• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16657
+
-

مردی که به سیاست از دریچه اخلاق نگاه می‌کرد

بدرود «آ سید مهدی» اخلاق ‌مدار

روحانیت
بدرود «آ سید مهدی» اخلاق ‌مدار

برای ارتحالش، از رئیس دولت اصلاحات و رئیس‌جمهورگرفته تا ابراهیم رئیسی پیام تسلیت داده‌اند. این یعنی جامعه، روحانی‌ای را از دست داد که متعلق به همه بود. «حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی» در نخستین روز از ‌ماه رمضان دعوت حق را لبیک گفت و پس از مدت‌ها تحمل رنج تنفس به «مهمانی خدا» رفت.

حاج سیدمهدی طباطبایی کمتر از 3‌ماه پیش در گفت‌وگویی تفصیلی که با همشهری داشت به شوخی گفته بود دیگر باید زیر تابوت ما را کم کم بگیرند. وی در آن گفت‌وگو به شنیدن صدای اعتراض مردم  و البته برای ادامه راه انقلاب تأکید کرده بود. او از ضرورت گفت‌وگوی ملی در عین حفظ وحدت گفته بود و تأکید کرده بود که همه با هم کنار بیائیم.

از حجت‌الاسلام طباطبایی هر دو جناح سیاسی کشور به خوبی یاد می‌کنند. کمتر کسی مثل اوست که هم سخنانش به مذاق اصلاح‌طلبان خوش آید هم اصولگرایان. اعتدالگراها هم که او را اعتدالی می‌دانند. اما به گفته خودش او یک انقلابی قدیمی است که سابقه همکاری با آیت‌الله کاشانی را در کارنامه دارد. در تشییع پیکرش هم از محمدباقر قالیباف گرفته تا علی‌اکبر ناطق‌نوری شرکت داشتند. این استاد اخلاق به مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هم نزدیک بود و وقتی مرداد سال 95در بیمارستان دوران نقاهتش را سپری می‌کرد، هاشمی به عیادتش رفت. از سخنان جنجالی‌اش در توصیه به ائمه‌جمعه و انتقاد از آنها خیلی نمی‌گذرد. گفته بود: «آقایی که در نمازجمعه مومنی را لعن می‌کنی، چه می‌کنی؟ پیامبر در یک نمازجمعه این کار را نکرده است!» حدود 10روز بعد هم وی در مصاحبه‌ای دیگر با اشاره به فیلم منتشر شده از جلسه انتخاب رهبری انقلاب(جلسه خبرگان رهبری بعد از فوت امام در سال 68) در شبکه‌های خارجی گفت: آیت‌الله خامنه‌ای بی‌نظیر است، ما هرچه به آبروی رهبر لطمه بزنیم به نظام لطمه زده‌ایم. حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی در 2دوره مجلس (مجلس دوم و هفتم) نماینده بود، با این حال او از روحانیونی بود که سیاست را به اخلاق گره می‌زد و اگر موضع تندی هم می‌گرفت از دریچه اخلاق بود. وی سال 90 و در روزهایی که بحران اقتصادی گریبان مردم را گرفته بود گفت: «دولت باید از مردم عذرخواهی کند، عذر خواهی عزت و عظمت است. مردم آنقدر خوب هستند که اگر بفهمند ما اشتباه کردیم کمک و یاری می‌کنند.‌ ای‌کاش دولت به مردم بگوید اشتباه کردم و‌ای کاش ما هم که حمایت کردیم بگوییم اشتباه کردیم.» پیکر حجت‌الاسلام طباطبایی روز گذشته قبل از ظهر از مسجد موسی‌بن جعفر(ع) واقع در میدان غیاثی تشییع شد.

سیدمهدی طباطبایی متولد اول فروردین 1315در رفسنجان کرمان بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید