• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29069
+
-

«فرصت» ناسا از دست می‌رود

تلگراف
«فرصت» ناسا از دست می‌رود


کاوشگر مریخ‌نورد بعد از پایان طوفان بزرگ مریخ کمتر از 45روز برای تماس با زمین زمان خواهد داشت و بعد از آن به خواب ابدی فرو می‌رود. به‌گزارش انگجت، این کاوشگر به پنل‌های خورشیدی برای تأمین انرژی خود وابسته است. حجم گردوغبار طوفان موجب شده است که نور به اندازه کافی برای این پنل‌ها فراهم نباشد و در نتیجه مریخ‌نورد Opportunity نتواند حرکت کند. یک تیم در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا(JPL) آخرین ارتباط را با این کاوشگر در تاریخ 10ژوئن برقرار کرده است.

واحد کنترل امیدوار است هنگامی که آسمان مریخ به اندازه کافی تمیز شود، باتری فرصت خود را شارژ کند و  قادر به شنیدن و پاسخ دادن به سیگنال‌هایی باشد که از زمین فرستاده می‌شود. اگر 45روز بدون پاسخ بگذرد، گروه کنترل عملیات، فعالیت و تلاش خود برای بازیابی فرصت را متوقف خواهد کرد. جان سالاس- مدیر پروژه فرصت- می‌گوید: اگر بعد از 45روز پاسخی از فرصت نشنویم، گروه مجبور خواهد شد نتیجه بگیرد که گردوغباری که جلوی نور خورشید را گرفته‌اند و سرد شدن مریخ موجب شده است تا فرصت دچار اختلال شود و در این صورت احتمال اینکه این کاوشگر دیگر نجات پیدا نکند، قوی است.

این به آن معنا نیست که ناسا به‌طور کامل از فرصت قطع امید خواهد کرد. ضمن اینکه فرصت در ابتدا برای یک مأموریت 90روزه طراحی شده بود و حالا تقریبا 15سال است که فعالیت می‌کند. گروه کنترل تلاش خود برای ارتباط‌گیری را خیلی کمتر از اکنون ادامه خواهد داد و ارسال سیگنال‌های فعال رادیویی را از طریق شبکه عمیق فضایی متوقف می‌کند. احتمال آن زیاد است که تا زمان وقوع این اتفاق، پنجره 45روزه تمام‌شده باشد. با این حال، این هم ممکن است که شرایط دیگر در طول طوفان گردوغبار به اجزای مهم کاوشگر آسیب زده و فرصت به آخر خط رسیده باشد.
تنها گذر زمان همه‌‌چیز را مشخص می‌کند و گروه عملیات امیدوارند که فرصت از این آخرین چالش نیز سربلند بیرون بیاید.

این خبر را به اشتراک بگذارید