• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13255
+
-

ظریف: اروپا به درخواست اضافی آمریکا تن ندهد

وزیر امور خارجه که در نیویورک به سر می‌برد، امروز ساعت6 به وقت محلی در شورای روابط خارجی آمریکا و ساعت 11به وقت نیویورک در صحن مجمع عمومی سخنرانی می‌کند. موضوع اجلاس نیویورک صلح پایدار است. محمدجواد ظریف در حاشیه برنامه‌های خود در نیویورک با سی‌بی‌اس، المانیتور و نیویورکر هم مصاحبه کرده است. او به خبرنگار سی‌بی‌اس‌نیوز درباره سرنوشت توافق هسته‌ای گفت: رئیس‌جمهور ترامپ به‌روشنی و صراحت بیان کرده است که در تلاش برای بازداشتن شرکای اقتصادی ما از تعامل با ایران است و این موضوع، نقض صریح توافق است. به‌نظر من اگر اعضای اروپایی توافق هسته‌ای و به‌طور خاص 3کشور اروپایی می‌خواهند کاری بکنند باید توافق را پایدار کنند و برای چنین کاری نباید به درخواست‌های اضافی آمریکا بپردازند، بلکه باید آمریکا را به تعهداتش در توافق مقید و پایبند کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره واکنش تهران به خروج احتمالی واشنگتن از برجام گفت: در 14، 15ماهی که از زمان آغاز به‌کار ریاست‌جمهوری ترامپ گذشته، او متعهد به برجام نبوده است. او و دولتش به هر اقدامی مبادرت کردند تا اطمینان یابند ایران از مزایای اقتصادی توافق بهره‌مند نشود. اگر رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم رسمی برای خروج از توافق بگیرد، آن موقع تصمیماتی که در داخل و خارج از برجام برای ما مهیاست، اتخاذ خواهیم کرد. همانطور که آمریکا عادت دارد بگوید، همه گزینه‌ها برای ایران روی میز است. اگر مزایای توافق برای ایران شروع به از بین رفتن بکند، در آن صورت هیچ دلیلی برای باقی ماندن ایران در توافق باقی نمی‌ماند؛ چرا که برای ما قابل‌قبول نیست که توافقی یکجانبه داشته باشیم.

به گزارش فارس، خبرنگار آمریکایی درباره تلاش متحدان اروپایی آمریکا برای «رفع برخی نگرانی‌های رئیس‌جمهور ترامپ» سؤال کرد و پرسید: «آیا شما چنین چیزی را قبول خواهید کرد؟» وزیر خارجه ایران در جواب گفت: «نه، قبول نخواهیم کرد، چرا که مهم است اروپایی‌ها، آمریکا را به تبعیت از توافق مقید کنند. برای اینکه ایران به توافق پایبند است و این آمریکا بوده که پایبند نبوده است. این در حالی است که رویترز نیز گزارش داد که ظریف روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران در نیویورک گفته است: «تلاش امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برای راضی کردن ترامپ بیهوده است.»
خبرنگار آمریکایی از ظریف سؤال کرد:آیا شما خواهید توانست با «پمپئو» کار کنید؟ ظریف پاسخ داد: «همانطور که پیش‌تر گفتم، لازمه هر تعامل بین‌المللی، احترام متقابل است. باید منتظر ماند و دید که چه پیش می‌آید.»

او در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار آمریکایی که پرسید آیا شما تا به حال با مایک پمپئو دیدار داشته‌اید، گفت: «نه، من دیداری نداشته‌ام.» در ادامه این مصاحبه، از مواضع پیشین پمپئو درباره لزوم حمله به ایران و حمایت او از «تغییر رژیم» در ایران سؤال شد. وزیر خارجه ایران گفت: «به‌نظر من، آمریکا هرگز ایده تغییر رژیم در ایران را رها نکرده است و حالا آنها با صراحت بیشتر دارند این موضوع را اعلام می‌کنند اما موضوع آن است که آنها به دیکتاتورهایی در منطقه ما عادت کرده‌اند که به حمایت آنها متکی بوده‌اند.»

ظریف در رابطه با احتمال تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت:این احتمال به ویژه از منظر بشر دوستانه وجود دارد اما نیازمند تغییر رویکرد و تغییر لحن رئیس‌جمهور آمریکاست.

وزیر خارجه در خصوص احتمال درگیری منطقه ای هم یادآور شد: من فکر نمی‌کنم که ما در آستانه یک جنگ منطقه‌ای قرار داریم اما متاسفانه بر این باورم که اسرائیل کماکان به نقض حقوق بین‌الملل ادامه می‌دهد و امیدوار است که با مصونیت به این کار خود به دلیل حمایت‌های آمریکا ادامه دهد .
خبرنگار آمریکایی از موضوع زندانیان آمریکایی- ایرانی در ایران سؤال کرد و اینکه آیا تهران آمادگی مذاکره با دولت ترامپ درباره آزادی آنها را دارد؟ ظریف ضمن تاکید بر استقلال قوه قضائیه در ایران، هرگونه مذاکره با آمریکا را منوط و مشروط به «احترام متقابل» دانست.

نظر ظریف درباره ماندن ایران در برجام بدون آمریکا

باربارا اسلاوین، خبرنگار وبگاه «المانیتور» در توئیتر خود نوشت: «ظریف به جمعی از خبرنگاران گفت که درصورت خارج شدن آمریکا از برجام حتی اگر دیگر شرکا باقی بمانند، بسیار غیرمحتمل است که ایران در آن باقی بماند.» ظریف پیش‌تر درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفته بود: «ما چندین گزینه برای خودمان گذاشته‌ایم و آن گزینه‌ها آماده هستند؛ ازجمله این گزینه‌ها این است که فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را با سرعتی بیشتر از سر بگیریم.»وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرد درصورتی که ترامپ تصمیم به بازگرداندن تحریم‌ها بگیرد، ایران آماده اقدام است. وی گفت: «بدیهی است بقیه دنیا نمی‌توانند از ما بخواهند به‌صورت یکجانبه و یک‌سویه توافقی را اجرا کنیم که نقض شده است.»

فرانسه جایگزینی برای برجام ندارد

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفت که وی «برنامه جایگزینی» برای توافق هسته‌ای با ایران ندارد و مادامی که گزینه بهتری وجود نداشته باشد، آمریکا باید در این توافق باقی بماند. مکرون در ادامه گفت که آمریکا، فرانسه و سایر متحدان نقش «بسیار مهمی» در بازسازی سوریه پس از جنگ خواهند داشت. وی هشدار داد که درصورت خروج زودهنگام این کشورها، ایران که بیشترین حمایت را از بشار اسد داشته است، همه سوریه را تسخیر خواهد کرد. رئیس‌جمهور فرانسه قرار است امروز دوشنبه در آمریکا با ترامپ دیدار کند که گفته می‌شود موضوع برجام و سوریه ازجمله موضوعات مطرح در این دیدار خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید