• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 28 آبان 1402
کد مطلب : 209617
+
-

می‌بازیم... و ادامه می‌دهیم!

10هفته از شروع لیگ برتر گذشته ولی‌ جز فولاد خوزستان، هیچ باشگاه دیگری سرمربی‌اش را تغییر نداده؛ برای لیگ برتر و فوتبال ایران، این رکوردی باورنکردنی است. علیرضا منصوریان فعلا تنها مربی برکنارشده این فصل است و برکناری او هم بیشتر از مسائل فنی، ریشه در اختلاف با هواداران فولاد داشت. واضح است که رویکرد مدیران فوتبال ایران در مورد مربیانی که خوب نتیجه نمی‌گیرند، نسبت به گذشته عوض شده است. البته که ماجرای سقف بودجه و ابهام در وضعیت مالی باشگاه‌ها درصورت برکناری سرمربی و انتخاب مربی جدید نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست، اما نمی‌توان این تغییر مهم را تنها به مسائل مالی ربط داد.

   دنبال شوک نگردید
چند سال قبل، کافی بود تیمی در چند مسابقه متوالی شکست بخورد تا مدیران‌ بلافاصله تصمیم به اخراج سرمربی بگیرند. آن روزها شوک، یکی از کلیدواژه‌های همیشگی فوتبال ایران بود و این باور در لیگ برتر وجود داشت که تغییر در کادر فنی، شوک مثبتی به تیم می‌دهد. در گذر زمان اما مشخص شد باشگاه‌هایی که بیشترین میزان تغییر را داشته‌اند، معمولا بدترین نتایج را پشت سر می‌گذارند. در نتیجه مدیرانی که در باشگاه‌های مختلف روی کار آمدند، تصمیم گرفتند برای مربیان ناکام‌شان صبوری به خرج بدهند. حالا یک‌سوم از بازی‌های لیگ بیست‌و‌سوم گذشته و فقط یک مربی برکنار شده است؛ این اتفاقی نیست که به‌سادگی از کنارش عبور کنیم. این نمادی از یک تغییر فرهنگی مهم در فوتبال ایران است.

   5استعفای نافرجام
مهدی رحمتی تنها مربی این فصل نیست که استعفایش از سوی باشگاه محل قراردادش رد شده است. قبل از او 4مربی دیگر نیز تصمیم به استعفا گرفتند و هر 4نفر سرکارشان هستند. یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس، ساکت الهامی در مس رفسنجان، عبدالله ویسی در نفت آبادان و سیروس پورموسوی در استقلال خوزستان، مربیانی بودند که تصمیم به استعفا گرفتند اما این تصمیم با موافقت باشگاه روبه‌رو نشد. طبیعتا اگر این استعفاها پذیرفته می‌شدند، باشگاه‌ها ناچار نبودند دستمزد بیشتری به مربیانشان بدهند و می‌توانستند همین رقم را صرف جذب مربیان دیگری کنند اما فعلا سیاست مدیران فوتبال ایران، تلاش برای حفظ مربیان و ادامه همکاری با آنهاست. البته که چوب‌خط مربیانی مثل رحمتی و پورموسوی در لیگ برتر در حال پرشدن است و اگر نساجی و استقلال خوزستان تا نیم‌فصل از بحران خارج نشوند، تصمیم‌های دیگری در مورد این دو مربی گرفته خواهد شد.

    ابهام بزرگ در سقف بودجه
این وسط تکلیف باشگاه‌هایی که سقف بودجه‌شان پر شده و به‌دنبال قطع همکاری با سرمربی‌شان هستند، چه خواهد شد؟ برای مثال، اگر تراکتور که همین حالا به سقف بودجه رسیده تصمیم بگیرد به همکاری با خمس پایان بدهد، چطور می‌تواند یک مربی جدید جذب کند؟ درصورت اخراج یک مربی، باشگاه باید دستمزد او را تا پایان قرارداد به‌طور کامل پرداخت کند. در نتیجه برای امضای قرارداد با مربی جدید، راهی جز کاهش قرارداد بازیکنان وجود نخواهد داشت. نخستین سال اجرای قانون سقف بودجه، ابهام‌های زیادی برای تیم‌های مختلف ایجاد کرده است. به‌نظر می‌رسد این قانون در محافظت از قرارداد مربیان خارجی و ماندن آنها در تیمشان، تأثیر زیادی دارد!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید