• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19830
+
-

نشاط پل همبستگی

نشاط پل همبستگی

امید و وحدت مهم‌ترین نیازی است که امروز در جامعه بیش از پیش احساس می‌شود. این امید می‌تواند به یک بهانه مثل پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی به دست بیاید. با کارشناسان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب رابطه نشاط و همبستگی در کشور را بررسی کرده ایم.

ناصر ایمانی، فعال اصولگرا به همشهری گفت که ما هم‌اکنون در شرایطی حساس و نادر در تاریخ بعد از انقلاب هستیم. ایمانی با بیان اینکه ما در طول تاریخ انقلاب شرایطی بدتر از شرایط اقتصادی امروز هم داشته‌ایم، گفت: این در حالی است که مجموع شرایط کشور امروز به‌مراتب از گذشته بهتر است. او می‌گوید: این مقدار از یاس و ناامیدی در بخش زیادی از جامعه جای سؤال دارد و غیرقابل‌قبول است. ایمانی در تبیین چرایی شرایط شکل گرفته بر کشور گفت: 2 عامل در شکل گرفتن شرایط ناامیدی غالب برکشور نقش اساسی دارد؛ اول اخبار کاملا سیاه و ناامید‌کننده در فضای مجازی که فقط نتیجه آن مسموم کردن جامعه است.

وی با اشاره به آمارگیری‌های عجیب و غریب در کشور که یکی از آنها مربوط به مرکز پژوهش‌های مجلس هم بوده است، گفت: این آمار‌های سیاه دروغ است چراکه یا آمار صحیح نیست و یا آمار درست در کنار سایر مولفه‌ها تحلیل نمی‌شود. وی در تبیین دومین دلیل فراگیر شدن یاس بر فضای کشور هم گفت: آمارهایی که برخی مسئولان رده‌های پایین به جامعه القا می‌کنند، پمپاژ یاس به جامعه است. او دلیل این آماردهی‌ها را گاها جذب بودجه از نهادهای مختلف عنوان کرد و گفت: امروز اگر از من بپرسند بزرگ‌ترین مشکل کشور چیست، نمی‌گویم اقتصاد، نمی‌گویم مسائل اجتماعی، بلکه می‌گویم یاس و ناامیدی. ایمانی می‌گوید: باید مشکلات اقتصادی شکل گرفته در کشور را درک کرد اما آنچه امروز مهم است این است که چپ و راست باید به رئیس‌جمهور روحانی کمک کنند. باید از خیلی موضوعات ولو بحق صحیح گذشت و نباید حتی هر حرف درستی راعلیه دولت در ملأعام بیان کرد. وی افزود:شبیه این سخن را امام هم در شرایط جنگ گفته بودند. این فعال اصولگرا گفت: حتما می‌توانیم با تزریق امید به جامعه به انسجام برسیم. ناامیدی به وحدت آسیب می‌زند و راه تلاش و تحرک را می‌بندد و حتی انگیزه را برای تحرک گروه‌ها و جناح‌های سیاسی می‌گیرد.

کلیدهای یأس و ناامیدی در تریبون‌های رسمی

محمد هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح ضرورت‌های نشاط‌آفرینی و ایجاد امید در جامعه، گفت: دشمن یک جنگ روانی علیه نظام جمهوری اسلامی شروع کرده که البته با جنگ اقتصادی گره خورده است. آنها وقتی دیدند تحریم شدید و به قول خودشان فلج‌کننده تأثیر مورد انتظار را بر ایران ندارد، استراتژی القای یأس و ناامیدی را اتخاذ کردند. آنها همپای این مسئله به موضوعات ناکارآمدی نظام و سوءمدیریت دامن می‌زنند. اینها کلیدواژه‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سویی تفرقه بین مردم و مسئولان و قوا دنبال می‌شود. هاشمی با بیان اینکه گاهی از تریبون مجلس نیز این مسائل اتفاق می‌افتد، افزود: برخی نمایندگان طوری صحبت می‌کنند که گویی همه‌‌چیز از دست رفته است و همه فاسد هستند؛ یا در برخی بخش‌های تحلیل خبری تلویزیون و میزگردهای آن القای ناامیدی می‌شود. این شرایط دست به‌دست هم می‌دهد تا ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز بگوید ایران با3ماه گذشته تفاوت کرده است. این در حالی است که ایران با 40سال قبل نیز در ارتباط با مسائل خارجی خود تفاوت نکرده و مواضعش یکی بوده است. مردم همان مردم و انقلاب همان انقلاب است؛ دشمن هم همان دشمن سابق است. مردم بین یک اشکالی که به‌وجود می‌آید با پشت‌کردن به نظام تفاوت قائل هستند. عضو هیأت مؤسس حزب کارگزاران سازندگی تداوم حضور مردم در مراسم روزهای خاص مثل روز قدس را حاکی از خسته نشدن آنان دانست و افزود: مردم در راهپیمایی 22بهمن سال گذشته و روز قدس امسال حضور پیدا کرده  و انسجام خودشان را مطرح کردند؛ مشکلات و نواقصی وجود دارد و مردم آنها را تحمل کرده‌اند؛ همچنان که در این مدت تحمل‌ و حمایت کرده‌اند. او درباره ضرورت پرهیز از اظهارنظرهای یأس‌آلود و تفرقه‌افکنانه داخلی تصریح کرد: مسئولان به‌خصوص در تریبون‌های رسمی مثل نمازجمعه‌ها و مجلس باید مواظب باشند که نخواهند در زمین دشمن بازی کنند و حرفی بزنند که دشمن از آن سوءاستفاده کند، نظیر آنچه در راهپیمایی روز قدس اتفاق افتاد؛ افرادی به تعداد انگشتان دست به یکی از مسئولان که دانشمند خدومی است، توهین کردند و بعد هم رادیو اسرائیل و مقامات رژیم‌اسرائیل سوءاستفاده کردند.

حمیدرضــا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اهمیت امید و تزریق آن در جامعه در شرایط فعلی کشورگفت: امید اصولا به حل مشکلات جامعه و رفع گرفتاری‌ها کمک می‌کند. او می‌گوید امید یکی از عوامل مهم انگیزه و تلاش و کوشش مردم در عرصه اجتماعی است و اگر مردم احساس کنند که دیگر تلاششان در عرصه جامعه اثری ندارد مایوس می‌شوند و دیگر به فعالیت خود ادامه نمی‌دهند. وی با تأکید به نقش مسئولان در عدم‌القای ناامیدی در کشور گفت: مسئولان به جای اینکه حرف بزنند بهتر این است که راه‌حل‌ها را هم نشان دهند. او می‌گوید نقش رسانه‌ها هم در این زمینه باید درنظر گرفته شود. ترقی با بیان اینکه وقتی همه مردم امیدوار باشند خودبه‌خود وحدت و انسجام اجتماعی هم شکل می‌گیرد، گفت: اینکه عده‌ای فقط از موفقیت‌های کشور اطلاع دارند و دیگران فقط نقاط ضعف را می‌بینند، باعث گسست اجتماعی می‌شود، پس لازم است این گسست‌ها با افزایش امید در میان مردم و از بین رفتن یاس و ناامیدی از بین برود تا نتیجه آن همبستگی ملی در جامعه شود.

راه انسجام

سیدمحمد غرضی، فعال سیاسی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درسال 92هم در گفت‌وگو با همشهری گفت: تا وقتی در جامعه نارضایتی باشد و مسئولین هم ناراضی باشند، وضعیت همین است که می‌بینید و مردم دم از یاس می‌زنند.  وی با بیان اینکه کشور در نیمه دهه 60هم شرایطی بد‌تر از شرایط اقتصادی فعلی را تجربه کرده است، افزود: اما در آن موقع مردم از مسئولان رضایت داشتند و به همین دلیل عکس العملی نشان نمی‌‎دادند اما امروز مردم عکس‌العمل نشان می‌دهند. او می‌گوید اعتبار افراد امروز در جامعه خدشه دار شده است و تا زمانی که عده‌ای فقط حرف بزنند و برخلاف آن عمل کنند شرایط اصلاح نمی‌شود. غرضی با اشاره به وقایع 15خرداد و 22بهمن و دوره جنگ گفت اینها نشان می‌دهد که مردم اگر رضایت داشته باشند، پای همه‌‌چیز می‌ایستند و اگر رضایت نداشته باشند پشت خواهند کرد. کشور ما با فرهنگی که دارد می‌تواند خود را حفظ کند اما اگر وعده‌ای داده شود و خلاف آن عمل شود خب مردم ناراضی می‌شوند.

عزم و اراده ملی برای شناخت عوامل ناامیدی

آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با همشهری امید و نشاط را جزو کلیدواژه‌های پویایی، بقا و دوام ملت‌ها و جوامع مختلف برشمرد و گفت: همچنان‌که حکومت‌ها و صاحب‌نظران نسبت به تجربه‌های تاریخی شکست دولت‌ها و ملت‌ها اشراف دارند، آنها می‌دانند در هر مرحله‌ای از زمان اگر این کلیدواژه‌ها دچار ضعف شود و رنگ خودش را در جامعه ببازد، آن جامعه پویایی خودش را از دست می‌دهد و آماده پذیرش انواع بحران‌ها و آسیب‌هایی می‌شود که بیشتر از هر دشمن خارجی می‌تواند آن جامعه را به سمت انحطاط، اضمحلال و فروپاشی پیش ببرد. نکته‌ای که رهبری و رئیس‌جمهور نیز اخیرا بر آن اشاره داشته‌اند بسیار حائز اهمیت است که همه باید تلاش کنند تا از دامن زدن به ناامیدی و خستگی در جامعه جلوگیری شود و درعوض دنبال مولفه‌هایی باشند که کلیدواژه‌های نشاط و امید در جامعه را تقویت کند. منصوری افزود: ما بیشتر از آنکه به‌دنبال عوامل بیرونی برای القای این یأس و ناامیدی در جامعه باشیم، باید نگاه‌مان به سمت داخل مرزها و عواملی باشد که بر این یأس و ناامیدی دامن می‌زند. به‌نظر می‌رسد اوج تبلور نشاط و امید اجتماعی مردم با توجه به اینکه تقریبا هر 2سال یک انتخابات در کشور برگزار می‌شود، بزنگاه‌های انتخابات است. وقتی که ما با درصد مشارکت بالای مردم در انتخابات مواجه هستیم، خود نشان و نمادی از این نشاط، امید اجتماعی و امید به آینده بهتر است که مردم با حضور در انتخابات و رأی به کاندیدایی که می‌تواند این آینده بهتر را تأمین و کشور را از بحران‌ها و آسیب‌ها دور کند در انتخابات شرکت می‌کنند و به کاندیدای منتخب خودشان رأی می‌دهند. عضو حزب اتحاد ملت با اشاره به عوامل القای یأس و ناامیدی در کشور تصریح کرد: بعد از انتخابات96 باید دید چه عواملی باعث شده تا نگرانی درخصوص کاهش این 2شاخص مهم یعنی نشاط و امید اجتماعی در جامعه ما فراهم شود. هرنوع فرافکنی، پاک کردن صورت مسئله و ندیدن واقعیت‌های موجود جامعه ایران، به تعبیری از یک سو سرپوش گذاشتن بر این عوامل ناامیدی است و از سوی دیگر ممکن است تلاشی هم برای تقویت این مولفه‌ها صورت نگیرد. آذر منصوری تأکید کرد: این مسئله نیاز به یک عزم و اراده ملی دارد.

مدیریت کشور باید در دست نهادهای انتخابی باشد و به‌نوعی باید عواملی درمقابل انتخاب مردم قدرت‌نمایی کنند و اجازه ندهند که نهادهای انتخابی به وعده‌های خودشان عمل کنند. این مسئله مهم است و کسانی که در کشور ما در نهادهای قدرت مسئولیت بیشتری دارند باید رویکردشان بیشتر تلاش برای ایجاد یک عزم و اراده ملی برای توجه به عواملی باشد که تضعیف این نشاط و امید اجتماعی را در کشور هدف قرار می‌دهند، وگرنه پاک کردن صورت مسئله و ندیدن واقعیت‌ها به تنهایی نمی‌تواند عاملی باشد برای اینکه بتوانیم رفتارهایی که موجب تضعیف نشاط و امید اجتماعی می‌شود را نادیده بگیریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید