• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 30 فروردین 1403
کد مطلب : 222763
+
-

فرصت‌های آینده شرق تهران

نگاه
فرصت‌های آینده شرق تهران

محمدهادی علی‌احمدی؛ شهردار منطقه۱۳ تهران

توسعه روزافزون شهرها و مواجهه مستمر با چالش‌های جدید در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری، ضرورت توجه به‌نظرات شهروندان و خلاقیت در برنامه‌ریزی شهری را دوچندان کرده است. 2موضوعی که به‌ترتیب پایه‌های 2اصل مشارکت عمومی و کارایی در حوزه حکمرانی شهری به‌حساب می‌آیند. در عین حال از آنجا که شهر و کیفیت زندگی در آن، به‌طور مستقیم متاثر از نوع نگاه به مسائل شهری است، خلاقیت شهری به‌عنوان یک رویکرد راهبردی می‌تواند کیفیت زیستن در شهر را تحت‌تأثیر قرار دهد. چراکه ایده شهر خلاق، اساسا سبب گسترش افق دید مدیران و برنامه‌ریزان شهری و گسترش طیف و تنوع راهکارها برای مقابله مسائل و مشکلات شهر می‌شود.
توجه به مشارکت عمومی و بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه برای تدبیر مسائل شهر، 2رویکرد مهم در شهرداری منطقه13 تهران بوده است. در میان مسائل و موضوعات مهم در این منطقه، «بافت فرسوده»، «امکانات رفاهی و تفریحی»، «بوستان‌های محلی»، «مناطق مسکونی‌فشرده در حوالی دوشان‌تپه و پایانه قدیم مسافربری شرق» در سال‌های گذشته همواره از موارد دارای اهمیت بوده است.
در راستای غلبه بر برخی از این مشکلات قدیمی و تحقق خدمت به شهروندان، با دستور شهردار تهران و پیگیری‌های مستمر شهرداری منطقه۱۳، توافق بزرگ دوشان‌تپه به‌زودی به نتیجه می‌رسد و به موجب آن، خیابان دماوند به پیروزی می‌رسد و به این ترتیب بسیاری از مشکلات این محدوده در شرق تهران کاهش می‌یابد. همچنین پایانه جدید شرق (پردیس مسافری شهر تهران) با دستور شهردار تهران، محوریت سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران و پیگیری‌های مکرر شهرداری منطقه۱۳ بعد از وقفه طولانی در تکمیل، در این دوره مدیریت شهری فعال و جهت ارتقای کیفیت حمل‌ونقل و کاهش ترافیک در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. مجموعه سرخه‌حصار نیز که در محدوده شهرداری این منطقه قرار دارد، ظرفیت و فضایی مناسب برای شهروندان است و می‌تواند در توسعه گردشگری در شرق پایتخت مؤثر باشد.
بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه۱۳ و ساماندهی و رفع مشکلات محلات این منطقه، نیازمند وقت، ایده و خلاقیت است. ما در این زمینه سعی کردیم با استفاده از نظرات مدیران و کارشناسان و شهروندان در حوزه‌های مختلف شهری، به ایده پردازی و نوآوری در طرح‌های مختلف براساس نیازسنجی واقعی بپردازیم.
در این راستا در ابتدای سال‌جاری از همه معاونت‌ها و حوزه‌ها خواستیم ایده‌های خود را متناسب با وظایف‌شان ارائه کنند. در مراحل بعدی، ایده‌های جمع‌آوری‌شده از‌سوی معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی پردازش و جمع‌بندی شده و برای اجرایی‌شدن آنها، کمیته‌های تخصصی با حضور معاونت‌ها و حوزه‌ها تشکیل می‌شود.
در حال حاضر، ایده‌های جمع‌آوری‌شده، از نظر زیرساختی و امکان اجرایی‌شدن، در حال بررسی در کمیته‌های تخصصی هستند. طبعا ایده‌هایی مورد تأیید قرار می‌گیرد که دارای ابعاد خلاقانه باشد و ضمن ارتقای بهره‌وری در فعالیت‌ها؛ از کارآمدی لازم برای رفع نیازهای احصا شده در فرایند نیازسنجی‌ها برخوردار باشد.
از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرای شهرداری منطقه۱۳ در سال۱۴۰۳ می‌توان به «توسعه فضای تفریحی گردشگری سرخه حصار»، «احداث سوله چند منظوره شهید دوران»، «بهسازی معابر اراضی دوشان تپه»، «احداث رفیوژ میانی خیابان پیروزی»، «احداث پیاده‌راه افضلی»، «احداث اسکان کارگری نواحی2 و3»، «اجرای شبکه آبیاری تحت فشار و احداث مرکز فوریت‌های امدادی در بوستان جنگلی سرخه حصار» و ادامه «بازسازی و تغییر کاربری ساختمان‌های اراضی ساصد» اشاره کرد.
بخش دیگری از برنامه‌های منطقه۱۳ در قالب طرح تحول 20گانه خدمت، شامل ۴۷۷پروژه است که از آنها می‌توان به موضوعات عمرانی و ترافیکی و...  اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید