• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27107
+
-

امارات به‌دنبال پایان جنگ یمن

رویداد
امارات به‌دنبال پایان جنگ یمن


 درحالی‌که بحران‌های انسانی و نظامی عربستان در جنگ یمن روزبه‌روز بیشتر می‌شود، مقامات اماراتی مرتبا بر ضرورت پایان این درگیری نظامی تأکید می‌کنند. در این زمینه، روز گذشته انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات که به انگلیس سفر کرده، گفت: جنگ یمن پدیده‌ای زشت بوده و هست. این جنگ باید به‌صورت منطقه‌ای و از طریق تضمین برای عدم‌شکل‌گیری یک حزب‌الله جدید در میان ما (کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس) خاتمه یابد. راه‌حل پایان این جنگ، سیاسی است و یمنی‌ها باید برای این انتخاب آماده شوند.

این مواضع مقامات اماراتی، که تا پیش از این به‌شدت از سرکوب نظامی جنبش انصارالله حمایت می‌کردند در حالی مطرح می‌شود که این کشور تا حد زیادی به اهداف راهبردی خود در جنگ یمن رسیده است؛ اهدافی ازجمله سیطره بر شهرهای جنوبی، فرودگاه و بندر عدن و حضور در جزیره سقطری. در مقابل اما موقعیت عربستان در این صحنه به هیچ عنوان مطلوب نیست، چراکه مرزهای جنوب این کشور با یمن همچنان ناامن است. شهرهای عربستانی به‌طور روزانه در معرض حملات موشکی است و جهان تا حد زیادی، مسئولیت فجایع انسانی در جنگ یمن را متوجه این کشور می‌داند.

در این زمینه و در شرایطی که سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی همچنان به انتقادات خود از عربستان به‌دلیل حمله به شبکه‌های تصفیه آب استان حدیده یمن ادامه می‌دادند، حمله هوایی به اتوبوس حامل کودکان، بحران جهانی کم‌سابقه‌ای برای سعودی‌ها به باور آورده است.روز گذشته روزنامه واشنگتن‌پست مدعی شد: جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با اعزام یک ژنرال بلندپایه به ریاض، خواستار بررسی فوری علل و مسببان حادثه حمله به اتوبوس کودکان یمنی شده است؛ گزارشی که درصورت درستی، نشان‌دهنده تحولی بی‌سابقه در روابط میان ریاض و واشنگتن در پرونده یمن است.

حملات اخیر ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات به استان‌های جنوبی یمن، علاوه بر واشنگتن، انتقادات بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه و آلمان را که تا پیش از این در برابر جنایت‌های نظامی در یمن سکوت می‌کردند نیز برانگیخته است.

از سوی دیگر، دبیرکل سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکومیت مستقیم حمله ائتلاف به اتوبوس کودکان، خواستار توقف فوری حملات هوایی به مناطق غیرنظامی در یمن شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید