• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 30 فروردین 1403
کد مطلب : 222766
+
-

احیای دوچرخه‌سواری در تهران با محوریت نوجوانان

احیای دوچرخه‌سواری در تهران با محوریت نوجوانان

احیای دوچرخه‌سواری در پایتخت در دستور کار قرار دارد. در دوره مدیریت شهری قبلی تهران، اگرچه مسیر ترددی دوچرخه‌ها در برخی معابر به‌صورت ناقص فراهم شد و خود شهردار وقت چند باری دوچرخه‌سواری کرد اما هیچ اقدامی برای گسترش فرهنگ دوچرخه سواري صورت نگرفت. بی‌شک فرهنگ استفاده از دوچرخه به جای وسایل نقلیه موتوری کاری زمان‌بر است که باید سال‌ها برای به بار نشستن این فرهنگ تلاش کرد.

در دوره قبل هیچ کاری جز دوچرخه‌سواری نکردند
به‌گزارش همشهری، جلسه کمیته حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران برگزار شد. سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با بیان اینکه ما به‌دنبال افزایش دوچرخه‌سوار هستیم نه مسیر دوچرخه‌سواری، گفت: باید تأکید کنیم که به‌هیچ‌وجه مخالف و ضد ‌دوچرخه‌سواری نیستیم و همانطور که دوره سابق با این عنوان معروف شد که هیچ کاری جز دوچرخه‌سواری نکرد، ما نیز نباید تحت عنوان مخالفان دوچرخه‌سواری شناخته شویم. وی گفت: گاهی اوقات باید خودمان بانی تغییر و تحولات باشیم؛ حتما به‌خاطر دارید که در چند دهه گذشته دوچرخه‌سواری امری عادی در تهران و بسیاری از شهرهای کشور به شمار می‌رفت اما متأسفانه با عملکرد ناقص در حوزه فرهنگ‌سازی‌ و غلبه‌خودرو محوری، شانس دوچرخه‌سواری را از شهروندان گرفتیم. متأسفانه آلودگی هوا تبدیل به چالش همیشگی تهران شده اما دوچرخه می‌تواند یکی از ابزار کاهش آلودگی هوا باشد.

همه خیابان‌ها مسیر دوچرخه‌سواری نمی‌خواهد
 تشکری هاشمی گفت: در تشخیص اینکه در کدام خیابان‌ها باید خطوط دوچرخه‌سواری احداث شود بد عمل کرده‌ایم زیرا نیازی نیست در تمام خیابان‌های تهران این خطوط احداث شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید گزینه‌ها و راه‌حل‌های متنوع را پیش روی شهروندان قرار داد تا با مشارکت مردم بر پدیده‌های ناهنجار ترافیکی و آلودگی هوا غلبه کرد، یادآور شد: ما باید این پیام را به شهروندان منتقل کنیم که دوچرخه‌سواری برای سلامت روان و جسم آنها و از بین بردن آلودگی هوا یک راه‌حل است.
وی افزود: باید از مناطق خواسته شود مسیرهای مناسب دوچرخه‌سواری را مشخص کنند تا سریعاً در آن فضاها خدمات دوچرخه‌سواری فعال شود؛ همچنین در پارک‌های ترافیکی باید آموزش دوچرخه‌سواری برای کودکان ایجاد شود. مردم یک شبه به اهمیت دوچرخه‌سواری پی‌نمی‌برند بلکه باید به تدریج و از طریق تبلیغات و کار فرهنگی این کار را انجام داد.
تشکری هاشمی با اشاره به فعالیت‌های شهروندان در حوزه دوچرخه‌سواری گفت: می‌توان با شناسایی مسیرهای کم‌ترافیک در روزهای تعطیل فضایی را برای دوچرخه‌سواری ایجاد کرد.

نمی‌توانیم به اجبار کسی را دوچرخه‌سوار کنیم
همچنین شهریار افندی‌زاده با اشاره به اهمیت دوچرخه‌سواری گفت: در بحث استفاده از دوچرخه موارد بسیاری مطرح است که یکی از آنها بحث سخت‌افزاری است؛ یعنی باید امکاناتی برای ترغیب ‌شهروندان به استفاده از دوچرخه ایجاد شود. وی ادامه داد: علاوه بر لزوم وجود امکانات سخت‌افزاری ایجاد فرهنگ دوچرخه‌سواری نیز اهمیت دارد، ما نمی‌توانیم به اجبار فرهنگ دوچرخه‌سواری را ایجاد کنیم. افندی‌زاده با بیان اینکه باید مکان‌هایی برای دوچرخه‌سواری ایجاد شود، گفت: باید در این مکان‌ها افراد علاقه‌مند دوچرخه‌سواری کنند؛ همچنین باید مسیرهای پیشنهادی دوچرخه‌سواری مورد بررسی قرار گیرند؛ زیرا تمامی مسیرها پتانسیل لازم را ندارند.

تردد دانش‌آموزان با دوچرخه از خانه به مدرسه
سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه باید آسیب‌شناسی شود که نتیجه احداث خطوط دوچرخه‌سواری در تهران چه بوده است، گفت‌: متأسفانه هنوز بررسی نشده که آیا می‌توان این مد حمل‌ونقلی را ایجاد کرد یا خیر؟ تا زمانی که شوق استفاده از دوچرخه‌سواری را ایجاد نکنیم نمی‌توانیم دوچرخه را به‌عنوان یک مد حمل‌ونقلی بنامیم. وی ادامه داد: ما می‌توانیم دوچرخه را به دبیرستان‌ها بدهیم تا دانش‌آموزان برای تردد از مدرسه به خانه از دوچرخه استفاده کنند. با استفاده از مشوق‌های کوچک می‌توان دوچرخه را تبدیل به یک مد کرد.
آقامیری تأکید کرد: باید بیشتر انرژی خود را برای ایجاد فرهنگ دوچرخه‌سواری بگذاریم؛ برای مثال در پارک‌های جنگلی دوچرخه بسیار بیشتر از سطح خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قرار است برنامه‌ای هم ایجاد کرد باید از طریق مشوق‌ها در میان نسل جوان باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید