• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24243
+
-

گام بعدی؛ ساماندهی بانک‌های نظامی

به گفته معاون نظارت بانک مرکزی ادغام بانک‌های نظامی در بانک‌های دولتی با جدیت دنبال خواهد شد

 مسئولان بلندپایه بانک مرکزی که این روزها روی موج حمایت افکار عمومی درباره ساماندهی مؤسسات غیرمجاز از اعتماد به نفس بالاتری نسبت به چند ‌ماه پیش برخوردار شده‌اند می‌گویند گام بعدی اصلاح ساختار نظام بانکداری در ایران، ساماندهی بانک‌های نظامی است.

به گزارش همشهری، پیش از این قرار بود در بهار امسال فعالیت مؤسسه اعتباری مهر اقتصاد متوقف و در بانک انصار ادغام شود، اما تأخیر در اجرای این سیاست تردیدهایی را درباره جدیت بانک مرکزی در اجرای این طرح به‌وجود آورده بود،  اما حالا معاون نظارت بانک مرکزی بر انجام این کار پافشاری می‌کند تا نقطه پایانی بر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای گذاشته شود. خبرگزاری مهر گزارش داده فرشاد حیدری،  معاون نظارت بانک مرکزی صبح روز دوشنبه که در کارگروهی با حضور مدیران بانک‌های لرستان صحبت می‌کرد اعلام کرده برنامه بعدی بانک مرکزی ادغام بانک‌های نظامی و وابسته به نیروهای مسلح در بانک‌های دولتی است. به گفته او این اقدام موجب رقابت پذیری بیشتر می‌شود.

21اسفندماه پارسال، فرشاد حیدری، در یک نشست خبری اعلام کرده بود در بهار97 تعاونی اعتبار ثامن و مؤسسه اعتباری مهر اقتصاد در بانک انصار ادغام خواهند شد. او همان زمان در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری درباره احتمال ادغام مؤسسه اعتباری کوثر و بانک‌های قوامین و حکمت ایرانیان اعلام کرد: در فاز دوم درباره این مؤسسه و 2بانک هم تصمیم‌ گرفته خواهد شد. 10شهریورماه سال گذشته، امیر حاتمی،  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای نخستین بار اعلام کرد: مؤسسات مالی خود را در چارچوب قانون ساماندهی می‌کنیم. به گفته او الگوی پیشنهادی و توافق شده بین وزارت دفاع و بانک مرکزی شبیه‌سازی کارکردی است که بانک سپه در سال‌های نه چندان دور برعهده داشت و بیشتر فعالیت‌های مالی و پولی وابسته به نهادهای نظامی را مدیریت می‌کرد و حالا قرار است بانک انصار چنین مسئولیتی را عهده‌دار شود. موضوع ادغام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری وابسته به نهادهای نظامی از ابتدای دولت دوم حسن روحانی وارد فاز جدی‌تری شده که  براساس مجوزهای عالی‌ترین مقامات نظامی، در نهایت توافقی بین ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی با امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و امور پشتیبانی نیروهای مسلح درباره نحوه این ادغام‌ها صورت گرفت.

   پرونده غیرمجازها

فرشاد حیدری، معاون نظارت بانک مرکزی تأکید کرد: دیگر هیچ مؤسسه مالی غیرمجازی در شبکه پولی به‌طور مؤثر فعال نیست. به گفته او تعاونی‌های اعتباری تا پایان تابستان امسال ساماندهی خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید