• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18780
+
-

استارتاپ‌ها در مقابل تعرض به نوجوانان

فناوری دیجیتال در مقابل متعرضان جنسی قد علم کرده‌است

استارتاپ‌ها در مقابل تعرض به نوجوانان


اشکان خسروپور/ خبرنگار
اخبار رسوایی‌های اخلاقی و تعرض‌ به نوجوانان مدام در جهان در حال پخش شدن است. همین چند وقت پیش بود که، هشتگ Me too در جهان داغ شد تا قربانیان آزار و اذیت جنسی در دنیا از تجربه‌هایشان بگویند. داستان آزار و اذیت دانش‌آموزان دبیرستانی در تهران هم مزید بر علت شد تا شمار بیشتری از قربانیان از تجربه‌هایشان بگویند. این پدیده البته در تمام دنیا به شکل‌های گوناگونی، از خشونت کلامی گرفته تا کودک‌آزاری و... گسترده شده است. آمارها نشان می‌دهد یکی از بزرگ‌ترین قربانیان این آزارها در دوره نوجوانی چنین تجربه‌ تلخی دارند. چند سالی است استارتاپ‌هایی در دنیا شکل گرفته‌اند که هدف‌شان کمک کردن به وضعیت قربانیان آزار و اذیت است. کودکان، دانش‌آموزان، کارمندان و بازیگران جزو قربانی‌هایی هستند که بسیاری از آنها تا مدت‌ها بعد از این ماجرا هیچ واکنشی به آنچه بر سرشان آمده نشان نمی‌دهند.استارتاپ‌های ضد‌این مسئله اما ضمن فراهم کردن شرایط امن‌تر برای حضور افراد در جامعه، اوضاع را برای متجاوزان ناامن می‌کنند.


ارائه گزارش بدون اتلاف وقت

استارتاپ «کالیستو»‌روی نوجوانانی تمرکز کرده که سن و سال کمتری دارند و بیشتر در معرض آسیب هستند. «جسیکا لد» بنیانگذار این استارتاپ می‌گوید: «کاری که ما انجام می‌دهیم، بلند کردن صدای بیشتر قربانیان، در وقت مناسب است. با این حساب، درمان قربانی ساده‌تر است، متجاوز  پیش از آنکه فرصت پنهان شدن را داشته باشد، پیدا می‌شود.» ساختن حساب کاربری در این برنامه، برای دانش‌آموزان رایگان است و حق اشتراک سالانه از طرف دبیرستان پرداخت می‌شود تا استارتاپ زنده بماند. یکی از گزینه‌های قابل انتخاب بعد از نوشتن گزارش در پلتفرم کالیستو، ‌match است. در این حالت، اگر گزارش قربانی دیگری، از نظر نام و مشخصات متعرض، زمان وقوع و... شبیه یکی از نمونه‌های قبلی باشد، مجموع گزارش‌ها به‌صورت عمومی منتشر می‌شود. فایده‌اش، به جز ناامن کردن فضا برای متجاوزان، پیشگیری از وقوع آزار و اذیت‌های سریالی است. گزارش‌ها بنا به تاریخ و زمان مرتب شده‌اند که باعث می‌شود، امکان تکرار یک حادثه مشابه گرفته شود.



روبات‌های دیجیتال در جست‌وجوی متجاوزین

گروه Botler AI با کمک فناوری هوش مصنوعی تلاش کرده‌است سیستمی ایجاد کند که می‌تواند ادعاهای راست و دروغ در مورد آزار و اذیت را تفکیک کند. این فناوری، با بررسی دقیق گزارش‌های پلیس، متن‌های حقوقی، گزارش دادگاه و جزئیات دعواها و... این قابلیت را دارد که ادعاهای تجاوز را با دقت بالایی بررسی کند. این روبات درنهایت با استناد به قوانین قضایی در آمریکا و کانادا می‌تواند حکم احتمالی این نوع تجاوز را نیز به کاربران نشان دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید