• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19992
+
-

تاکتیک‌های شورا برای ماندگاری شادی

جلسه دیروز شورای شهر تهران تحت‌تأثیر موفقیت ایران در جام‌جهانی قرار داشت

شورا
تاکتیک‌های شورا برای ماندگاری شادی

محمود مولایی | خبرنگار:

جلسه صبح دیروز شورای شهر تهران تحت‌تأثیر موفقیت فوتبال در جام‌جهانی، والیبال در جام ملت‌های جهان و کلنگ‌زنی ساختمان جدید پلاسکو بدون صدور پروانه برگزار شد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر صحبت‌های اولیه خود را در هفتادمین نشست شورا به ورزش اختصاص داد و گفت: «این پیروزی‌ها نشاط و امید را به جامعه تزریق کرده است که باید این روحیه نشاط نه با شکست‌های احتمالی تضعیف و نه به برتری‌جویی نژادی و ملیتی تبدیل شود. عید فطر مصادف با کسب دو پیروزی شیرین توسط تیم‌های ملی فوتبال و والیبال ایران بود. ورزش قهرمانی، نمادی برای دوستی ملت‌ها و تبلور روحیه موفقیت‌طلبی در جامعه است. در جامعه ما، که اخبار ناگوار و سوانح و اتفاقات منفی فراوانی در 2سال گذشته رخ داده است، این پیروزی‌ها ارزشی دوچندان دارد چرا که بهانه‌ای برای تزریق نشاط و امید به جامعه و ارتقای سطح اعتماد به نفس و موفقیت‌طلبی در سرمایه‌های اصلی کشور یعنی جوانان ایران است. ایرانیان نماد مدارا، گفت‌وگو و تعامل و تبادل فرهنگی با جهانیان هستند و جام جهانی فوتبال و لیگ ملت‌های والیبال فرصتی برای نمایش و تبلور فرهنگ غنی ایران در سطح بین‌المللی است. مسئولان فرهنگی شهر نیز خوشبختانه با استفاده از زیرساخت‌های مناسب تهران، می‌توانند از سالن‌ها و اماکن فرهنگی شهر برای ایجاد فرصت حضور با نشاط شهروندان جهت تماشای مسابقات ملی استفاده کنند و در کنار این مسابقات برنامه‌های فرهنگی و هنری مناسبی را اجرا کنند. پخش سرود ملی ایران قبل و بعد از مسابقات، دعوت از چهره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی برای تماشای مسابقات در کنار مردم و به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌ها و تجربیات سازنده در فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند در ایجاد رفتارهای هنجارمند وتقویت هیجان مثبت در جامعه مؤثر باشد.»

 حسن رسولی، عضو شورا هم در نطق پیش از دستور خود به این موضوع اشاره کرد و اینکه تحقق و توسعه نشاط اجتماعی از ضرورت‌هاست. او با اشاره مستقیم به نمایش مسابقه فوتبال ایران و مراکش در فضای روباز پارک نهج‌البلاغه تأکید کرد: «شهرداری منطقه٢ با جلب همکاری سایر مسئولان مربوطه، با نمایش بازی ایران و مراکش در روز برگزاری این مسابقه در سینمای روباز پارک نهج‌البلاغه، اسباب نمایش این اتفاق را برای حدود ۴هزار نفر از شهروندان این منطقه فراهم کرده است. طی این اقدام فرهنگی که بناست تداوم داشته باشد، خوشبختانه با تدابیر به‌کار گرفته‌شده هیچ مورد بی‌نظمی یا رعایت نکردن هنجارهای فرهنگی اتفاق نیفتاده است.» البته عضو کمیسیون فرهنگی‌ اجتماعی شورا نسبت به بروز برخی مسائل در روز بازی ایران و مراکش تذکر داد. حجت نظری گفت: «متأسفانه پخش فوتبال در برج میلاد با قیمت بالا در حال انجام است. در بازی اول ایران و مراکش قیمت بلیت 95هزار تومان بوده که باید در هزینه تجدید نظر شود.»   در این جلسه محمد سالاری خطاب به رئیس شورای شهر و شهردار تهران بر لزوم دیدار اعضای شورای شهر و شهردار تهران با مقام معظم رهبری تأکید کرد. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: «اکنون ۹‌ماه از شروع به‌کار شورای پنجم می‌گذرد اما متأسفانه هنوز دیدار با مقام معظم رهبری محقق نشده است. تقاضا دارم که هماهنگی‌های لازم برای دیدار مدیریت شهری تهران اعم از اعضای شورا و شهردار تهران با مقام معظم رهبری انجام شود تا از رهنمودهای ایشان در فرایند تصمیم‌سازی‌‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بهره ببریم.»

 واگذاری اختیارات شورا در اتوبوسرانی به شهرداری

نخستین دستور جلسه دیروز به برگزاری مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی اختصاص داشت؛ به همین دلیل، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در صحن شورا حضور یافته بود.

 محسن هاشمی با دفاع از تفویض اختیارات شرکت اتوبوسرانی گفت: «در اتوبوسرانی هر اتفاقی که بیفتد تمامی مسئولیت‌ها به‌عهده شورای شهر است پس بی‌جهت از شهرداری انتقاد نکنیم. در ابتدا تمامی اختیارات را به شهرداری واگذار کنید و سپس از شهرداری بخواهید کار انجام دهد.» در ادامه پورسیدآقایی درباره  مشکلات و مسائل دائمی اتوبوسرانی گفت: «اگر ما هیچ مسئولیتی در این زمینه نداشته باشیم برایمان جای خوشحالی دارد اما اگر قرار باشد برای بهبود حمل‌ونقل عمومی اقدام کنیم باید اختیارات کامل را در این زمینه داشته باشیم. اگر اختیارات به شهرداری واگذار نشود، مدیران اتوبوسرانی به راحتی می‌توانند از اجرای بخشنامه‌ها و دستورات شهرداری سر باز زنند.» مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه گفت: « بحث شرکت واحد اتوبوسرانی بخشی جزئی و کوچک از شهرداری است. نباید در هر کار جزئی و اختیاری که به شهرداری می‌دهیم دخالت کرده و باید تا حد ممکن اختیارات را به شهرداری واگذار کنیم.» در پایان این بحث، اختیارات شورای شهر در اتوبوسرانی به غیراز انتخاب بازرس به شهرداری تهران واگذار شد.

تذکرات اعضای شورای شهر تهران در هفتادمین جلسه

   احمد مسجدجامعی: پلاسکو نماد یک ساختار خراب است. با فروریختن پلاسکو اقتصاد پوشاک صدمات زیادی دید. شهرداری، میراث فرهنگی، مالکان و... در این ساخت‌وساز دخیل هستند اما متأسفانه از ‌نظرات اعضای اصناف استفاده نمی‌شود.

   علی اعطا: اجازه ندهیم که پروژه پلاسکو نیز مانند گود کنار برج میلاد شود که بنا به دلایل و اختلافاتی که در پی عدم‌سیر مراحل قانونی ایجاد شد به یک گود رها شده تبدیل شد.

   حجت نظری: حدود یک میلیون نفر از مسلمانان اهل سنت در تهران زندگی می‌کنند اما نمازخانه و مسجد ندارند. چرا باید این افراد برای انجام فریضه دینی در صف طولانی قرار گیرند؟

   الهام فخاری: پروژه بوستان از سال94 آغاز شده و قرار بوده تا سال96 به‌اتمام برسد اما خاتمه نیافت و در بودجه97 نیز اتمام پروژه به سال98 موکول شده است. لازم است هرچه سریع‌تر مسئولان وقت نسبت به ارائه گزارشی درباره چرایی توقف این پروژه به شورای شهر اقدام کنند.

افزایش 12/5درصدی تعرفه خدمات الکترونیک

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در پایان جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «در این جلسه ابتدا موضوع مجمع شرکت واحد اتوبوسرانی که در دستور کار شورا بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در ادامه نیز موضوع انتخاب حسابرس در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت. بررسی تعرفه خدمات الکترونیکی دفاتر شهر تهران نیز سومین دستور کار هفتادمین جلسه شورای شهر بود که پس از بحث و بررسی اعضا در این خصوص افزایش 12.5درصدی تعرفه خدمات الکترونیک دفاتر شهر با رأی اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.»   پورسیدآقایی نیز در پایان جلسه به برخی سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او در مورد انتقاد برخی از اعضا مبنی بر دیر شدن انتشار لیست خبرنگارانی که طرح ترافیک دریافت کرده‌اند، گفت: «این پیشنهاد شهرداری بود که لیست افرادی که در قالب طرح ترافیک خبرنگاران، طرح ترافیک دریافت کرده‌اند منتشر شود چرا که معتقد بودیم این مسئله بازدارنده خواهد بود و جلوی بسیاری از تخلفات را می‌گیرد که خوشبختانه گرفته شد.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در مورد سرانجام صدور کارت بلیت برای خبرنگارانی که طرح ترافیک دریافت نکرده‌اند، نیز گفت: «این مسئله دارای پیچیدگی‌های خاص خود است چرا که قبلا کارت اعتباری مبلغ دار پیش‌بینی کردیم اما اعتراض شد و حالا در حال طراحی کارت تاریخ دار و بدون سقف مالی هستیم. 3هزار خبرنگار مشمول دریافت این کارت هستند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید