• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 24 آبان 1402
کد مطلب : 209232
+
-

تاکتیک‌های رزمی حماس بلای‌جان صهیونیست‌ها

جبهه مقاومت فلسطین در نبرد غزه از تاکتیک‌های جنگی نسل پنجم به‌خوبی استفاده کرده‌ است

تحولات میدانی نبرد در غزه از به‌کارگیری تاکتیک‌هایی ازسوی رزمندگان مقاومت فلسطینی حکایت دارد که نظامیان صهیونیست را دچار سردرگمی کرده و آنان را در دستیابی به اهداف از پیش ‌تعیین‌‌شده‌شان ناکام گذاشته‌است.
اگرچه طی روزهای اخیر رژیم‌صهیونیستی با استفاده از انواع ابزارهای رسانه‌ای کوشیده اینگونه جلوه دهد که نظامیان این رژیم درحال «پیشروی موفق» در غزه هستند و توانسته‌اند تاحد زیادی بر رزمندگان مقاومت غلبه کنند، اما واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد برخلاف آنچه ادعا می‌شود، جبهه مقاومت فلسطینی تاکنون در اداره صحنه نبرد در حوزه‌های مختلف موفق بوده و توانسته با بهره‌گیری از انواع تاکتیک‌های رزمی-نظامی، ارتش رژیم‌صهیونیستی را در دستیابی به اهدافش ناکام بگذارد.

استفاده راهبردی از تونل‌ها
فرشید باقریان، کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به تاکتیک‌های رزمی رزمندگان مقاومت در نبرد غزه، به همشهری‌آنلاین گفت: نخستین و مشهورترین تاکتیک جبهه مقاومت فلسطین، «جنگ تونل‌ها» است که اکنون دیگر همه با کلیات آن آشنایی دارند، اما بهره‌گیری از این تاکتیک جنگی ازسوی حماس، با ظرافت‌ها و رموزی همراه است که صهیونیست‌ها را دچار سردرگمی کرده‌است.
باقریان با بیان اینکه «جنگ تونلی» تکنیک تازه‌ای نیست و سابقه‌ای دیرینه از آن را می‌توان در تاریخ جنگ‌های جهان سراغ گرفت، افزود: استفاده راهبردی از تونل‌ها درجریان جنگ ویتنام از مهم‌ترین ابزارهایی بود که ویت‌کنگ‌ها با بهره‌گیری از آن، توانستند ضربات مهمی به ارتش آمریکا وارد کنند.

ناکامی تانک‌های مرکاوا در شناسایی تونل‌ها
این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به ناکامی ارتش رژیم‌صهیونیستی در شناسایی تونل‌های حماس در غزه گفت: تانک‌های «مرکاوا» در سطح زیرین خود از سنسورهایی بهره می‌برند که قابلیت حسگر لرزه‌ای دارد و به‌منظور شناسایی تونل‌ها از آنها استفاده می‌شود. با وجود این اما صهیونیست‌ها در شناسایی بسیاری از تونل‌ها ناکام بوده‌اند.
باقریان با بیان اینکه تونل‌هایی که صهیونیست‌ها طی روزهای اخیر مدعی شناسایی آن شده‌اند، تونل‌های انحرافی بوده‌اند، افزود: همه‌چیز حکایت از آن دارد که تل‌آویو از منظر جنگ تونل‌ها، شکست‌خورده مطلق جنگ است. این درشرایطی است که به اذعان کارشناسان نظامی، جنگ تونلی در غزه هنوز آغاز نشده‌است.

تاکتیک شبیخون
این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: «شبیخون» از دیگر تاکتیک‌هایی است که رزمندگان جبهه‌مقاومت فلسطین طی روزهای اخیر با بهره‌گیری از آن، توانسته‌اند ضربات سهمگینی به پیکر ماشین جنگی رژیم‌صهیونیستی وارد کنند.
باقریان با بیان اینکه استفاده از تاکتیک «شبیخون» در جنگ‌ها طی تاریخ به دوره طاهریان بازمی‌گردد، عنوان‌کرد: استفاده رزمندگان مقاومت از این تاکتیک مؤثر در نبرد غزه، سبب وارد آمدن خسارت‌های قابل‌توجهی به ادوات و تجهیزات جنگی ارتش رژیم‌صهیونیستی شده‌است.

راهبردهای جنگی نسل پنجم
باقریان با اشاره به اینکه جبهه مقاومت فلسطینی در نبرد غزه از تاکتیک‌های جنگی نسل پنجم نیز به‌خوبی استفاده کرده‌است، گفت: جنگ ترکیبی یا همان «هیبریدی» از ابزارهای مهمی بوده‌است که حماس با بهره‌گیری از آن، توانسته بخش قابل‌توجهی از عملیات روانی ارتش رژیم‌صهیونیستی را ناکام بگذارد.باقریان ادامه داد: نکته اینجاست که اگرچه برخی کارشناسان تونل‌ها را نقطه‌قوت و برتری رزمندگان مقاومت می‌دانند، اما بهره‌گیری مناسب از تاکتیک‌های جنگ هیبریدی ازسوی حماس طی روزهای اخیر نیازمند برقراری ارتباط موفق با بیرون از تونل‌ است که جبهه مقاومت نشان داده در این زمینه موفق بوده‌است.وی با بیان اینکه استفاده مناسب از تاکتیک‌های جنگ روانی از دیگر موفقیت‌های حماس در نبرد غزه بوده‌است، ادامه داد: بررسی‌های انجام شده در تحولات میدانی نبرد نشان می‌دهد حماس در این حوزه توانسته برتری محسوسی بر صهیونیست‌ها داشته باشد. عملی نشدن اخطارهای چندباره درباره حمله به مناطقی از غزه را می‌توان شاهدی بر این مدعا دانست.

نبرد حماس؛ از تونل تا سطح زمین
باقریان با تأکید براینکه اتصال سطوح بالا و پایین تونل‌ها از دیگر تاکتیک‌های منحصربه‌فرد رزمندگان مقاومت در نبرد غزه بوده‌است، عنوان‌کرد: استفاده راهبردی از این تونل‌ها به‌منظور پیشبرد تاکتیک‌های رزمی روی زمین، از مهم‌ترین دستاوردهای نظامی حماس بوده که سبب سردرگمی بسیاری در ماشین جنگی رژیم صهیونیستی شده‌است.باقریان افزود: جالب اینجاست که ارتش رژیم‌صهیونیستی برای شناسایی تونل‌های حماس، دست به دامان تکنولوژی‌های نوین شده‌است و می‌کوشد با بهره‌گیری از روبات‌های شناسایی، برای کشف تونل‌ها اقدام کند؛ موضوعی که از عجز تل‌آویو دراین زمینه حکایت دارد.

ارتش رژیم‌صهیونیستی در تاریکی می‌جنگد
این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه در نبرد غزه شاهد بهره‌گیری از تاکتیک‌های نوین جنگی ازسوی رزمندگان مقاومت بوده‌ایم، افزود: اینکه حماس چگونه بدون استفاده کافی و مطلوب از اینترنت و ارتباطات نوین، عرصه میدانی نبرد را مدیریت می‌کند، بر خود صهیونیست‌ها نیز پوشیده‌ مانده و سبب سردرگمی آنان شده‌است.باقریان با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی ارتش رژیم‌صهیونیستی در تاریکی مشغول جنگ است، ادامه‌داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تا این لحظه ارتش رژیم  صهیونیستی شکست خورده قطعی نبرد در غزه است و دکترین‌های نظامی آنان برای غلبه بر حماس با بن‌بست مواجه شده‌است. اینکه رژیم‌صهیونیستی هنوز نتوانسته گروگانی آزاد کند یا حتی محل نگهداری آنان را شناسایی کند، از دلایل این شکست است.وی اضافه‌کرد: اکنون دیگر بر همگان روشن شده‌است که چنانچه آمریکا امروز حمایت‌های گسترده خود را از رژیم‌صهیونیستی قطع کند، تل‌آویو فردا بازنده بزرگ نبرد در غزه خواهد بود.











 

این خبر را به اشتراک بگذارید