• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219419
+
-

نوسازی روی مدار صعود

منطقه 15در صدور پروانه برای بافت‌های فرسوده رکورددار پایتخت است

گزارش
نوسازی روی مدار صعود

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

بافت‌های فرسوده، یک تهدید جدی در تهران محسوب می‌شوند؛ چراکه در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله و... می‌توانند آثار تخریب‌ها و خسارات را چندین برابر افزایش دهند. در تهران حدود 4427هکتار بافت فرسوده وجود دارد که بنا به‌گفته‌های مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، 50درصد آنها باید نوسازی شوند. امروز اعداد و ارقام صدور پروانه نشان می‌دهد که نوسازی در بافت فرسوده روی سیر صعودی قرار گرفته و پایتخت‌نشینان شاهد رونق ساخت‌وساز هستند؛ به‌عنوان نمونه می‌توان منطقه15 را مثال زد که اکنون رتبه اول صدور پروانه در بافت‌های فرسوده را دارد. وجود 295هکتار بافت فرسوده (محلات اتابک، مینابی، طیب، شوش و مظاهری) در منطقه15، مدیریت شهری را بر آن داشت که نوسازی این سکونتگاه‌ها با جدیت پیگیری شود. براساس برنامه توسعه شهر تهران، باید سالانه 3درصد از این بافت‌ها نوسازی می‌شد که با اهتمام شهرداری تهران این امر محقق شده است. محمد ‌شیری، شهردار منطقه15در گفت‌وگو با همشهری اقدامات صورت گرفته در راستای نوسازی بافت‌های فرسوده را اینگونه تشریح کرد.

تلاش برای جبران عقب‌ماندگی
اگر مدیران شهری در ادوار گذشته براساس برنامه توسعه شهر تهران عمل می‌کردند و سالانه 3درصد از بافت‌های فرسوده نوسازی می‌شد، قطعا امروز پایتخت شرایط بهتری داشت. در منطقه15 هم موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده مغفول مانده بود و در این دوره تلاش کردیم تا عقب‌ماندگی ادوار گذشته جبران شود. تعیین مشوق‌هایی چون تراکم تشویقی، تخفیف در صدور پروانه و... ما را در رسیدن به هدفمان که نوسازی بافت‌های فرسوده بود، یاری کرد و گام‌های بزرگی هم برداشته شد و امروز رتبه اول صدور پروانه (سالانه بیش از هزار پروانه) در بافت‌های فرسوده را داریم.

بزرگ‌ترین پروژه نوسازی
باورمان این است که هرقدر نوسازی بافت‌های فرسوده جدی‌تر گرفته شود، چهره شهر تغییر می‌کند و سبب بهبود و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان می‌شود؛ ازاین‌رو بزرگ‌ترین پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده را در محلات اتابک و مینابی که بیشترین بافت فرسوده را دارند، پیگیری کردیم. در این محلات، عملیات 9پروژه تجمیع و نوسازی در قالب 77پلاک فرسوده کلید خورد. همچنین نوسازی 37پلاک فرسوده دیگری هم در دستور کار داریم که به‌زودی عملیاتی می‌شود. ارتقای زیرساخت‌های خدماتی و احداث مراکز درمانی هم با جدیت پیگیری می‌شود. به‌طور کلی اگر فرایند تجمیع و نوسازی به همین منوال ادامه یابد، قطعا 25درصد از پلاک‌های فرسوده تعیین‌تکلیف (نوسازی) می‌شوند.

تسهیلگری دفاتر خدمات نوسازی
دفاتر خدمات نوسازی به‌عنوان تسهیلگر از جنبه اجتماعی درصدد جلب مشارکت شهروندان و ترغیب و تشویق آنها به نوسازی بافت‌های فرسوده هستند. کارشناسان این دفاتر در محلات، ساکنان بافت‌های فرسوده را برای دریافت پروانه و پیداکردن سرمایه‌گذار و... راهنمایی می‌کنند. همچنین با ایجاد اداره نوسازی در معاونت شهرسازی منطقه، مسیر ویژه‌ای در دفاتر خدمات الکترونیک شهر برای املاک فرسوده ایجاد شده که علاوه بر تسریع صدور پروانه، مشکلات و معضلات این بافت‌ها را بررسی و پیگیری می‌کند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید