• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164098
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ هنر ظریف بی‌خیالی


کتاب «هنر ظریف بی‌خیالی» برخلاف عنوانش، درباره بی‌خیالی نیست بلکه اتفاقاً درباره توجه بیش از حد به اهداف و ارزش‌های کلیدی و بی‌خیالی و بی‌توجهی نسبت به حاشیه‌های دیگر است. حتی اگر دیگران، آن حاشیه‌ها را اصل بدانند. این کتاب مارک منسون، در میان مخاطبان کتاب‌های خودیاری مورد توجه ویژه قرار گرفته و ترجمه‌های خوبی هم از آن در زبان فارسی عرضه شده است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «کلید زندگی خوب، این نیست که به چیزهای بیشتر و بیشتری اهمیت بدهید بلکه باید به چیزهای کمتری اهمیت بدهید و تنها چیزهایی را مدنظر قرار دهید که حقیقی، فوری و مهم هستند. مسئله این است که به چه چیزهایی اهمیت بدهیم، و چگونه به چیزهایی که هیچ اهمیتی ندارند، اهمیت ندهیم.» کتاب را ناشران مختلفی عرضه کرده‌اند.

  تیمارستان استون هرست

فیلم در سال 2014در آمریکا ساخته شده است و داستانش برگرفته از داستان «سامانه دکتر تار و پروفسور فدر» نوشته ادگار آلن پو است. بازیگران برجسته‌ای مثل بن کینگزلی، کیت بکینسیل، جیم استرجس و مایکل کین در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم از آنجا آغاز می‌شود که دکتر ادوارد نیوگیت در کلاس درس دانشگاه آکسفورد برای دانشجویانش سخنرانی می‌کند. دکتر ادوارد نیوگیت روان‌پزشک برجسته‌ای از آکسفورد است که به درمان اختلالات روان‌شناختی می‌پردازد. در کلاس درسش بانویی جوان به نام الایزا را روی ویلچر به کلاس می‌آورند تا دکتر نیوگیت درباره او به دانشجویانش توضیح دهد. او به دانشجویانش می‌گوید که این زن یک دیوانه و دچار هیستری است. زن از روی ویلچر بلند شده است و از دانشجویان کمک می‌خواهد و به آنها می‌گوید که دیوانه نیست.

  درون و بیرون

انیمیشن فلسفی «درون و بیرون» در ذهن دختربچه 11ساله‌ای به نام رایلی می‌گذرد که در آن احساسات مختلف سعی می‌کنند او را به حضور در سانفرانسیسکو عادت دهند. این احساسات عبارتند از: شادی (امی پولر)، غم (فیلیس اسمیت)، ترس (بیل هیدر)، خشم (لویس بلک) و نفرت (میندی کالینگ). این انیمیشن متأثر از اضطراب‌های کودکی «پیت داکتر» کارگردان فیلم است و روایتی است از احساسات و تأثیر آن بر انسان. جالب است بدانید روانشناسان بسیاری در این فیلم همکاری کرده‌اند که تأثیر زیادی در نشان‌دادن احساسات مختلف به بیننده داشتند. انیمیشن به‌دلیل فرضیه خلاقانه، اجراهای پرمعنی و احساسات عمیق برای جلب مخاطب بزرگسال به‌شدت مورد تحسین مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. از جمله افتخاراتش می‌توان به جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین انیمیشن اشاره کرد.

  تاریخی‌ترین شهرهای بریتانیا

این مستند 6قسمتی در سال ۲۰۱۸ منتشر شده و زمان هر قسمت به‌طور میانگین 60دقیقه است. میزبان این مجموعه پروفسور «آلیس رابرتز»، محقق مشهور بریتانیایی است. او تاریخ انگلستان و بریتانیا را غنی و منحصر به فرد می‌داند و با بررسی داستان‌های قدیمی شهرهای مختلف، تاریخ بریتانیا را ورق می‌زند. به زعم رابرتز، هر قسمت از این مجموعه مستند برای کشف تاریخ و فرهنگ شهرهای مختلف بریتانیا کافی است. مستند «تاریخی‌ترین شهرهای بریتانیا» به بررسی کامل زندگی گذشته در شهرهای بریتانیا می‌پردازد و آداب و سنت‌های مردم بریتانیا در قرون گذشته را به تصویر می‌کشد. در سکانس‌هایی از این مستند و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته CGI تاریخچه شهرهای مختلف بررسی شده است. اگر به تاریخ‌علاقه دارید، تماشای این مستند را از دست ندهید.

  تاریخ اروپا؛ از قرن 19تا اوایل قرن 21

این کتاب تاریخی، تألیف سرژ برستاین، مورخ و مدرس مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و پی‌یر میلزا، استاد ممتاز دانشگاه و مدرس مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس است و تاریخ پرفراز و نشیب اروپا از قرن نوزدهم تا روزگار ما را تحلیل می‌کند. کتاب «تاریخ اروپا؛ از قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیست ویکم» یک پشتوانه تاریخی مهم برای تحلیل بهتر وقایع امروز اروپا به‌شمار می‌آید. در این کتاب اطلاعات جامعی درباره اروپای قرن 19تا 21و وقایع مهم آن مثل پیدایش، اوج‌گیری و سقوط اروپای هیتلری، فرهنگ‌های اروپایی در فاصله بین دو جنگ، اروپا در «جنگ سرد»، اروپای غربی در دوره پیشرفت و رشد و... خواهید خواند. علاقه‌مندان به تاریخ به‌ویژه تاریخ اروپا را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

  شجاع‌دل

این فیلم از شعری حماسی که «بلیند هری» در قرن پانزدهم سروده الهام گرفته و مل گیبسون به‌عنوان کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر اصلی، جریان اصلی فیلم را هدایت می‌کند. او نقش سرویلیام والاس، یک جنگجوی اسکاتلندی قرن سیزدهمی را بازی می‌کند که هموطنان خود را در جنگ اول استقلال اسکاتلند علیه ادوارد اول، پادشاه انگلستان رهبری می‌کند. «شجاع‌دل» نامزد 10جایزه در مراسم شصت و هشتمین جوایز اسکار شد و توانست 5جایزه، شامل اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین صدا و بهترین چهره‌پردازی را از آن خود کند. دراین فیلم علاوه بر مل گیبسون بازیگران مطرحی همچون سوفی مارسیو و کاترین مک‌کورمک ایفای نقش کرده‌اند. شجاع‌دل نمونه یک فیلم تاریخی و تأثیرگذار تمام‌عیار است که همیشه قابل توصیه برای تماشاست.

  زندگی‌نامه‌ی خودنوشت نلسون ماندلا


نلسون ماندلا، همان رهبر نامدار و خوش‌قلب آفریقا، کسی است که دنیایی که آرزویش را داشت ساخت. او جنگید و درد کشید و تحمل کرد، اما از تلاش دست نکشید. ماندلا همان کسی است که بارها و بارها در روال زندگی‌اش عشق را می‌توان دید. او در زندگی‌نامه خودنوشتش، از مسیر جالب رسیدن به آرزوها و آرمان‌هایش صحبت می‌کند. چطور موفق شد؟ با چه توجیهی خودش را در بین آن‌همه ظلم و سختی و شکنجه سرپا نگه داشت؟ در این کتاب، به‌خوبی با روحیات و باورها و نحوه زندگی او آشنا خواهید شد. این کتاب مجموعه‌ای از نامه‌ها و دست‌نوشته‌هایی است که در کنار هم براساس تاریخ قرار گرفته‌اند و مخاطب دقیقاً به آن روزها می‌رود و زندگی را در آن روزها تجربه می‌کند. این کتاب که توسط انتشارات قطره منتشر شده، یکی از بهترین کتاب‌های زندگی‌نامه است.
 
بازی تقلید

آلن تورینگ را یکی از نوابغ ریاضی و رایانه و پدر محاسبه نوین و هوش مصنوعی می‌دانند. او یکی از معدود دانشمندانی است که توانست با بهره‌گیری از هوش خود پیام‌های نظامی کدگذاری شده ارتش نازی آلمان را در طول جنگ جهانی دوم با ماشین رمزگذاری انگیما رمزگشایی کند و به همین دلیل او را یکی از قهرمانان جنگ جهانی دوم می‌دانند. از دستاوردهای مهم او ارائه ماشین تورینگ است که خیلی‌ها آن را ازجمله ماشین‌های پیچیده اختراع شده برای محاسبات می‌دانند. تورینگ در زندگی شخصی‌اش با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد. فیلمی به نام «بازی تقلید» به کارگردانی مورتن تیلدام ساخته شد که به داستان رمزگشایی‌های تورینگ از پیام‌های نظامی‌ارتش نازی اختصاص دارد. این فیلم تحسین منتقدان و مخاطبان را در پی داشت. بندیکت کمبربچ که با بازی در نقش شرلوک هولمز شهرتی جهانی برای خود به‌دست آورده در نقش آلن تورین خوش درخشید و نامزد جوایز معتبری چون بفتا، گلدن گلاب و اسکار شد.

 سرزمین نخبگان

موضوع این مستند انعکاس شرایط رو به رشد کشور و نمایش حضور دانشمندان و محققان موفق ایرانی است که با تلاش و دانش خود توانسته‌اند رتبه‌های علمی مختلفی را درسطح کشور و جهان به‌خود اختصاص دهند، که توسط «آنکیستا بهجتی» زبان‌گردانی و زیرنویس شده است. مستند «سرزمین نخبگان» که در شبکه افق تولید شده، در هر قسمت یکی از مفاخر علمی و ادبی از نقاط مختلف ایران را مقابل دوربین برده است. هر قسمت از این مستند 40دقیقه است. در قسمت‌های مختلف این مستند، با زندگی چهره‌های برجسته علمی آشنا می‌شویم که برخی از آنها مشهور و شناخته‌شده هستند و برخی از آنها در سکوت به مدارج بالای علم و افتخار رسیده‌اند. این مستند در سایت شبکه مستند قابل‌دسترس است.


  کنار گود

پیروزی حسن یزدانی در برابر دیوید تیلور آمریکایی در مسابقات جهانی2021 برای همه ایرانی‌ها ارزشی فراتر از برنده‌شدن در یک مسابقه ورزشی را داشت. اسطوره کشتی ایران که از اهمیت این برد تاریخی باخبر بود با همه توانش در برابر حریف آمریکایی ایستاد و برای دل مردم کشتی گرفت. بعد از این مسابقه محبوبیت حسن یزدانی در ایران به اوج رسید و چند فیلم مستند درباره زندگی ورزشی او ساخته شد اما کمتر کسی سراغ نخستین مربی این کشتی‌گیر رفت. مستند کنار گود روایتی از زندگی شخصی و ورزشی همت مسلمی، نخستین مربی حسن یزدانی و مربی سازنده شهرستان جویبار است. اگر می‌خواهید بدانید حسن یزدانی چگونه به‌عنوان یک استعداد بالقوه در شهرستان جویبار کشف شد و به دوبنده تیم ملی رسید تماشای این مستند را از دست ندهید.

  کشتی گیر

این فیلم که محصول سال2008 آمریکاست، داستان زندگی کشتی‌گیر پا به سن گذاشته‌ای را روایت می‌کند که شهرتش رو به افول رفته و در زندگی شخصی‌اش با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که حاصل تنهایی و انزوا است. شخصیت اصلی فیلم با تلاش خستگی‌ناپذیری به صحنه کشتی برمی‌گردد تا شهرتش را بازیابد و در این مسیر از فراز و فرودهای بسیاری عبور می‌کند. فیلم داستان روابط شخصی رابینسون میکی رورک با دوستان و خانواده‌اش را به مخاطب نشان می‌دهد و این فرضیه را مطرح می‌کند که حتی ستاره‌های دنیای ورزش هم بدون ارتباط با دوستان و به واسطه دوری از خانواده رو به افول می‌روند و خاموش می‌شوند؛ چیزی که شاید خیلی از مردم آن را ندانند یا دوست نداشته باشند بدانند.

  فیتب

با نصب این اپلیکیشن می‌توانید به‌صورت بی‌وقفه ویدئوهای آموزشی با محوریت سلامت و تناسب اندام را تماشا کنید و آنها را با اطرافیان‌تان به اشتراک بگذارید. اپلیکیشن فیتب یک کاربرد دیگر هم دارد؛ اگر مربی، ورزشکار حرفه‌ای، پزشک یا مشاور سلامت هستید، می‌توانید محتوای ویدئویی که تولید کرده‌اید را در این نرم‌افزار منتشر کنید و به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارید. یکی دیگر از قابلیت‌های فیتب که برای طرفداران ورزش بدنسازی طراحی شده، این است که هر کاربر می‌تواند از برترین مربیان بدنسازی ایران برنامه تمرینی دریافت کند. فیتب یک نرم‌افزار کاملا ایرانی است که با امکانات بسیار، به شما انگیزه می‌دهد ورزش را در زندگی به یک عادت بدل کنید و با برنامه پیش بروید.


  بنیانگذار


«بنیانگذار» فیلمی در ژانر درام به کارگردانی جان لی هنکاک و محصول کشور آمریکاست که در سال 2016ساخته شد. نویسندگی این فیلم را رابرت سیگل بر عهده داشته است. داستان The Founder ماجرای بنیانگذاری فست‌فود زنجیره‌ای مک‌دونالد را به تصویر می‌کشد. ری کراک یک فروشنده معمولی اهل ایالت ایلینوی است که روزی در دهه1950میلادی با همبرگرفروشی برادران مک‌دونالد آشنا می‌شود که سیستم سریعی در درست کردن برگرها دارند و ری از این سیستم خوش‌اش می‌آید. او متوجه می‌شود که این همبرگرفروشی قابلیت تبدیل شدن به یک نام بزرگ را دارد. بنابراین برادران مک‌دونالد را ترغیب می‌کند تا فست‌فود زنجیره‌ای مک‌دونالد را بنیانگذاری کنند. در این فیلم مایکل کیتون نقش کراک و لورا درن نقش همسرش اثل فلمینگ را بازی می‌کنند.

  5گام برای داشتن تغذیه سالم

کتاب «5گام برای داشتن تغذیه سالم»، نوشته آنجلی آرورا است که توسط جواد ثابت‌نژاد ترجمه شده است. این کتاب که در سال 1390به چاپ رسیده از مجموعه کتاب‌های «همه باید بدانیم» است که در آن در 5گام اصلی به شرح روش‌های رسیدن به تغذیه سالم پرداخته می‌شود. شناختن منابع غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم از اهمیت خاصی برخوردار است به همین دلیل کتاب 5گام برای داشتن تغذیه سالم به شرح نحوه طراحی برنامه غذایی مناسب که شامل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است، می‌پردازد. همچنین در این کتاب اطلاعاتی درباره غذاهای غنی شده، میان‌وعده‌ها، دسته‌بندی غذاها، بیماری «پروستاگلاندین»، منابع خوب پروتئین، نحوه کنترل غذای مصرفی، بیماری سوء‌تغذیه، علائم آن و... ارائه می‌شود.
 
مستند ترنج


سنت‌های غذایی و خوراکی هر کشور یکی از بخش‌های مهم از فرهنگ آنجا محسوب می‌شود که با سیر تمدنی آن کشور آمیخته است. مستند «ترنج» به تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا و کارگردانی سام کلانتری، که برای شبکه مستند ساخته شده است به سنت‌های غذایی در مناطق مختلف ایران می‌پردازد و فرهنگ خوراکی‌های مختلف در کشور را به تصویر می‌کشد. این مجموعه 12قسمتی با موضوع فرهنگ و تاریخ خوراک در ایران در هر قسمت به سراغ یکی از موضوعات اصلی در حوزه خوراک رفته و به معرفی انواع سنت‌های غذایی در کشورمان می‌پردازد. همچنین تنوع غذاهای دریایی در شمال و جنوب ایران، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها، شامل انواع شربت‌ها و چای از دیگر موضوعاتی است که در این مجموعه به آنها پرداخته شده است.

  قدرت بی‌پولی


فکر می‌کنید برای کسب ثروت سرشار، باید ثروت سرشاری داشته باشید؟ یعنی برای به‌دست‌آوردن پول باید پول داشته باشید؟ در این صورت، باید جزو کسانی باشید که کتاب «قدرت بی‌پولی» دیموند جان برای آنها نوشته شده است. این کتاب در ایران هم ترجمه و منتشر شده است. کتاب درباره کارآفرینی است که در شهر نیویورک دچار بی‌پولی و مشکلات مالی شده. اما به جای اینکه افسرده شود، از قدرت بی‌پولی‌اش نهایت استفاده را کرده و کسب‌وکارهایی راه انداخت و بعدها دارایی میلیارد دلاری انباشت. در واقع این کتاب نماد همان کلامی است که غم بزرگت را به‌کار بزرگ تبدیل کن؛‌ تمرکز روی نقاط ضعف و تبدیل آنها به نقاط قوت. برای روزگار ما، واقعا چه کتابی بهتر از این؟

  وقتی زنان بخواهند


معمولا یک عرف غلطی وجود دارد که زنان را کارآفرینان موفقی نمی‌دانند یا اینکه تصور می‌کنند زنان علاقه زیادی به حضور در عرصه کارآفرینی ندارند. البته مثال نقض این عرف فراوان یافت می‌شود. برای کسانی که درگیر چنین نگاهی هستند، کتاب «وقتی زنان بخواهند» از گریس بانی می‌تواند به‌شدت الهام‌بخش باشد؛ کتابی که توسط الهه علوی و نشر کوله‌پشتی به فارسی نیز برگردان و منتشر شده است. مطالعه چنین کتابی می‌تواند کلیشه‌های رایجی را که درباره کسب‌وکار و ایجاد آن توسط زنان وجود دارد، در شما بشکند و همین باعث شود تا زنان ما کسب‌وکارهای مختلفی را ایجاد و راه‌اندازی کرده و به موفقیت برسانند. عنصر دیده‌شدن موفقیت‌ها و ادامه راه، نکته اساسی چنین کتابی است که می‌تواند برای بانوان به‌شدت
کارگشا باشد.

  هفته کاری چهارساعته

برای خیلی‌ها تعریف ساعت کاری، از 8صبح تا 3 و 4 عصر است؛ حتی برای خیلی‌ها بیشتر از این مقدار. به همین دلیل است که وقتی از ایده «هفته کاری چهار ساعته» برای کسی صحبت می‌کنید، کمی شوکه می‌شوند. اما ایده چنین کتابی، دقیقا همین است؛ اینکه چطور می‌شود مثل نویسنده از هفته کاری هشتاد ساعته و ندیدن خانواده و فرزندان و درآمد 40هزار دلار در سال، به درآمد 40هزار دلار در‌ماه آن هم با 4ساعت کار در هفته رسید. شاید عنوان کتاب اغراق‌آمیز باشد، اما ایده‌های جالبی برای اجرا خواهد داشت. شاید تصور کنید که چنین ایده‌هایی برای اقتصاد ما مناسب نباشد، اما دقت کنید که کسب‌وکار و باقی ماندن بر آن در کشورهای توسعه‌یافته سخت‌تر و طاقت‌فرساتر از این‌جاست.

   به‌سوی طبیعت وحشی

این فیلم براساس زندگی کریستوفر مک‌کندلس و به کارگردانی شان‌پن در سال2007ساخته شد و از آن موقع تا‌کنون الهام‌بخش سفرهای زیادی بوده است؛ به‌گونه‌ای که در میان علاقه‌مندان به سفر جایگاه ویژه‌ای دارد. مک کندلس بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، تصمیم گرفت از زندگی روزمره فاصله بگیرد و به‌صورت انفرادی سفر با کوله‌پشتی را تجربه کند و به‌سوی شمال آمریکا و طبیعت وحشی آلاسکا راهی شود و این در حالی بود که تجهیزات زیادی با خود همراه نداشت. تماشای فیلم «به‌سوی طبیعت وحشی» و اتفاقات آن، قطعا حس کوله‌گردی را در شما ترغیب می‌کند و اگر اهل سفر به این سبک باشید، به هیچ عنوان نباید تماشای این فیلم را از دست بدهید.

   کیفیت خدمات در گردشگری

ارائه خدمات به مشتریان، اصلی‌ترین مزیت رقابتی است. تأمین خواسته‌های مشتریان و سنجش رضایت آنان از خدمات دریافتی چالشی است که بسیاری از شرکت‌ها با آن مواجه‌اند. آگاهی از عوامل تعیین‌کننده کیفیت می‌تواند زمینه جذب و حفظ مشتری و از دست‌دادن آن را شناسایی کند. در ادبیات نوین گردشگری، به میزان قابل توجهی بر نقش کیفیت خدمات به‌عنوان یکی از شاخص‌های رضایت مشتری و عملکرد مناسب سازمان‌های گردشگری تأکید شده است. بسیاری از تعاریف کیفیت خدمات نیز بر پوشش نیازها و الزامات مشتریان متمرکز شده‌اند. کتاب «ارتقای کیفیت خدمات در گردشگری و مهمان‌نوازی» با هدف ارائه شیوه‌هایی برای بالا‌رفتن کیفیت خدمات در گردشگری به رشته تحریر درآمده است. نویسنده این کتاب اریک لوز است و توسط حمید ضرغام بروجنی، مرتضی و امیر خزایی پول ترجمه شده است.

   کاخ باغچه جوق

باغچه جوق، نام روستایی در جوار شهر ماکو است که حدود‌2کیلومتری جنوب غربی جاده ترانزیتی ماکو- بازرگان قرار دارد. ساختمان مجلل و با‌شکوه قصر باغچه جوق در این روستا و در محوطه بسیار وسیعی با مساحتی حدود 11هکتار بنا شده است. آغاز ساخت بنای قصر در زمان حکومت تیمور پاشا‌خان بوده و در زمان حکومت فرزندش مرتضی قلی‌خان اقبال السلطنه که از سرداران مظفرالدین شاه بود، به پایان رسیده است. این بنا در سال‌1353به وسیله دولت خریداری و پس از تعمیرات لازم در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است. زیربنای کاخ باغچه جوق  حدود‌2500مترمربع است که ساختمان قصر در وسط باغ بزرگ با انواع درختان کوچک و بزرگ جای گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید