• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16020
+
-

تشکیل3سازمان مستقل در وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری

گزارش2
تشکیل3سازمان مستقل در وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری

هفته میراث فرهنگی آغاز شده است و به همین مناسبت دیروز محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در نشستی با خبرنگاران از برنامه ایجاد 3سازمان مستقل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خبر داد. به گفته او، طبق برنامه اولیه قرار است هر 3سازمان زیرنظر وزیر میراث به فعالیت خود ادامه دهند. چندی پیش مجلس به کلیات طرح تاسیس وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری رأی مثبت داد که جزئیات این طرح در مجلس برای تصویب نهایی در دست بررسی است.



تحریک سیاسیون برای احداث زیرگذر در عرصه و حریم میراث جهانی شوش

معاون میراث فرهنگی در پاسخ به پرسش همشهری درباره تجمع مردم شوش مقابل شهرداری آن شهر به‌منظور احداث یک زیرگذر در عرصه و حریم محوطه ثبت جهانی شده شوش به تحریک برخی سیاسیون گفت: مطالبه اجتماعی احداث زیرگذر در شوش امر جدیدی نیست؛ 5سال است که این مطالبه در شهر شوش وجود دارد.

او در واکنش به پرسش دیگر همشهری که برخی سیاسیون شهر شوش به تحریک مردم برای احداث زیرگذر در عرصه و حریم این محوطه ثبت جهانی شده اصرار دارند، درحالی‌که سازمان میراث فرهنگی بر احداث کمربندی برای کاستن از بار ترافیکی این شهر تأکید دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی ابلاغیه احداث کمربندی به‌جای زیرگذر در شهر شوش را به تمام سازمان‌های ذی‌ربط در شهر شوش ارسال کرده است و رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان هم در تماسی تأیید کرد که این ابلاغیه به همه دستگاه‌ها ارسال شده است.

طالبیان افزود: مشاور مربوط در شهر شوش جدا از گزینه احداث زیرگذر در عرصه و حریم محوطه باستانی شوش، طرح احداث کمربندی را نیز ارائه کرده بود اما به دلایلی این طرح را کنار گذاشتند، حالا اگر وزارت راه و شهرسازی طرح کمربندی را اجرا نکند دچار یک چالش دیگر خواهیم شد.

معاون میراث فرهنگی در شرایطی بر احداث کمربندی در شهر شوش اصرار دارد که درصورت احداث زیرگذر در این شهر بخشی از عرصه و حریم محوطه باستانی شوش و آثار زیرسطحی فرهنگی باقیمانده از تمدن‌های پیشین در این محوطه از بین می‌رود. پیش‌تر نیز کارشناسان سازمان میراث فرهنگی با سفر به شهر شوش به‌منظور بررسی آثار زیرسطحی موجود در بخشی که قرار بود زیرگذر احداث شود، اعلام کردند که آثار زیرسطحی فراوانی در این بخش وجود دارد که درصورت احداث زیرگذر نابود می‌شوند.



قوانین سختگیرانه میراث برای سوداگران در بافت‌های تاریخی

اما همشهری به دیدار چندی پیش اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور در امور نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری در سفر به شهر مشهد و دیدار او از بافت تاریخی این شهر پرداخت و از معاون میراث فرهنگی پرسید به‌نظر می‌رسد نگاه سوداگرانه به بافت‌های تاریخی با عنوان بافت فرسوده همچنان در سطوح بالاتر وجود دارد و چگونه است که حالا از مشاور رئیس‌جمهور شنیده می‌شود قوانین حفاظت از بافت‌ها و بناهای تاریخی دست و پاگیر و خفه‌کننده است؟ او در پاسخ گفت: موضوع مشهد نخستین و آخرین بار نیست که مطرح می‌شود؛ تمام قوانینی که در شهر مشهد و دیگر بافت‌های تاریخی کشور از جهت ضوابط مربوط به شهرداری‌ها وجود دارد و همچنین افرادی که نگاه سوداگرانه به این بافت‌ها دارند سختگیرانه است. بالاخره قوانینی در کشور به تصویب رسیده و باید آنها را اجرا کرد.

طالبیان تأکید کرد: درخصوص بافت تاریخی شهر مشهد، شورای‌عالی معماری و شهرسازی تاکنون 2مصوبه داشته و آنها را ابلاغ کرده است و هر آنچه در بافت تاریخی این شهر یا شهرهای کشور بخواهد تغییر کند نیاز به مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی دارد.




فرجام مومیایی باز هم مشخص نشد

فرجام مومیایی منتسب به رضاشاه که اخیرا در ساماندهی قبور گورستان شهرری در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یافت شد نیز از دیگر سؤالات مطرح شده در این نشست بود که هیچ پاسخی نگرفت. محمدحسن طالبیان در پاسخ به این سؤال گفت: موضوع مومیایی کاملا روشن است. سازمان میراث فرهنگی نه‌تنها در شهرری بلکه در آستان مقدس شاهچراغ نیز همین گرفتاری‌ها را دارد و مدام از مسئولان آنجا این سؤال را دارد که چرا در طرح‌های توسعه‌ای و ساماندهی‌ها از سازمان میراث فرهنگی کشور استعلام نمی‌کنند؟ او گفت: در ماجرای طرح توسعه 57هکتاری آستان مقدس شاهچراغ(ع) همچنان درگیر هستیم و توانستیم اعضای کمیسیون اصل 90مجلس و نمایندگان دستگاه‌های دیگر را به شیراز اعزام کنیم تا خودشان از نزدیک شاهد اتفاقات صورت گرفته در بافت تاریخی شیراز و آنچه به بهانه اجرای طرح توسعه در این بافت صورت گرفته است، باشند.



  وعده‌های سال 97معاون میراث فرهنگی

   برپایی یکصد نمایشگاه موزه‌ای در کشور
   برگزاری نشست ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور در هر استانی که 50پرونده ثبت ملی داشته باشد.
   تدوین پرونده‌های مشارکتی ثبت میراث ملموس و ناملموس در استان‌های کشور
   انجام فعالیت‌های چندرشته‌ای در پایگاه‌های میراث فرهنگی
   ساماندهی محوطه‌های تاریخی
   ایجاد زیرساخت‌ها برای دسترسی مناسب به محوطه‌های تاریخی
   حفاظت فیزیکی و الکترونیکی محوطه‌های باستانی کشور
   حفاظت و مرمت آثار تاریخی واقع در مناطق مرزی، روستاها و نقاط کمتر شناخته شده.
   اشتغال‌زایی در 880پروژه مرمتی درصورت تصویب شورای عالی اشتغال
   سال گذشته هر هفته یک موزه افتتاح شد و امسال هر 5روز یک موزه افتتاح می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید