شهید مصطفی اردستانی از خلبانان انقلابی بود که در آگاه کردن کارکنان نیروی هوایی نقش بسزایی داشت
طراح تاکتیک جنگ هوایی
شهره کیانوشراد- روزنامهنگار
شهید سرلشکر «مصطفی اردستانی» خلبان رکورددار پروازهای برون مرزی، با نبوغ نظامی که داشت، تاکتیک جدید جنگی را طراحی کرد تا خلبانان از تیررس موشکهای دشمن در امان بمانند. او متولد سال ۱۳۲۸در روستای قاسمآباد از توابع شهرستان ورامین بود و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه و گرفتن دیپلم در سال ۱۳۴۸، به خدمت سربازی اعزام شد. اردستانی، دوران خدمت سربازی را بهعنوان سپاهدانش در یکی از روستاهای اسفراین انجام داد و پس از پایان خدمت سربازی، در سال ۱۳۵۰ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد. با گذراندن مقدمات آموزش پرواز در ایران برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس از دریافت دانشنامه خلبانی به ایران بازگشت و با درجه ستواندومی در پایگاه چهارم شکاری دزفول بهعنوان خلبان هواپیمای «اف -۵ » مشغول خدمت شد. با اوجگیری انقلاب شکوهمند اسلامی و حتی قبل از آن جزو نخستین خلبانانی بود که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و آگاه کردن کارکنان نیروی هوایی نقش بسزایی داشت. مصطفی اردستانی پس از انقلاب با جمعی از همکارانش اقدام به انتشار یک نشریه درون گروهی به نام «مخلصین» کرد که حاوی مطالب اعتقادی و فرهنگی بود و با وجود شمارگان محدود بسیار جالب توجه و در آگاهسازی کارکنان مؤثر بود.
خلبان شجاع دوران دفاعمقدس
شهید اردستانی سال ۱۳۵۹بهعنوان افسر خلبان شکاری در پایگاه شکاری تبریز مشغول به خدمت بود که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز شد. با وجود اینکه اردستانی در روز حمله هوایی دشمن به خاک میهن اسلامی در مرخصی بهسر میبرد، اما خیلی سریع خود را به پایگاه مربوطه رساند و از روز بعد، پروازهای جنگی خود را شروع کرد.
او در سال ۱۳۶۰بهعنوان فرمانده پایگاه پنجم شکاری در امیدیه خوزستان انتخاب و در این پایگاه مشغول خدمت شد. علاوه بر مسئولیت فرماندهی، خود نیز در پروازهای جنگی شرکت میکرد و نسبت به خدمات جانبی ازجمله رسیدگی به امکانات زیستی و امور جاری پایگاه توجه ویژه داشت.
اردستانی سال ۱۳۶۳به سمت معاون عملیاتی پایگاه دوم شکاری منصوب شد و پس از 3سال انجام وظیفه دراین مسئولیت، در سال ۱۳۶۶بهعنوان مدیر آموزش عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. او پس از شهادت سرلشکر خلبان «عباس بابایی» که معاونت عملیات نیروی هوایی را عهدهدار بود به این سمت انتخاب شد و تا زمان شهادت عهدهدار این مسئولیت مهم بود. شهید اردستانی در طول جنگ تحمیلی همواره داوطلب مأموریتهای مشکل بود و بارها اتفاق میافتاد که در یک روز 7 بار به خاک دشمن حمله میبرد. او با انجام ۴۰۰سورتی پرواز برونمرزی بر فراز خاک دشمن و ۱۷۲۴ساعت پروازهای مختلف در خاک میهن اسلامی، یکی از قهرمانان جنگ بهحساب میآید که چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت.
شهید اردستانی به همراه شهید «منصور ستاری» و سایر همرزمانش در حادثه سقوط هواپیمای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ دی ۱۳۷۳ به شهادت رسید.
ایمان و توکل به خدا در حمله به دشمن
کتاب «زندگینامه خلبان شهید مصطفی اردستانی» به شرح زندگی این خلبان رزمنده، فداکار و ایثارگر در 8سال جنگ ایران و عراق میپردازد. این کتاب نوشته علیرضا سماواتی و انتشارات راهبردی نهاجا چاپ شده است.
در بخشی از این کتاب خاطرهای به روایت از این شهید از دوران دفاعمقدس را میخوانیم که نشاندهنده ایمان و توکل او به خدا هنگام حمله و ضربه زدن به نیروی دشمن است:
«هرکدام از هواپیماها که میرفتند صدمه دیده برمیگشتند. من صدمه دیدن یکی از هواپیماهای خودی را دیدم. آن هواپیما را «سروان اسدزاده» هدایت میکرد. ناگهان آتش گرفت و درحالیکه از مسیر منحرف شده بود با سر به زمین خورد و اسدزاده، درجا به شهادت رسید. با این خبرها شیطان وسوسه برگشتن را در دلم راه میداد، ولی ایمان به خدا تقویتم میکرد. به هرحال با سرعت خیلی زیاد از اروندرود رد شدم. ناگهان در عمق 10کیلومتری خاک عراق موشکی به هواپیمایم چنگ کشید و باک مرکزی هواپیما کنده شد و به سر بال هواپیما چسبید.
فکر نمیکنم تا الان چنین حادثهای اتفاق افتاده باشد. با دیدن این حالت شروع کردم به خواندن آیه «وجعلنا من بین ایدیهم سدا...» و از اهلبیت(ع) کمک خواستم و بمبهای خودم را رها کردم.»
شیر نیروی هوایی
بهدلیل شجاعت و دلاوریهای شهید اردستانی، به او لقب شایسته «شیر نیروی هوایی» داده بودند و صدام برای سر او جایزه بزرگی گذاشته بود. این خلبان جسور و دلاور بعد از خاتمه جنگ، از دست مقام معظم رهبری مدال فتح یک دریافت کرد. مثل همیشه که بخشی از دریافتیاش را صرف امور خیر میکرد هدیه یک میلیون تومانی این مدال را هم در ساخت مدرسه و رفع نیاز نیازمندان هزینه کرد.