• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 21 اسفند 1402
کد مطلب : 220648
+
-

گفت‌وگوی همشهری با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت

تهران در مدار برقی‌سازی

تهران در مدار برقی‌سازی

فرناز محمدزاده- روزنامه‌نگار

تهران، شهری است که سال‌هابا 2 معضل آلودگی هوا و ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند و برقی‌سازی ناوگان، نسخه‌ای است که مدیریت ششم شهر برای رفع آلودگی‌هوا پیچید. بر همین اساس اقداماتی را برای رسیدن به این مهم دنبال کرد که یکی از آن واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی از کشور چین بود. درواقع بهشت‌نشینان با باور بر این اصل که دنیا به سمت برقی شدن ناوگان خود رفته و تهران نباید از این مهم عقب بماند، بخش بزرگی از اقدامات‌شان را برای توسعه ناوگان‌ حمل‌ونقل عمومی حول محور برقی‌سازی اختصاص دادند. در نهایت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه در شورای شهر مصوب شد. برای بررسی ابعاد این موضوع و لزوم برقی‌سازی ناوگان، با محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران صحبت کردیم.

آقای هرمزی چرا باید به سمت برقی‌سازی برویم؟
موضوع حمل‌ونقل مهم‌ترین مشکل مردم تهران است. ما در تهران با 2 موضوع آلودگی هوا و ترافیک مواجه هستیم. شورای ششم و مدیریت ششم برنامه‌ای که داشتند و تصویب کردند نگاه ویژه به حمل‌ونقل است که میزان این اهمیت را در بودجه‌ریزی 2 سال اخیر می‌توانید ببینید. برای سال‌های 1402 و 1403 نزدیک به نیمی از بودجه به این حوزه اختصاص پیدا کرد. حال با این موقعیتی که از نظر مالی و اعتباری ایجاد شده است و باتوجه به اینکه دنیا به سمت برقی‌سازی‌ حرکت می‌کند و ما نیز باید به سمت آنچه به نفع مردم است و آلودگی هوا را حل می‌کند حرکت کنیم، موضوع برقی‌سازی را دنبال کردیم. هرچند که طی سالیان اخیر نوسازی ناوگان مورد اهمیت نبود و در تمام حوزه‌ها باعث مشکلات عدیده شد لذا شورای ششم این نگاه ویژه را به خرج داد.

درباره ناوگان برقی‌ که قرار است به تهران برسد توضیح دهید، چه تعداد اتوبوس و تاکسی برقی به پایتخت می‌آید.
از حدود 9‌ماه پیش عملیات فنی و پیگیری برای قراردادهای خرید ناوگان برقی برای تهران آغاز شد و وزارت کشور، وزارت صمت و بانک مرکزی کنار ما قرار گرفتند چراکه موضوع ناترازی بنزین و آلودگی هوا مطرح بود. برهمین اساس سفرهایی را به کشور چین در این رابطه داشتیم که این سفرها منجر به انعقاد قراردادهایی شد. طی قراردادهایی که داشتیم، برای خریدن2هزار و 500 اتوبوس برقی، 10هزار ون برقی، 25هزار تاکسی برقی و 2 هزار و 500 تاکسی برقی شاسی بلند ویژه فرودگاه تفاهم کردیم. طبق قرارداد‌های سفر اخیر تیم مدیریت شهری به چین به‌زودی هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰۰هزار دستگاه موتور برقی، ۱۰هزار دستگاه تاکسی و ۱۰هزار ون برقی به پایتخت اضافه خواهد شد. تمامی این ناوگان با همکاری دولت تامین خواهد شد و درواقع در شهرداری تهران به‌دنبال آن هستیم تا مسائل زیرساختی برقی‌سازی پایتخت را با کمک دولت حل کنیم.

از همراهی دولت برای برقی‌سازی ناوگان گفتید. چه همکاری مشترکی صورت گرفته و دولت از چه نظر مدیریت شهری را همراهی کرده است؟
از حیث اهمیت موضوع برقی‌سازی، رئیس‌جمهور تأکید جدی داشت و حتی در بازدید از مترو پرند، محور صحبت‌های خود را بر برقی‌سازی‌ قرار داد. بر این اساس شهرداری با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها همت خود را به‌کار گرفت و این اقدام قطعاً تحولی در کشور ایجاد خواهد کرد. این وسایل نقلیه که برای خرید انتخاب کردیم از بین بسته ۱۱گانه وزارت صمت انتخاب شده است که ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی تامین و ۵۰درصد اعتبارات را دولت پرداخت خواهد کرد. همچنین رئیس‌جمهور دستور داد که منابع از محل ماده۱۲ تأمین شود. وزارت نفت هم ۱۰۰میلیون دلار معادل ۵۰هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض بابت صرفه‌جویی در مصرف سوخت پرداخت می‌کند که براساس نرخ تورم افزایش خواهد یافت. تولیدکنندگان انتخابی بین صادرکنندگان رتبه اول کشور چین را به‌خود اختصاص داده بودند و پس از رایزنی‌ها قیمت‌ها به شکل معناداری کاهش یافت.

اعتباری که برای خرید این ناوگان درنظر گرفته شده چقدر است؟
سرجمع 2.102میلیون یورو مبلغ قراردادها بوده که در لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه حمل‌ونقل» ذکر شده است. 400میلیون یورو برای تجهیزات هوشمندسازی، 225میلیون یورو برای 100هزار موتورسیکلت برقی، 547میلیون یورو برای 20هزار و 500تاکسی انرژی نو، 380میلیون یورو برای 10هزار ون و مینی‌بوس و 550میلیون یورو برای
 2 هزار و 500 اتوبوس برقی درنظر گرفته شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید