• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17281
+
-

راه های خروج بازار مسکن از رکود

معاون استاندار: دولت با بهره‌گیری از توان سرمایه‌گذاران و شرکت‌های انبوه‌ساز باید به بازار مسکن رونق دهد

مسکن
راه های خروج بازار مسکن از رکود




روح‌الله زرین| سنندج- خبرنگار:

چند سالی است به دلیل کاهش نقدینگی، نبود اشتغال پایدار و عدم نظارت، شاهد افزایش قیمت مسکن در بیشتر شهرهای استان هستیم. برخی از مسئولان دستگاه‎های اجرایی استان برای خروج از این مشکلات حوزه مسکن، راهکارهای مختلفی مانند عدم دریافت عوارض نوسازی را اجرا کردند که موجب رشد بافت شهری و خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه شده است. با این حال نیاز است طرح‌های جامعی در شهرهای استان، مانند کنترل قیمت زمین برای احداث واحدهای مسکونی اجرا شود. در این زمینه دولت می‎تواند از توان مالی سرمایه‎گذاران بخش خصوصی استفاده کند. 


تاثیرات افزایش قیمت زمین 

یکی از مشاوران املاک بیجار می‎گوید: یکی از راهکارهای خروج بازار مسکن از رکود در بیجار کاهش عوارض ساخت‌وساز است، چراکه اضافه شدن هر مترمربع برای ساخت در مناطق شهری مختلف بیجار ۷۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون تومان هزینه در‌بردارد. «حسین ساعدی» ادامه می‎دهد: بسیاری از پیمانکاران حوزه ساخت‌وساز در این شهرستان غیربومی هستند. آنها بدون توجه به نیاز مردم، توانایی مالی و شرایط خرید آنها، خانه‎هایی با امکانات کامل همپای شهرهای بزرگ می‎سازند. این مساله بر افزایش قیمت مسکن تا ۳۵ درصد تاثیرگذار است. 

وی تصریح می‎کند: طرح اجاره به شرط تملیک نیز علاوه بر خروج بازار مسکن از رکود موجب خانه‎دار شدن افراد کم‌درآمد خواهد شد. بر این اساس، فروشنده ملک خود را به صورت اجاره‎ای در اختیار خریدار قرار می‎دهد و اجاره هم اقساط پرداختی خرید خانه است. این مشاور املاک می‌افزاید: چند سالی است که تسهیلات ساخت مسکن در شهرهای مختلف استان محدود شده است. بسیاری از این وام‎ها با شرایط بازپرداخت کوتاه‌مدت و سود محاسبه شده ۱۸ درصد همراه با ضامن کارمند و بازاری است. این شرایط برای بسیاری از مردم، امکان‌پذیر نیست. ساعدی ادامه می‎دهد: پرداخت تسهیلات از سوی بانک به صورت ضامن زنجیره‌ای میان خود متقاضیان بهترین راهکار خانه‎دار‌شدن مردم ‌و خروج بازار مسکن از رکود است. 


رونق ساخت‌وساز در سریش‌آباد 

سریش‌آباد یکی از شهرهای در حال رشد کردستان است. شهردار این شهر در این زمینه می‎گوید: موقعیت جغرافیایی خاص سریش‎آباد به دلیل قرارگیری در محورهای مواصلاتی چندین شهر مانند همدان، زنجان، بانه و سقز موجب رشد این شهر در چند سال اخیر شده است. 
«هادی کرمی» ادامه می‎دهد: یکی از راه‎های رشد شهری، ایجاد امکانات رفاهی، عمرانی و تفریحی است که این رویه در سریش‌آباد رعایت شده است. همچنین برای رشد و بهسازی بافت فرسوده شهر در چندین منطقه عملیات ساخت‌وساز اجرا شده است. 

شهردار سریش‌آباد می‌گوید: برای رونق بازار ساخت‌وساز ملک و خانه‌دارشدن مردم در چندین محله این شهر زمین‌های تفکیک شده در نظر گرفته شده است. همچنین افرادی که درآمد مناسب ندارند و شرایط مالی آنها برای خانه‌دارشدن کفایت نمی‎کند، هیچ‌گونه عوارض ساخت‌وساز و نوسازی ملک از آنها دریافت نمی‌شود. این رویه در چند سال اخیر موجب رشد سریش‌آباد و رونق بازار ساخت‌وساز شده است و نتیجه آن خروج بازار مسکن از رکود در این شهر بوده است. 


ایجاد سامانه الکترونیکی 

عضو اتحادیه انبوه‌سازان کردستان می‎گوید: بیشترین عواملی که در قیمت مسکن تاثیرگذار است نرخ زمین و امکانات ایجاد شده در خانه‌هاست که تا ۷۵ درصد بر فروش مسکن تاثیرگذار است. 
«محمد درستکار» ادامه می‎دهد: بهترین راهکار برای خروج بازار مسکن از رکود در استان، نظارت دقیق دستگاه‌های اجرایی بر معاملات است. این رویه با ایجاد یک سیستم هوشمند جامع الکترونیکی و ثبت اطلاعات ملک در یک سامانه امکان‎پذیر خواهد بود، طوری که خریدار و فروشنده بدون واسطه امکان معامله در بنگاه‎های مسکن را دارد. نتیجه آن کاهش تخلف و افزایش معاملات به دلیل شفاف بودن قیمت‌هاست. 

وی می‌افزاید: طبق آمارهای موجود بیش از ۶۵‌درصد مردم استان اجاره‌نشین هستند. این در حالی است که بسیاری از مالکان که خود در قالب پیمانکار فعالیت دارند در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند! 
درستکار تصریح می‎کند: دولت می‌تواند در یک طرح حمایتی صندوق ذخیره مالی ایجاد کند. متقاضیان مسکن باید با سپرده‌گذاری چندساله و سرمایه‏گذاری در طرح خانه‌دارشدن سهیم باشند. نمونه آن در بسیاری از شهرهای کشور مانند تهران اجرا شده است. هر متقاضی با سپرده‌گذاری ۱۵ساله و با بازپرداخت اقساط مشخص صاحب خانه شده است. اجرای این طرح در کردستان علاوه بر کاهش رکود بازار مسکن و خروج از مشکلات، موجب توازن قیمت آن بر اساس درآمد مردم خواهد شد. 


امکانات ناکافی دولت برای خانه‌دار شدن مردم 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار می‎گوید: دولت با ایجاد برنامه‌ریزی جامع در حوزه بانکی و بسترسازی مناسب به دنبال تقویت و ارتقای توان خرید مردم برای تهیه مسکن مورد نیاز آنهاست.
«امیر قادری» ادامه می‎دهد: امکانات دولت برای خانه‌دارشدن مردم کافی نیست. ضرورت دارد در این زمینه از توان مالی سرمایه‌گذاران خارجی استفاده شود. 

وی می‌افزاید: مسئولان دستگاه‎های اجرایی با ایجاد رقابت بین سازندگان و فعالان حوزه ساخت‌وساز به دنبال رونق‌بخشی به بخش مسکن‌ و به دنبال کنترل قیمت‌گذاری و افزایش کیفیت در ساخت‌وسازها باشند. 
قادری ادامه می‎دهد: در استان نیز مانند سایر شهرهای کشور شاهد رکود بازار مسکن هستیم. دولت با بهره‌گیری از توان سرمایه‌گذاران، شرکت‌های انبوه‌ساز و تجربه چندساله مدیران حوزه مسکن می‌تواند شرایط خروج بازار مسکن از رکود را به‎عنوان یک راهکار اولیه در استان فراهم سازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید