• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28454
+
-

بی‌آرتی‌های محبوب

اتوبوس‌های بی‌آرتی با کمترین هزینه محبوب‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل درون‌شهری تبریز هستند

حمل‌ونقل
بی‌آرتی‌های محبوب

سیدرضا حسینی‌زاده|  تبریز – خبرنگار:

ضرورت‌های استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی موجب شده تا طی سال‌های گذشته شهرداری تبریز ایجاد خطوط بی‌آرتی را در دستور کار قرار دهد. گرچه در ابتدای اجرای این طرح بسیاری از کارشناسان و شهروندان از این‌که بخشی از خیابان در اختیار اتوبوس‌ها قرار گیرد ناراضی بودند اما این وسیله حمل‌و‌نقل به‌تدریج به محبوب‌ترین و پرکاربردترین وسیله حمل‌و‌نقل درون‌شهری در تبریز مبدل شد. کاهش فاصله دسترسی مردم، جابه‌جایی روزانه قابل توجه مسافر و حرکت سریع در ترافیک را می‌توان از علل این محبوبیت دانست. هرچند که در روزهای اخیر انجام فعالیت‌های عمرانی موجب کند شدن حرکت در بخشی از مسیر بی‌آرتی تبریز شده اما همچنان بی‌آرتی پر از مسافر و محبوب شهروندان به‌ویژه طبقه متوسط جامعه است.


قیمت ارزان بلیت 

یکی از شهروندان تبریزی می‌گوید: سامانه بی‌آرتی 10 سال است که در تبریز راه‌اندازی شده است و کمتر شهروندی را می‌توان پیدا کرد که یک‌بار از این خط اتوبوس استفاده نکرده باشد. اوایل که بلیت این مسیر رایگان بود و بعدها هم کرایه آن بسیار نازل‌تر از بقیه خط‌ها بود که این روند تاکنون ادامه داشته است. 
«ناصر فرش‌فروش» با بیان این‌که هر روز از این خط استفاده می‌کند، ادامه می‌دهد: طی 36 کیلومتر با قیمت حدود 500 تومان برای هر شهروندی می‌تواند مناسب باشد، ضمن این‌که عبور این خط از اصلی‌ترین خیابان‌های شهر امتیاز ویژه‌ای است که بی‌آرتی تبریز برای شهروندان ایجاد کرده است. 


خلاصی از ترافیک 

یکی دیگر از شهروندان تبریزی به ترافیک کلافه‌کننده خیابان امام خمینی(ره) حد فاصل میدان هفت‌تیر تا میدان جهاد اشاره می‌کند و می‌گوید: عبور از این مسیر برای خودروهای شخصی، تاکسی و مسافربرهای دیگر همیشه یک کابوس است. ترافیک این مسیر اغلب سنگین است اما اتوبوس‌های بی‌آرتی به‌راحتی می‌توانند از خط ویژه و بدون گرفتاری در ترافیک از آن عبور کنند. «امیر محبی» تعیین نشدن خط ویژه برای بی‌آرتی حد فاصل فلکه دانشگاه تا پل کابلی را یک امتیاز منفی برای این خط می‌داند و می‌افزاید: اتوبوس‌های بی‌آرتی در این مسیر نه چندان کوتاه گرفتار ترافیک عصرگاهی این محدوده می‌شوند در حالی که به نظر می‌رسد امکان ایجاد خط بی‌آرتی در این بخش وجود دارد. 


جولان موتورسوارها و عابران در مسیر بی‌آرتی

به رغم صحبت‌های بسیاری از شهروندان و تایید مزیت‌های خط‌های بی‌آرتی در شهر تبریز «رحیمه عبدالهی» یکی از شهروندان تبریزی از سرعت کم این وسایل حمل‌و‌نقل عمومی انتقاد و اظهار می‌کند: سرعت اتوبوس‌ها واقعا کم است و تعدد ایستگاه‌ها نیز موجب طولانی‌تر شدن زمان رسیدن به مقصد می‌شود.  وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر ورود موتورسوارها، خودروهای شخصی و حتی جولان عابران پیاده در مسیر بی‌آرتی عجیب و غیرقانونی است. رانندگان اتوبوس‌ها بارها تاکید کرده‌اند به دلیل همین اتفاقات ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی و برای جلوگیری از بروز تصادف مجبور به رانندگی با سرعت کم در مسیر خلوت بی‌آرتی هستند، بنابراین همراهی شهروندان هم ضروری است.


فعالیت روزانه حدود 100 دستگاه اتوبوس
 
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه می‌گوید: خدمات‌رسانی یک دستگاه اتوبوس دو کابینه برابر با تردد 130 وسیله نقلیه شخصی در شهر است که با احتساب فعالیت روزانه حدود 100 دستگاه اتوبوس در این مسیر از حرکت قریب به 100 هزار خودرو در مرکز شهر کاسته می‌شود.  «فرخ جلالی» با بیان این‌که اتوبوس‌های بی‌آرتی فعالیت 16ساعته در تبریز دارند، بیان می‌کند: در هفته‌های آتی و با آغاز به کار مدارس انتظار استقبال بیشتری از این اتوبوس‌ها را داریم و با رسیدگی فنی به اتوبوس‌ها و تعمیر به‌موقع این خودروها تلاش می‌شود تا بی‌آرتی تبریز با حداکثر توان در خدمت شهروندان باشد.

وی با بیان این‌که افزایش قیمت کرایه در این مسیر به صورت حداقلی انجام شده است، می‌افزاید: تنها 15 درصد افزایش کرایه داشته‌‌ایم که خود شهروندان نیز پایین بودن این قیمت را تایید می‌کنند، چراکه مسیر میدان بسیج تا راه‌آهن با هزینه‌ای چند برابری برای این شرکت تمام می‌شود. جلالی درباره این‌که چرا در مسیر فلکه دانشگاه تا پل کابلی مسیر ویژه بی‌آرتی ایجاد نشده است، می‌گوید: این مسیر به علت عبور از بلوار 29 بهمن و جلوگیری از تخریب فضای سبز، همچنین با توجه به خلوت بودن آن در اغلب ساعات روز جداسازی نشده و اکنون نیز به‌جز ساعات خاص این مسیر خلوت است. این مسئول از کاهش تصادفات به صورت چشمگیر در مسیر بی‌آرتی خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این زمینه همکاری شهروندان بیشتر شده اما رانندگان نیز احتیاط بیشتری می‌کنند و در زمان‌های اوج تردد شهروندان از حرکت با سرعت بالا خودداری می‌شود، ضمن این‌که خارج از قوانین شهری و سرعت مطمئنه نمی‌توان در این مسیر رانندگی کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید