• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 25 اسفند 1402
کد مطلب : 221092
+
-

پیشنهادهایی برای تلاقی ‌ماه رمضان و عید نوروز در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمد‌مهدی ماندگاری

ماه رمضان فرصت خدمت به مردم است

توصیه
ماه رمضان فرصت خدمت به مردم است

امسال‌ ماه مبارک رمضان با آغاز سال جدید و ایام تعطیلات نوروزی مقارن شده است. برای بهره‌گیری بهتر و بیشتر از این ایام سراغ حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری از استادان حوزه و دانشگاه رفتیم تا بیشتر در این زمینه برایمان توضیح دهد.

عید طبیعت، عید اولیای خدا
ماه رمضان آدابی دارد که باید رعایت شود و برای همین است که انسان در رجب و شعبان تمرین می‌کند تا وارد‌ ماه رمضان شود. پاکی و دور بودن از آلودگی‌ها بالاترین عمل در رمضان به شمار می‌آید.‌ ماه رمضان یک ‌ماه استثنایی است. کارمندان عیدی را خیلی دوست دارند. بچه‌ها هم عید را دوست دارند. عیدی می‌گیرند.‌ ماه رمضان هم عید اولیای خداست.

دوری از تجملات و تشریفات
البته که ‌ماه رمضان یکی از بهترین فرصت‌ها برای خدمت به مردم در قالب افطاری دادن است. موضوعی که  مطرح می‌شود این است که در شرایط اقتصادی کنونی جامعه، افطاری‌دادن سخت شده است. ببینید در روایت‌ها داریم شما می‌توانید افطاری دهید ولو به اندازه خرما. اتفاقا شاید در این ‌ماه مبارک رمضان به ‌خاطر گرانی‌ها توفیق شود تا ما کمی از تجملات، تشریفات و اسراف‌ها در افطاری‌ها کمتر کنیم.

ثواب صله‌رحم در افطاری‌ها
دید و بازدیدهای عید باشد، اما افطاری‌ها را با نان، پنیر، خرما، سوپ و غذای ساده برگزار کنیم. مهم این است که اقوام، دور هم جمع شده و صله‌رحمی انجام شود و از ثواب صله‌رحم، افطاری، جمع بودن، دعا کردن و احوال هم را پرسیدن بهره ببریم. چه بسا در این افطاری‌ها یک دعا مستجاب و تبدیل شود به تعاونوا علی‌البر و التقوی.

گره از کار هم باز کنیم
در این افطاری‌ها کمک کنیم گره‌های همدیگر را باز کنیم‌. در این افطاری‌ها با هم یک دعایی، مناجاتی یا حدیثی بخوانیم و کسب معرفت شود. این مجالس ساده دید و بازدید و افطاری می‌تواند تبدیل به جلسات کسب معرفت، دعا، حل مشکلات، صله رحم و... شود. لذا کوتاهی نکنیم حالا که بهار قرآن با بهار طبیعت تقارن پیدا کرده است از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم.

حرمت رمضان را نگه داریم
وقتی حتی خیلی کوچک معصیت و گناه می‌کنیم خدا را نافرمانی کرده‌ایم، یک آب خوردن یا یک لقمه غذا خوردن به‌ صورت علنی در ‌ماه رمضان، یک لقمه غذا خوردن نیست، نافرمانی خداست و خدا و دین را کوچک کرده‌ایم. یقینا و خدا را شکر هموطنان ما آنقدر فهمیده هستند که اگر عذری داشته باشند یا بیمار یا مسافر باشند، حتما حرمت این ‌‌ماه را حفظ می‌کنند و در جایی چیزی می‌خورند که جلوی دیگران نباشد.

تمرین بندگی خدا
بعضی به ‌خاطر شرایط کاری شاید در محیط کار، روزه گرفتن برای آنها سخت باشد، ولی امسال که ‌ماه رمضان با ایام تعطیلات نوروزی هم‌زمان شده، فکر می‌کنم تمرین خوبی است که عزیزان روزه‌هایشان را بیش از پیش مراقبت کنند. ضمن اینکه در هوای خوب بهار، هم لذت ظاهری و هم لذت معنوی روزه‌داری را بچشند. تمرین خوبی برای بندگی خدا، خودسازی و مقابله با خواهش‌های نفسانی است و باید از این فرصت‌ها استفاده لازم را ببریم که فرصت‌ها زودگذر است.

دعای روزه‌اولی‌ها
دختر‌خانم‌ها و آقاپسرهایی که امسال تجربه اول روزه گرفتن دارند، بی‌شک مورد پذیرایی خاص حضرت حق تعالی قرار می‌گیرند. به برکت اینکه خداوند تبارک و تعالی سفره روزه‌داری برای این عزیزان پهن کرده است، هدیه‌ای برای این عزیزان تهیه کنید. به آنها روحیه بدهید، سحرها بیدارشان کرده و غذاهای مقوی به آنها بدهید. فرصت برای استراحت بیشتر آنها فراهم کنید. زمان افطار از آنها بخواهید چون روزه اولی هستند حتما برای خانواده و همه مومنین و برای فرج امام زمان(عج) و همچنین برای پیروزی رزمندگان اسلام دعا کنند.

توصیه به سفرهای درون‌شهری
مسافرت در ‌ماه رمضان اشکال ندارد و حرام نیست. البته مکروه است چون فرصت روزه‌داری را از آدم می‌گیرد؛ مگر اینکه فرد سفری برود که قصد 10روز کند؛ البته معمولا در ایام نوروز اینگونه سفرها کمتر از 10روز است. من در همین زمینه پیشنهاد دیگری می‌کنم. در بسیاری از سفرها ضمن اینکه عزیزان تفریح و سیاحت می‌کنند، ممکن است کمتر به خانواده‌ها و فرزندان رسیدگی کنند. امسال بیاییم در شرایطی که ‌ماه رمضان در روزهای عید نوروز است به جای اینکه سفرهای بین شهری برویم، سفرهای درون‌شهری را تجربه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید