• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 21 تیر 1397
کد مطلب : 22817
+
-

تصادف سنندج قابل پیش‌بینی نبود؟

عقب‌ماندگی توسعه راه‌ها، حضور تانکرهای ترانزیتی عراق در جاده‌ها و نبود راه‌آهن از دلایل خطرآفرینی محورهای استان کردستان است

حمل و نقل
تصادف سنندج قابل پیش‌بینی نبود؟

نیمه‌شب سه‌شنبه، برخورد یک دستگاه تانکر حمل سوخت با یک اتوبوس مسافربری در بلوار دکتر حسینی سنندج فاجعه آفرید و منجر به آتش‌گرفتن اتوبوس و جان باختن اکثر سرنشینان آن شد.
 به گزارش همشهری، سانحه در محوری رخ‌داده که گویا به‌عنوان کمربندی سنندج تعریف شده اما اجرایی شدن آن به‌قدری طول کشیده که پس از افتتاح به یکی از بلوارهای میانی شهر تبدیل شده و وقوع تصادفاتی از این دست در این محور بی‌سابقه نیست. مسئولان استانی، عقب‌ماندگی توسعه راه‌ها در کردستان، حضور تانکرهای ترانزیتی عراق در جاده‌های آن و نبود راه‌آهن را از مواردی می‌دانند که به خطرآفرینی محورهای کردستان انجامیده و حالا در تصادفی دردناک ظهور کرده‌ است اما هنوز هم احتمال تکرار آن وجود دارد.

تصادف تانکر حمل مازوت با اتوبوس
حادثه سه‌شنبه‌شب سنندج، حاصل برخورد تانکر حمل مازوت با اتوبوسی بوده است که برای سوار کردن مسافر متوقف شده بود. دیروز فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با فارس جزئیات کامل‌تری از محموله تانکر و مبدأ و مقصد آن به‌دست داد که تقریبا پرونده شایعه‌سازی در مورد این تصادف را بست. به گفته کاهی، تانکر سانحه‌دیده، ترانزیتی و متعلق به بخش خصوصی بود و از مبدأ عراق، مازوت یا همان نفت کوره را به سمت بندر امام حمل می‌کرده است. بر این اساس نکته مبهمی در مورد حادثه وجود ندارد، اما چراهای بسیاری هست که پاسخ‌هایشان می‌تواند به روشن شدن دلیل بروز چنین اتفاقاتی کمک کند. 

اینکه چرا زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت ایران هنوز نتوانسته به حدی توسعه یابد که سهم ریل در حمل‌ونقل کالاهای پرخطر یا حجیم به میانگین جهانی برسد تا مجبور نباشیم محموله‌های خطرآفرین را با کامیون و تریلرهای سنگین در جاده‌ها حمل کنیم؟چرا هنوز با وجود تمام قوانین سختگیرانه در مورد حمل مسافر، اتوبوس‌ها به‌خود اجازه می‌دهند در بیرون از پایانه و در حاشیه جاده برای سوار کردن مسافر متوقف شوند و چراهایی از این ‌دست.

  نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی به همشهری می‌گوید: بلواری که سانحه برخورد تانکر و اتوبوس در آن رخ‌ داده، زمانی به‌عنوان کمربندی سنندج تعریف شده بود اما مراحل اجرایی آن به‌قدری طولانی بوده که حالا به یکی از محورهای میانی شهر تبدیل شده است. سیدمهدی فرشادان با اشاره به حادثه‌خیز بودن این محور می‌افزاید: این جاده به سمت خروجی ترمینال دارای شیب زیادی است و رانندگان خودروهای سنگین، اگر به مسیر آشنا نباشند با مشکل مواجه می‌شوند و احتمال قیچی کردن کشنده‌ها در آن زیاد است؛ همچنان که در 2سال اخیر، 2بار قیچی کردن کشنده‌ها حادثه آفریده است که یک‌بار به 2، 3خودروی کنار مسیر صدمه وارد شده و یک‌بار نیز پایه‌های پل در حال ساخت، تریلر را متوقف کرده است. فرشادان به کم‌کاری مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه کردستان انتقاد دارد و اعلام می‌کند: بارها در صحن مجلس فریاد زده‌ایم که محورهای کردستان به قتلگاه انسانی تبدیل شده و با تزریق قطره‌چکانی اعتبارات درست نمی‌شوند اما نه مجموعه وزارت راه و نه مدیران استانی این وزارتخانه همراهی نکرده‌اند.

   به داد جاده‌های کردستان برسید

نماینده مردم سنندج در مجلس می‌گوید: جاده‌های کردستان حال ‌و روز خوبی ندارند و در مجلس هم گفته‌ایم از این جاده‌ها تانکرهای عراقی استفاده می‌کنند اما همتی برای درست کردن آنها وجود ندارد. به‌گفته او پیش ‌از این یک تانکر حمل سوخت در جاده مریوان به سنندج با خودرویی برخورد کرد و آتش‌ گرفت، یک‌بار دیگر نیز به‌واسطه واژگونی تانکر حمل مواد سمی، آلودگی به داخل سد تأمین‌کننده آب آشامیدنی نفوذ کرد اما هیچ‌کدام از این وقایع نتوانسته مسئولان را برای رسیدگی به محورهای این منطقه قانع کند. فرشادان با ابراز تأسف از اینکه استان کردستان یک متر آزادراه نیز ندارد، اعلام می‌کند: اگر راه‌آهن سنندج که از حدود سال72 کلنگ خورده مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت این امید وجود داشت که بخشی از بار جاده‌ها به سمت ریل برده شود اما این طرح نیز گرچه وعده داده بودند تا پایان مهر98 به بهره‌برداری برسد اما اجرای آن به‌قدری کند انجام می‌شود که امیدی برای افتتاح آن در آینده نزدیک وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید