• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19966
+
-

پازل کی‌روش عوض می‌شود

پازل کی‌روش عوض می‌شود

سرمربی تیم‌ملی از مدت‌ها قبل به‌دنبال 11مرد نهایی‌اش برای نبرد با مراکش بود. او مهره‌های تیم را چندین‌بار در دیدارهای تدارکاتی تغییر داد و سرانجام پازل ذهنی‌اش را برای مسابقه اول در روسیه مرتب کرد. این ترکیب، نتیجه خوشایندی برای فوتبال ایران به‌همراه داشت و بعد از دو دهه، طعم پیروزی در جام‌جهانی را به تیم‌ملی چشاند. استراتژی کارلوس در نبرد اول، موفقیت‌آمیز بود اما او برای دیدارهای بعدی به نقشه‌های جدید و پازل‌های تازه نیاز دارد. آیا او ترکیب ثابت تیمش را نسبت به دیدار اول در برابر اسپانیا تغییر خواهد داد؟ اگر این تغییرات اتفاق بیافتند، مربوط به کدام بخش از زمین و در کدام پست‌ها خواهند بود؟ 
  سعید و امید؛ دو تخریبچی در یک ترکیب! 
تیم‌ملی در غیاب سعید عزت‌اللهی، در مسابقه اول کلین‌شیت کرد اما این به آن معنا نیست که ایران در مسابقه دوم، به هافبک دفاعی تیم آمکار نیاز ندارد. سعید همیشه هافبک موردعلاقه کارلوس کی‌روش بوده و همواره در تیم‌ملی، درخشان ظاهر شده است. علاوه بر این، او با شرایط بازی در کشور روسیه نیز آشنایی دارد و این موضوع نیز می‌تواند برای تیم مفید باشد. در نگاه اول به‌نظر می‌رسد عزت‌اللهی به جای امید ابراهیمی به ترکیب اضافه شود اما نیمکت‌نشین‌شدن امید بعد از نمایش شگفت‌انگیز روز اول، تقریبا محال خواهد بود. کی‌روش برای مهار کردن خط هافبک رویایی اسپانیا، به ترکیبی دفاعی‌تر نسبت به مسابقه با مراکش احتیاج خواهد داشت و حضور همزمان سعید عزت‌اللهی و امید ابراهیمی، برای تخریب بازی حریف ضروری به‌نظر می‌رسد. به این ترتیب، یکی از هافبک‌های مسابقه اول باید از فهرست ابتدایی تیم خارج شود. احتمالا این هافبک، کریم انصاری‌فرد خواهد بود. اگر سعید و امید با هم در لاین‌آپ اولیه تیم‌ملی قرار بگیرند، شاید کریم انصاری‌فرد بازی را از روی نیمکت آغاز کند.
  اشه در انتظار بازگشت 
بالاخره بعد از مسابقه با مراکش، دژاگه به تمرین‌های گروهی تیم ملحق شده و دیگر در اردو به صورت انفرادی با کادر پزشکی تمرین نمی‌کند. از روسیه شنیده می‌شود اشکان چراغ سبز را برای حضور در برابر اسپانیا دریافت کرده و در این جدال به میدان خواهد رفت. احتمال فیکس‌شدن «اشه» بسیار زیاد به‌نظر می‌رسد. چرا که کی‌روش به خوبی می‌داند که در یکی از سخت‌ترین دیدارهای تاریخ تیم‌ملی، به بازیکنانی با آموخته‌های اروپایی و تجربه بین‌المللی نیاز مبرمی دارد. همه حرکات دژاگه با توپ، همه مهارها و فرارهای او، متمایز از سایر بازیکنان به‌نظر می‌رسند اما از همه بیشتر، این خونسردی همیشگی مرد شماره21 است که به کار تیم‌ملی خواهد آمد. مسعود شجاعی در بازی اول دست به هر کاری می‌زد تا خونسرد نشان بدهد اما آشفتگی در حرکات این بازیکن هر بار، تیم را از ریتم می‌انداخت. در صورت بازگشت قطعی اشکان، احتمالا مسعود شجاعی به نیمکت ملحق خواهد شد تا کاپیتان دوم به‌جای کاپیتان اول در زمین قرار بگیرد. اشکان مدت زیادی با آسیب‌دیدگی دست و پنجه نرم کرده اما همچنان می‌تواند با ساق‌هایش، مسیر تیم‌ملی را هموار کند.
  با سردار خداحافظی کنیم؟ 
در روز بزرگ بازی با اسپانیا، شاید کی‌روش قید مسعود و کریم را بزند و از اشکان و سعید عزت‌اللهی در ترکیب اصلی استفاده کند. شاید تغییر سومی نیز در کار باشد. تغییری برای نزدیک‌ترین بازیکن ایران به دروازه حریف. سردار آزمون نتوانست از جدال با مراکش نمره قبولی بگیرد. او چندین بار نزدیک محوطه جریمه حریف صاحب توپ شد اما نشان داد که در فرار از عمق دفاع حریف، در هیچ شرایطی نمی‌تواند موقعیت خلق کند و در حمل کردن و جلوبردن توپ، یک بازیکن قابل اتکا به شمار می‌رود. موقعیت‌شناسی، تنها خاصیتی بود که سردار را به ترکیب اصلی تیم‌ملی رساند اما ایده‌آل‌ترین بخت گلزنی تیم با حرکت و ضربه ناامیدکننده این مهاجم در برابر مراکش از دست رفت. احتمال دور شدن آزمون از جمع نفرات فیکس تیم، کم‌تر از احتمال نیمکت‌نشینی مسعود شجاعی و کریم انصاری‌فرد است اما شاید کارلوس تصمیم بگیرد خون تازه‌ای را به ترکیب تهاجمی تیم‌ملی تزریق کند. مهدی طارمی با وجود همه انتقادها، همواره نشان داده یک بازیکن تاکتیک‌پذیر است و با فرارهایش می‌تواند خط دفاعی حریف را به دردسر بیاندازد. اگر او تنها یک بار در موقعیت مناسب درون محوطه جریمه اسپانیا صاحب توپ شود، شاید توانایی‌اش در پنالتی‌گرفتن، یک معجزه را برای ایران رقم بزند. حتی اگر طارمی به‌جای سردار برگزیده نشود، سامان قدوس یک انتخاب منطقی خواهد بود. ستاره‌ای که با تحرک‌اش در دقایق پایانی، شرایط را برای گلزنی ایران فراهم کرد. قدوس در باشگاه‌اش در پست مهاجم نوک بازی می‌کند. او که بهترین مهاجم فصل گذشته لیگ سوئد بوده، انگیزه‌های زیادی دارد تا از ترکیب رها شود. قدوس سرزن‌تر از آزمون نیست اما به مراتب شوتزن‌تر و دقیق‌تر از مهاجم روبین کازان نشان می‌دهد. او در پرس کردن بازیکن صاحب توپ، با فاصله بهتر از سردار آزمون است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید