• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15998
+
-

ظریف: اروپا بیشترین درخواست را از ما برای تداوم برجام داشته است

وزیر خارجه امروز با لاوروف دیدار می‌کند و فردا در بروکسل با وزیران خارجه 3 کشور اروپایی گفت‌وگو خواهد کرد

دیپلماسی
ظریف: اروپا بیشترین درخواست را از ما برای تداوم برجام داشته است

اسماعیل سلطنت‌پور|خبر‌نگار اعزامی به پکن:

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری، ظریف بعد از پروازی 10ساعته وارد پکن شد و در فرودگاه مورد استقبال مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه چین قرار گرفت و دقایقی به‌صورت خصوصی با او گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به پکن گفت: برای ما مهم است که مذاکرات ما با گروه ۵ شروع شود. این یک سفر کاری است. چین از نزدیک‌ترین دوستان ایران است و امروز درباره تصمیم‌گیری که ایران قرار است با توجه به نحوه تضمینی که سایر اعضای 1+5  بعد از خروج آمریکا در مورد اجرای برجام و دریافت منافع برجام توسط مردم ایران می‌دهند صحبت کنم.

ظریف گفت: امروز ما اطمینان داریم که چینی‌ها در کنار ما خواهند بود و قرار است در این زمینه صحبت کنیم. علاوه بر وزیر خارجه چین، هیأت ایرانی با مقامات دیگر در سایر حوزه‌های مورد علاقه نیز گفت‌وگو خواهد کرد. ظریف درباره سفرش به مسکو و بروکسل نیز گفت: سفرم به 3کشور مهم است. ما سفرمان را با چین و روسیه که همواره با مردم ایران قبل و بعد از تحریم‌ها بودند، شروع کردیم. روابطمان با چین و روسیه حساس بوده و بعد از تحریم‌ها مهم خواهد بود. با توجه به اینکه کشورهای اتحادیه  اروپا بیشترین درخواست را از ایران داشتند با خارج شدن آمریکا از برجام در این توافق بماند از این‌رو باید ببینیم چگونه کشورهای اروپایی می‌خواهند تضمین کنند که منافع ایران از برجام با وجود خروج آمریکا از این توافق حفظ و تأمین می‌شود. مهم‌ترین اقدامات ما گرفتن تضمین است و همانطور که رئیس‌جمهور گفتند برای همه انتخاب‌ها آمادگی داریم اما اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع مردم ایران هم از برجام تضمین شود.

ابراز خرسندی چین

ظریف در سفر یک روزه خود به چین با وانگ ایی همتای چینی خود گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه چین در ابتدای این دیدار تأکید کرد: اینکه چین را به‌عنوان نخستین مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اید، اتفاق مهمی است. مطمئن هستم سفر جنابعالی در احقاق حقوق ملت ایران و صلح و ثبات منطقه‌ای مؤثر است.

همچنین محمدجواد ظریف در ابتدای این دیدار تأکید کرد: برای من مهم بود گفت‌وگو با کشورهای باقیمانده در برجام با چین آغاز شود. چین و جمهوری اسلامی ایران در شرایط مختلف چه دشوار و چه آسان روابط نزدیکی داشتند و مشارکت جامع راهبردی مورد توجه رهبران دو کشور قرار دارد. ظریف یادآور شد: خوشحالم امروز همکارانم درباره گسترش هرچه بیشتر روابط ایران و چین گفت‌وگو کردند. چین شریک اول تجاری ایران است و امیدوارم در این سفر بتوانیم تصویر روشن تری از آینده برجام ترسیم کنیم. پس از این سخنان وزیران خارجه دو کشور پشت درهای بسته مذاکرات دوجانبه را آغاز کردند. ظریف پس از ملاقات با ایی در ضیافت شام او شرکت کرد. وزیر خارجه در ادامه، عازم روسیه شد تا بعد از پروازی 10ساعته در مسکو با سرگئی لاوروف همتای روسی دیدار کند.

ظریف در ادامه به بروکسل سفر می‌کند تا با همتایان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره خروج آمریکا از برجام رایزنی داشته باشد.

وزیر امور خارجه در بدو ورود به پکن گفته بود: با وجود تعطیلی چین در روز یکشنبه برای ما مهم بود مذاکرات زودتر شروع شود.هماهنگی نشست فردای وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه با ظریف بر عهده فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست. ظریف را در این سفر نمایندگانی از وزارت نفت، صنعت، راه، بانک مرکزی و سازمان توسعه سرمایه‌گذاری همراهی می‌کنند. همچنین مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و از اعضای پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران هم بار دیگر به مذاکرات برجامی پیوسته است. او در پی تغییر ساختار وزارت امور خارجه و حذف معاونت اروپایی و آمریکایی از ساختار دستگاه دیپلماسی، به پاستور رفته و جای حمید ابوطالبی نشسته است. از سوی دیگر، دیروز هیأت کارشناسان ارشد ایران به سرپرستی سیدعباس عراقچی تهران را به مقصد بروکسل ترک کرد تا پیش از حضور وزیران خارجه ایران و کشورهای E3 مذاکرات اولیه بین طرفین در رابطه با تضمین‌های مورد نیاز ایران جهت ماندن در برجام صورت بگیرد.

ظریف: ایران تضمین عینی می‌خواهد

وزیر امور خارجه هشدار داد ایران برای ماندن در برجام از اروپایی‌ها تضمین عینی می‌خواهد.  محمدجواد ظریف در پایان سفر 8ساعته به پکن و دیدار با وانگ‌ای همتای چینی خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران و چین درباره برجام تأکید و اصرار دارند که فقط درصورت حفظ منافع ایران، کشورمان در برجام باقی بماند. ظریف خاطرنشان کرد: اگر برجام بدون حفظ منافع ایران بخواهد ادامه یابد برای ما قابل‌قبول نیست. وزیر خارجه تأکید کرد: ایران و چین برای اخذ تضمین‌های عینی از اروپا در جهت حفظ منافع ایران از برجام همکاری تنگاتنگی خواهند داشت. ظریف درباره احتمال کاهش خرید نفت ایران توسط برخی کشورها گفت: معتقدیم کشورها اجازه نمی‌دهند آمریکا در امورشان دخالت کند.

درخواست تشکیل کمیسیون مشترک بدون آمریکا

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان عصر دیروز در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سناریوهای برجامی کشورمان توضیحاتی داد. به گفته سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس عراقچی در این جلسه به این موضوع اشاره داشت؛ ترامپ به‌شدت از هزینه‌های سنگین خروج از برجام نگران بود لذا تلاش می‌کرد که ایران از برجام خارج شود اما تیرش به سنگ خورد. توسل به کنگره و اروپایی‌ها هم نتیجه نداد و بالاخره خودش اقدام به خروج کرد. به گزارش ایسنا، نقوی حسینی افزود: طبق توضیحات ارائه شده، خروج از برجام و NPT و استفاده از مکانیزم کمیسیون مشترک راه‌حل‌های پیش‌روی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام است. در طول مذاکرات با اروپایی‌ها بارها گفته شده بود که آیا اروپا می‌تواند منافع ایران را در قبال خروج آمریکا از برجام تأمین کند تا همان راه سوم مبنی بر ماندن در برجام را در پیش بگیریم؟ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در همین باره آقای ظریف درخواست تشکیل کمیسیون مشترک را داد که بدون حضور آمریکا باید این کمیسیون تشکیل شود. این فرصت ۴۵روز الی 2‌ماه طول خواهد کشید. طی این مدت یا اروپایی‌ها تضمین‌های لازم را جهت تأمین منافع ایران و جبران خسارت خروج آمریکا علیه ایران خواهند داد یا اینکه قادر به این اقدام نخواهند بود. اگر اروپایی‌ها تضمین ندادند تصمیم‌گیری نسبت به آینده به‌عهده مقامات ارشد نظام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید