؤثرتر باشد و برای آنها تنوع برنامه‌ای درنظر گرفته‌ایم. با سازمان بسیج هم برنامه‌های مشترک برگزار می‌کنیم که هفته دفاع‌مقدس نشان از تعامل عملیاتی شده ماست. با کانون مساجد، موزه‌های تهران و اداره آبفا نیز این تفاهم‌ها انجام شده. ما در تهران حدود 400 مرکز فرهنگی داریم و از هرگونه تفاهم میان‌نهادی برای همگرایی فرهنگی استقبال می‌کنیم.

ویژه‌برنامه‌های مناسبتی شهرداری 

بخش دیگری از نشست خبری اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به برنامه‌های محرم، دفاع‌مقدس و اربعین اختصاص داشت. اوحدی در این‌باره گفت: جلوه سوگ، پرده عشاق، کودکان عاشورایی، نوگلان حسینی، بر آستان اشک، نشان ارادت و سوگواره آواها و نواها از جمله این برنامه‌های شاخص است. اوحدی در پایان همچنین از برنامه گردشگری «تهران با تو» به مناسبت 14مهر، روز تهران خبر داد که قرار است 30نوع تور را برای مردم برگزار کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید