• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184211
+
-

بودجه فرهنگی به تأیید شورای انقلاب فرهنگی برسد‌

نگاه
بودجه فرهنگی به تأیید شورای انقلاب فرهنگی برسد‌

‌جمشید جعفرپور-رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم

من در جریان جزئیات بودجه امسال نیستم اما با این فرض که  بودجه اختصاصی فرهنگ افزایش پیدا کرده باشد، خیلی عالی است چون بودجه فرهنگ شامل تربیت بدنی، وزارت ارشاد، میراث فرهنگی، صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و حوزه‌های علمیه می‌شود.
بنا به تجربه می‌توانم بگویم که مشکل اصلی در نحوه مصرف این بودجه است؛ یعنی در اغلب موارد اهداف مشخص و دقیقی نه در خود یک دستگاه یا وزارتخانه و نه در مجموعه دستگاه‌ها وجود دارد که بگوییم سال 1402هدف‌گیری فرهنگی کشور این است و همه دستگاه‌ها همراستا با هم بودجه‌های‌شان را صرف این هدف کنند. مشکل این است که مدیریت راهبردی بر دستگاه‌های فرهنگی اعمال نمی‌شود. با توجه به اینکه من سال‌های مدیدی تجریه حضور در شورا را داشته‌ام، می‌توانم بگویم جایی مثل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که اصلا با همین ماموریت تاسیس شده، سال‌ها این کار را انجام نداده است.
حالا شاید، با مدیریت جدید آقای خسروپناه، از این به بعد این کار انجام شود. اساس این است که همه دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های سال آتی‌شان را به تأیید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برسانند و آن وقت می‌شود در پایان سال یک جمع‌بندی انجام داد و دید که این دستگاه‌ها چقدر به وظایف‌شان
عمل کرده‌اند.
منتها الان دستگاه‌ها به‌صورت متفرق و به تدبیر مدیرانشان فعالیت‌های‌شان را انجام می‌دهند که ممکن است نه‌تنها هم‌افزا نباشد، بلکه حتی ممکن است گاهی خنثی‌کننده یکدیگر باشد. در نهایت این وضع باعث می‌شود که بودجه فرهنگی کارایی و اثرگذاری لازم را نداشته باشد.
من هم در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بوده‌ام و هم در مجلس شورای اسلامی و روند کار هر دو نهاد را از نزدیک دیده‌ام. ما یک مشکل عمیق و موزن ساختاری داریم. بنا به آنچه فرموده حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مدیر و سیاستگذار کل فرهنگ کشور است.
در زمان ما پیشنهاد این بود که بخش سیاست‌های فرهنگی بودجه‌ها را در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب کنند. به این ترتیب که بگویند در سال 1402این موارد جزو سیاست‌ها و هدف‌های فرهنگی ماست. بعد در مجلس این بودجه‌ها را در امتداد این سیاستگذاری اختصاص بدهند.
دستگاه‌های نظارتی، مثل دیوان محاسبات، در راستای همین سیاست‌هایی که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دیده شده، بیایند در دستگاه‌ها حسابرسی کنند. ما در سال‌های ابتدایی دهه 1390در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تلاش کردیم مجوز اینکه سیاست‌های برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالانه در بخش فرهنگ از سوی دولت و مجلس به شورای‌عالی داده شود اما متأسفانه توفیقی پیدا نکردیم. همین باعث می‌شود که یکپارچگی و یکدستی فعالیت‌های فرهنگی و در نهایت اثرگذاری آن از میان برود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید