• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 10 خرداد 1397
کد مطلب : 18461
+
-

نبرد نفتی را نمی‌بازیم

وزیر نفت: تلاش می‌کنیم با توجه به تجربه‌های قبلی، مانع کاهش صادرات نفت شویم

نبرد نفتی را نمی‌بازیم


بعد از خروج آمریکا از برجام، رئیس‌جمهور این کشور از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران خبر داد که تولید و صادرات نفت کشورمان را متأثر خواهند کرد. در این شرایط ایران باقی ماندن در برجام را به تضمین منافع برجامی ایران از سوی اروپایی‌ها منوط دانسته و مذاکرات دو طرف برای رسیدن به راهکاری سازنده ادامه دارد. در این وضعیت وزیر نفت کشورمان از برنامه‌هایی برای جلوگیری از کاهش صادرات نفت خبر می‌دهد و از طرفی احتمال جایگزینی یک شرکت چینی با توتال قوت گرفته است. در این میان شرکت سوئیسی استدلر اعلام کرده ناگزیر است قرارداد 1.4میلیارد دلاری ریلی خود را با ایران لغو کند. یک مقام شرکت لوک اویل روسیه نیز از تصمیم این شرکت برای پیگیری نکردن طرح‌های توسعه پروژه‌های نفتی در ایران به‌دلیل تهدید ناشی از تحریم‌های آمریکا خبر داده است.



اروپا و چالش تضمین صادرات نفت ایران

آمارهای منتشر شده از سوی شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد در اردیبهشت‌ماه 1397روزانه 2میلیون و 750 هزار بشکه نفت و میعانات گازی از ایران صادر شده که 2میلیون و 450هزار بشکه آن نفت خام بوده و از این میزان نفت خام روزانه 800هزار بشکه به مقصد شرکت‌های اروپایی صادر شده است.

به گزارش همشهری، براساس این آمارها سهم کشورهای اروپایی از نفت صادراتی ایران به 33درصد می‌رسد که به کشورهای ترکیه، ایتالیا، فرانسه و سایر کشورهای قاره سبز صادر می‌شود. از شرکت‌های توتال فرانسه، انی ایتالیا و هلنیک پترولیوم یونان می‌توان به‌عنوان خریداران عمده نفت ایران در اروپا نام برد ضمن اینکه همچنان چین و هند بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران در جهان هستند که خبرها از ادامه‌دار بودن تمایل آنها برای خرید نفت ایران حکایت می‌کند.

با خروج آمریکا از برجام و تصمیم ترامپ مبنی بر اعمال تحریم‌هایی علیه ایران، حفظ میزان صادرات نفت کشور و جلوگیری از محدود شدن آن به‌واسطه تحریم‌های آمریکا و مهم‌تر از همه مهیا کردن دسترسی ایران به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام در جهان، جزو اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌روی ایران و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که به یکی از محورهای مذاکرات طرفین نیز تبدیل شده است.



مانع کاهش صادرات نفت می‌شویم

وزیر نفت کشورمان درباره فروش نفت در بازارهای جهانی با وجود خروج آمریکا از برجام می‌گوید: فکرها و برنامه‌هایی برای فروش نفت داریم و تلاش می‌کنیم با توجه به تجربه‌های قبلی، مانع کاهش صادرات نفت شویم که جزئیات آن را نمی‌توان اعلام کرد، زیرا آمریکا مطلع شده و علیه آن، کارشکنی خواهد کرد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، بیژن زنگنه درباره همکاری با اروپایی‌ها نیز اظهار کرد: توافق با اروپایی‌ها برای ما از نظر فروش نفت، بیمه، کشتیرانی و دریافت پول اهمیت دارد گرچه کمتر از یک‌سوم نفت ایران به اروپا صادر می‌شود؛ اما کار با اروپا به‌دلیل الهام گرفتن دیگران از آنها، اهمیت دارد.



احتمال جایگزینی شرکت چینی با توتال

وزیر نفت درباره خروج توتال از فاز 11پارس‌جنوبی و احتمال جایگزینی شرکت چینی از حضور در این طرح نیز گفت: 10روز از زمان توتال برای اخذ مجوز از آمریکا گذشته است که البته احتمال اخذ مجوز زیاد نیست. در این شرایط اگر توتال در پارس‌جنوبی نماند، جایگزین آن شرکت چینی است.



فروش نفت به هند و چین ادامه می‌یابد

وزیر نفت درباره تداوم خرید نفت ایران توسط چین و هند پس از خروج آمریکا از برجام، گفت: با هردو کشور صحبت شده که تاکنون، علائم مثبتی ارسال شده است. زنگنه درباره نقل‌وانتقال پول صادرات نفت نیز تصریح کرد: با چین درگذشته سازوکاری برای دریافت پول داشته‌ایم، اما برای بقیه مانند اروپایی‌ها باید بانک باشد که در این زمینه باید به نتیجه برسیم.



تعلیق قرارداد ریلی استدلر سوئیس

شرکت سوئیسی استدلر نیز اعلام کرده است به‌دلیل خروج آمریکا از برجام ناگزیر است قرارداد 1.4میلیارد دلاری ریلی خود را با ایران لغو کند. این شرکت سوئیسی در اسفندماه توافقنامه‌ای برای تحویل 960واگن مترو در تهران امضا کرد و هرچند بعدا دست به تکذیب آن زد و گفت صرفا در یک مناقصه عمومی شرکت کرده؛ اما مقامات این شرکت اخیرا در مصاحبه با روزنامه آلمانی بلیک اذعان کرده‌اند که این قرارداد را به‌صورت انحصاری با سازمان توسعه و نوسازی صنعتی ایران امضا کرده‌ و به‌دلیل تحریم‌های آمریکا ناگزیر شده‌اند این پروژه را به حالت تعلیق دربیاورند. پیتر جنلتن، رئیس بخش فروش ریلی شرکت استدلر امیدوار نیست که اقدامات متقابل دولت‌های اروپایی بتواند موجب حفظ این قرارداد ریلی با ایران شود و می‌گوید: اگر معجزه‌ای رخ ندهد این قرارداد از بین رفته است. به عقیده او تحریم‌های آمریکا در وهله نخست به سود چین و روسیه تمام می‌شود و احتمالا چینی‌ها سفارش ساخت واگن برای ایران را از چنگ شرکت استدلر درمی‌آورند.



توقف فعالیت لوک اویل روسیه در ایران

شرکت لوک اویل، دومین شرکت بزرگ تولید نفت روسیه نیز در ماه‌های گذشته در حال مذاکره با ایران بر سر توسعه میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری بوده است، اما اکنون یک مقام مسئول در این شرکت اعلام کرده که این شرکت تصمیم گرفته فعلا طرح‌های توسعه پروژه‌ها در ایران را به‌دلیل تهدید ناشی از تحریم‌های آمریکا پیگیری نکند. به گزارش رویترز، این مقام شرکت لوک اویل می‌گوید: با توجه به تحولات جدید، من حدس می‌زنم که خیلی زود است بخواهیم بگوییم برنامه‌های ما (در مورد ایران) چه خواهد بود. (اما) اساسا هم‌اکنون همه‌چیز را به حالت تعلیق درآورده‌ایم. به گفته او، تمرکز شرکت لوک اویل همچنان روی فعالیت‌های داخلی خود است.



فرانسه: اروپا از منافعش دفاع می‌کند

وزیر اقتصاد فرانسه دیروز با اشاره به مهلت رو به پایان معافیت گمرکی اعطا شده از سوی آمریکا به اروپا گفت: «ما در فرانسه و اروپا به‌دنبال جنگ تجاری نیستیم اما اگر مورد حمله تجاری آمریکا قرار بگیریم، از منافع‌مان دفاع می‌کنیم.» اشاره برونو لومر به اختلافات شدیدی است که طی ماه‌های اخیر میان آمریکا و اروپا بر سر واردات آلومینیوم و فولاد از اروپا در گرفته است. رئیس‌جمهور آمریکا 2‌ماه پیش با صدور فرمانی تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد وارداتی از اروپا را افزایش داد؛ اقدامی که با اعتراض اتحادیه اروپا روبه‌رو و از سوی دونالد ترامپ به‌طور موقت معلق شد. مهلت این تعلیق فردا به پایان می‌رسد و درصورت عدم‌لغو فرمان ترامپ، احتمال مقابله به مثل اروپایی‌ها و در نتیجه درگرفتن یک جنگ تجاری میان دو سوی آتلانتیک وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید