• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13025
+
-

خون‌بازی در استانبول

خون‌بازی در استانبول

قصه کوتاه ترسناک، فقط داربی‌های استانبول. «سین همیل» استاد دانشگاه و کارشناس انگلیسی مدیریت فوتبال در یوفا، 4سال پیش در سمیناری در دانشگاه «کادیر هاس» استانبول وقتی از چند دانشجو شنید که هواداران تیم میهمان حق حضور در ورزشگاه و تشویق تیم‌شان را ندارند، تعجب کرد. او اذعان کرد که تاکنون شاهد چنین چیزی در فوتبال دنیا نبوده است. معمولا رسم بر آن است که 10درصد از جایگاه‌ها به تیم میهمان تعلق بگیرد. حتی در تجمع‌های شهری برای خوشحالی و یا تماشای فوتبال هم، هواداران میهمان حق حضور ندارد! سال‌های سال است که رادیو و تلویزیون‌های مختلف ترکیه در بخش‌های خبری خود، ابتدا اخباری از تیم‌های گالاتاسرای، فنرباغچه، بشیکتاش و ترابزون‌اسپور پخش می‌کنند و بعد می‌روند سراغ سایر خبرها. این 4تیم، خصوصا تیم‌های استانبولی در تمام شهرهای ترکیه فروشگاه‌های هواداری دارند. در آنکارا، شعبه‌های مختلف این باشگاه‌ها، درآمد فوق‌العاده‌ای را به جیب می‌زنند. نکته جالب اینجاست که اگر شما با لباس بشیکتاش وارد فروشگاه هواداری فنرباغچه شوید، فروشندگان دست‌کم به شما چپ‌چپ نگاه می‌کنند!
در ترکیه بسیاری از مردم دیوانه فوتبال هستند. وقتی قرار باشد که داربی استانبول برگزار شود، از چند روز قبل همه‌جا صحبت از بازی است. رسانه‌ها، خصوصا روزنامه‌ها تا آنجایی که بتوانند پیاز داغ ماجرا را زیاد می‌کنند و طبیعی است که اگر باشد، مثل پنجشنبه‌شب بازیکنان دو تیم هم رعایت احوال هم و بازی را نکنند، صد در صد تنش به‌وجود خواهد آمد. حالا تصورش را بکنید که چند هزار هوادار بشیکتاش در این شب، در ورزشگاه شوکرو ساراچ‎اوغلو حاضر می‌بودند. آنگاه رسما جنگی خونین به راه می‌افتاد.
بازی برگشت فنرباغچه و بشیکتاش در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی ترکیه (زیراعت کوپاسی) درحالی به میزبانی آبی‌زردها برگزار شد که بازی رفت در وودافون آره‌نا با تساوی دو-دو به‌پایان رسیده بود و یک تساوی بدون گل و یا یک-یک حکم به‌صعود فنر به مرحله بالاتر را می‌داد. از ابتدای بازی، حرکات بازیکنان دو تیم نشان می‌داد که قرار است، مسابقه‌ای محکم و پربرخورد را شاهد باشیم. بااین حال، تماشاگران فنرباغچه هم از ابتدای بازی با شعارهای مختلف، بشیکتاش را تحت فشار قرار داده بودند. عقاب‌های سیاه در این بازی، 6بار صاحب ضربه کرنر شدند که در تمامی موارد، بازیکنان این تیم برای زدن ضربه با مشکل روبه‌رو شدند. پرتاب اشیاء مختلف که برخی‌های‌شان شبیه فندک بود، مانع از زدن ضربه کرنر می‌شد. در یک مورد وولکان دمیرل، دروازه‌بان فنرباغچه که سابقه بازی در تیم‌ملی ترکیه را هم دارد، به‌سمت تماشاگران آمد و از آنها خواست که مانع زدن ضربه کرنر حریف نشوند. این مهم زمانی رخ داد که داور دقایقی قبل یعنی در دقیقه30، په‌په ستاره پرتغالی بشکیتاش را به‌دلیل خطای فاحش و سخت بر روی سوزا از میدان اخراج کرد. په‌په به هنگام خروج از زمین، برای تماشاگران دست می‌زد تا اعتراض خود را نشان دهد. در دقیقه52 تصاویر تلویزیونی نشان می‌دادند، تولگا زنگین دروازه‌بان ذخیره بشیکتاش، با یکی از تماشاگران پشت نیمکت ذخیره تیم، درگیری لفظی پیدا کرده است. چند نفر در حال آرام کردن اوضاع بودند. یکی از آنها، گونش، سرمربی پرافتخار بشیکتاش بود؛ کسی که تیم‌ملی ترکیه با او به مقام سومی جام‌جهانی2002 کره و ژاپن دست یافته بود. لحظاتی بعد، یک شیء پرتاب شده از سوی تماشاگران، به سر او برخورد کرد و سرمربی 65ساله اهل ترابزون را نقش بر زمین کرد. گونش با خونریزی از زمین به رختکن برده شد تا آنجا مورد مداوا قرار بگیرد. مته کالکاوان، داور بازی، دستور به‌قطع مسابقه داد. بازیکنان به سرعت به‌سمت رختکن‌ها رفتند، اما در تونل ورزشگاه هم بین آنها درگیری رخ داد که با دخالت پلیس، این درگیری‌ها زود به‌پایان رسید. نکته مهم در خصوص این مسابقه این است که بازیکنان دو تیم نقش بسیار اساسی را در متشنج شدن جو داشتند. آنها بر روی یکدیگر خطاهای سنگین کرده و باهم درگیر می‌شدند. در 52دقیقه بازی انجام شده، بازیکنان مجموعا 13خطا انجام دادند که آمار نسبتا پایینی است، اما می‌توان گفت که این خطاها، خطاهایی کیفی بودند! روزنامه آکشام تیتر زد: «سرانجام در دنیا رذل شدیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید