• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23159
+
-

کهنه‌قالی می‌خرم

گزارش میدانی همشهری از وانت‌بارهای دوره‌گرد و گفت‌وگو با مسئولان

در شهر
کهنه‌قالی می‌خرم

زهرا اشرف‌زاده| البرز - خبرنگار:

مزاحمت بلندگوهای سیار وانت‌های بار و سمساری‌ها و دستفروشانی که اجناس خود را در کوچه‌ها و خیابان‌ها به مردم عرضه می‌کنند بارها توسط شهروندان در ستون صدای همشهری مطرح شده است. اما این مشکل گویا حل‌شدنی نیست و هر بار که از مسئولان در این مورد می‌پرسیم، تنها جمله «ساماندهی خواهد شد» را می‌شنویم و پس از آن اتفاقی نمی‌افتد.
بر هم زدن آرامش مردم با بلندگوهای گوش‌خراش، به‌خصوص در ساعات اول صبح و بعدازظهر، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این وانت‌بارهاست که به قول خودشان می‌خواهند کالا را به در منزل مشتری برسانند.


شهرداری به معضل وانت‌‌‌ها رسیدگی نمی‌کند

یکی از شهروندان با اشاره به ایجاد مزاحمت وانت‌بارها می‌گوید: بیش از 6 ماه است با شهرداری تماس می‌گیرم و برای رسیدگی به وضعیت وانت‌های دستفروش درخواست پیگیری می‌کنم، اما نه‌تنها تعداد آنها کم نشده بلکه بیشتر هم می‌شود. در هر ساعت بیش از ۱۰ وانت از خیابان اهری عبور می‌کنند و با صدای بسیار بلند بلندگوی خود سبب ایجاد مزاحمت و سلب آسایش و آرامش کسبه و ساکنان منطقه که بیشتر هم بافت مسکونی دارد می‌شوند، اما احساس می‌کنم توسط مراجع مسئول هیچ تذکری به آنها داده نمی‌شود که این‌طور قانون‌شکنی می‌کنند و آرامش شهروندان را سلب می‌کنند.

« مهدی الماسی» می‌افزاید: روزهای گذشته کمی ناخوش شدم. چند روز خانه ماندم تا استراحت کنم و از شر آلودگی هوا، ترافیک و کار روزانه در امان بمانم. اما کدام استراحت؟ مگر دوره‌گردهای مزاحم با ایجاد آلودگی صوتی، آرامش گذاشتند؟ سبزی‌فروش‌ها، سمساری‌ها، میوه‌فروش‌ها و خریداران لوازم منزل یکی پس از دیگری از صبح زود مزاحمت ایجاد می‌کنند. جالب اینجاست هنوز نفر قبلی نرفته، یکی دیگر از راه می‌رسد و آنهایی هم که بلندگو ندارند صدایشان از 10 بلندگو قوی‌تر و و بلندتر است.
وی ادامه می‌دهد: مردم هر سال عوارض و مالیات می‌پردازند و انتظاراتی دارند و یکی از آنها برقراری نظم و آرامش است. نمی‌دانم آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت در تمام مناطق وجود دارد یا اینکه تمام این ناهنجاری‌های اجتماعی و بی‌مبالاتی و بی‌ملاحظگی برای مناطق پایین شهر است.


شهروندان نیز در این نابسامانی مقصرند

یکی دیگر از شهروندان اما مردم را مقصر می‌داند‌ و می‌گوید: مردم هم در این مورد کم تقصیر ندارند. اگرآنها استقبال نکنند، وانت‌بارها هم این گونه در خیابان‌ها جولان نمی‌دهند.
«الهه صادق‌نژاد» می‌افزاید: وقتی برخی از شهروندان دور وانت‌بارها، به‌خصوص افرادی که میوه و سبزی می‌فروشند، جمع می‌شوند و خرید می‌کنند، روشن است که به تبع آن تعداد این فروشنده‌های دوره‌گرد روز به روز بیشتر می‌شود. البته دلیل استقبال شهروندان این است که کالاهای آنها کمی ارزان‌تر از مغازه‌ها به فروش می‌رسد و خرید از آنها به‌صرفه‌تر است، به همین دلیل برخی ترجیح می‌دهند از آنها خرید کنند. یا اینکه عده‌ای فکر می‌کنند اگر اجناس دست دوم خود را مستقیم به خریداران دوره‌گرد بفروشند کمتر متضرر می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: برای جمع‌آوری این شغل‌های کاذب باید راهکارهای اساسی پیش گرفت. ما نیز موافق این نیستیم خدای نکرده مانع درآمدزایی این افراد شویم، چراکه این افراد اگر شغل مناسبی برای خود داشتند، به این مشاغل کاذب رو نمی‌آوردند.


وانت‌بارها مانع فعالیت کسبه‌اند

رئیس اتحادیه میوه و پروتئین شهرستان فردیس وجود دستفروش‌ها و وانت‌بارهای میوه‌فروش را یکی از مشکلات پیش روی واحدهای صنفی به‌خصوص اتحادیه میوه‌فروشان عنوان می‌کند و‌ می‌گوید: اعتراضات فراوانی در مورد این مسئله از سمت واحدهای صنفی داشته‌ایم که اکنون باید با همکاری مسئولان اجرای این امر به طور جدی بررسی شود و درصدد رفع مشکل باشیم.
«محمدعلی سبزعلی» می‌افزاید: در خصوص جمع‌آوری دستفروش‌ها و وانت‌بارهای میوه‌فروش در کنار خیابان‌های اصلی و فرعی با تمام دستگاه‌ها ذی‌ربط بارها گفت‌وگو کرده‌ایم، اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.
وی ادامه می‌دهد: صدای کسبه شهر و اعضای اتحادیه درآمده است، چراکه وانت‌بارها بدون پرداخت حق عضویت، مالیات و عوارض در جای‌جای این شهر بدون داشتن هیچ کدام از این دغدغه‌ها به‌راحتی کاسبی می‌کنند. این در صورتی است که میوه‌فروشانی که پروانه کسب دارند و عضو این اتحادیه هستند از این پرداختی‌‌ها معاف نیستند.
سبزعلی اضافه می‌کند: برخی سوءرفتارهایی که وانت‌بارها در شهر انجام می‌دهند از دید مردم پنهان نیست و گاهی به نام اعضای این اتحادیه رقم می‌خورد و این خود مشکل عظیمی برای کسبه ایجاد کرده است.
وی می‌افزاید: فعالیت این دستفروش‌ها کاسبی واحدهای صنفی را خراب کرده به طوری که امسال شاهد بودیم که تعدادی از واحدهای صنفی برای ابطال پروانه کسب به اتحادیه مراجعه کردند. اما امیدواریم با رفع این مشکلات واحدهای صنفی با دغدغه کمتری به فعالیت بپردازند.
سبزعلی با بیان اینکه ما به دنبال این نیستیم که ماشین‌های میوه‌فروش را از نان خوردن بیندازیم اضافه می‌کند: می‌توان چند جای شهر را به صورت بازار روز در نظر گرفت تا وانت‌بارها در آن مکان ساماندهی شوند.


ساماندهی وانت‌بارها تا پایان تیرماه

معاون خدمات شهری شهرداری فردیس با اشاره به ساماندهی این وانت‌بارها می‌گوید: وانت‌بارهای میوه‌فروش در نقاط مختلف شهر سال‌هاست که به نظم و انضباط شهری خدشه وارد کرده‌اند.
«علی خوشگرد» می‌افزاید: این وانت‌بارها در برخی خیابان‌های اصلی شهر، کوچه‌ها و بلوارها مشکلاتی از جمله ترافیک، نازیبایی شهر، ترافیک، سد معبر و تولید زباله ایجاد می‌کنند که به دلیل نارضایتی مردمی از این موضوع، طرح ساماندهی وانت‌بارهای سیار با همکاری اتاق اصناف شهرستان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه می‌دهد: راهکارهای اجرای طرح ساماندهی وانت‌بارهای ثابت و سیار میوه‌فروش در شهر مورد بررسی قرار گرفت. قول مساعد می‌دهیم که در چند هفته آینده مکان مناسبی برای دستفروشان و وانت‌بارهای میوه‌فروش در نظر خواهیم گرفت.
خوشگرد اضافه می‌کند: امیدواریم با حمایت همه‌جانبه شهروندان بتوانیم آرامش و نشاط را برای شهرمان به ارمغان بیاوریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید