• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11375
+
-

«نه» به استعفا

شورا
«نه» به استعفا

محمود مولایی|خبرنگار:

صبح دیروز جلسه رسمی شورای شهر تهران در شلوغ‌ترین روز ساختمان بهشت با طرح موضوع بررسی استعفای شهردار با اکثریت آرای اعضا برگزار شد و محمدعلی نجفی شهردار ماند. نخستین جلسه شورا در سال 97با حضور شهردار و با استقبال خبرنگاران و عکاسان بسیاری برگزار شد. ابتدا محسن هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان رئیس شورا گفت: «از شهردار تهران تشکر می‌کنم که در ایام تعطیلات نوروز با وجود استعفا، شهر را با جدیت اداره کردند. وی نخستین بخشنامه خود را نیز در پاسخ به رهنمودهای رهبری و حمایت از کالای ایرانی ابلاغ کرد که از این پس در شهرداری از کالای ایرانی حمایت می‌شود. همه نکات و تحلیل‌هایی که در رسانه‌ها در این مدت انجام شده محترم است اما باید 2نکته را بیان کنم؛ چرا که انصاف رعایت نشده که یکی از آنها بحث دلخوری نجفی از شورا و عدم‌حمایت شورا از نجفی بود که این موضوع، تلقی اشتباه ایجاد می‌کند. نکته دوم بحث به بن‌بست رسیدن مدیریت شهری است که این تصور نیز نادرست است؛ چرا که شورا در رأس امور شهر قرار دارد و ان‌شاء‌الله به وظایف خود عمل می‌کنیم.»

پس از آن همه نگاه‌ها متوجه نجفی شد؛ جایی که شهردار تهران دلایل خود را برای استعفا در صحن شورا باید اعلام می‌کرد. شهردار تهران ابتدا گفت: «خانم امانی در ابتدای جلسه عنوان کردند که چه لشکرکشی‌ای شده اما این لشکرکشی برای زمانی است که شهردار را بخواهید عزل کنید اما حالا موضوع استعفا مطرح است. من از حمایت اعضای شورای شهر، شهروندان و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم. تیمی در این مدیریت شهری بود که با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد و توانست کارنامه موفقی داشته باشد.» بعد با بیان اینکه کارنامه‌ شهرداری با هیچ‌دوره‌ای قابل مقایسه نیست و قابل دفاع است، برای دقایقی درباره کارنامه کاری خود و فعالیت‌های شهرداری صحبت کرد. پس از این صحبت‌ها، نجفی درباره استعفای خود گفت: «مسئله‌ای که موجب طرح این استعفا شد خارج از اراده من و مبتنی بر تقدیر الهی بود به شکلی که یک‌ماه قبل براساس اعلام پزشکان من مبتلا به بیماری شدم که هم مرحله درمان آن سخت است و هم پس از آن دوره‌ای طویل و طولانی را به همراه دارد. لذا استعفای خود را به شورای شهر تهران ارائه کردم. البته افرادی که از روز اول پیش‌بینی پیغمبرگونه‌ای برای استیضاح و رفتن من داشتند، خیلی از این رفتن ابراز خوشحالی نکنند چرا که در آن زمان این افراد عنوان می‌کردند که نجفی مریض است و نمی‌تواند در این مسئولیت بماند. درحالی‌که در آن زمان مریض نبودم و اصلا بیماری قلب من مطرح نبود و بیماری که امروز به‌خاطر آن استعفا داده‌ام مسئله‌ای‌است که ظرف یک‌ماه گذشته عارض شده و من از آن مطلع شده‌ام.» شهردار تهران ادامه داد: «بی‌تردید درمان من برای این بیماری بخش عمده‌ای از انرژی من را می‌گیرد و برای رتق‌و‌فتق امور شهرداری انرژی باقی نمی‌گذارد. لذا از اعضای شورا درخواست می‌کنم که اجازه دهند این بار را بر دوش برادر یا خواهر دیگری بگذارند. حفظ این مسئولیت با این بیماری خیانتی است بر امانتی که مردم به شورا سپرده‌اند و آنها نیز بخش اعظمی از آن را بر دوش من گذاشته‌اند. درخواست می‌کنم موضوع استعفای من را به مسائل سیاسی و محیطی و اطراف آن ارتباط ندهند. اصلی‌ترین علت این استعفا همین بیماری است که قابل جمع‌کردن نیست. البته عوامل مشدد همیشه وجود دارد. لذا پیشنهادها و توصیه‌هایی که در این مدت مبنی بر تعیین قائم‌مقام و یا اخذ مرخصی به من شده است برای من قابل‌قبول نیست.»

نجفی تأکید کرد: «خوشبختانه در بین افرادی که در قالب رویکرد شورا قابل پذیرش هستند افراد شایسته و توانمند بسیاری وجود دارند و حتی در میان معاونین فعلی نیز افرادی هستند که می‌توانند بهتر از من مدیریت شهری را بر عهده بگیرند. به هر ترتیب اگر این وضعیت ادامه پیدا کند موجب وارد‌شدن لطمه به شهر و مدیریت شهری می‌شود و برخی فعالیت‌ها دچار سستی و رخوت خواهد شد. شهری که به بدنی ضعیف و حتی مقداری خم‌شده تبدیل شده بود تلاش کردیم در این 7ماه بلند کنیم و در این مرحله در برخی موارد این بدن آماده حرکت و حتی پرش است لذا حیف است آن را به وضعیت قبلی برگردانیم.» نجفی باقی ماندن خود در پست شهرداری تهران را متحمل وارد شدن لطمه‌هایی به شهر و خودش دانست: «به من از 2جهت لطمه وارد می‌شود؛ از یک سو به‌دلیل سیر درمان بیماری، قطعا به مدیریت شهری نمی‌توانم به درستی بپردازم و در نهایت کارنامه ضعیفی از من به جای می‌گذارد و از سوی دیگر سیر معالجه من هم با لطمه‌هایی مواجه می‌شود. از سال ۱۳۵۸ تا به امروز حدود ۳۹ سال در پست‌های مدیریت کشور آنچه در توان داشتم انجام دادم و تصور می‌کنم امروز این حق را دوستان به من می‌دهند که چند ماهی برای درمان بیماری خود اختصاص دهم. با توجه به اینکه از ابتدای اردیبهشت‌ماه برای درمان بستری می‌شوم انتظار دارم که تا آن موقع شورا تعیین تکلیف نهایی را انجام دهد. به قصد اصلاح سیستمی فساد آلود، همه تهدیدها و توهین‌ها را پذیرفتم و دم برنیاوردم.» در پایان نیز متن استعفای خود را قرائت کرد.

حق‌شناس: نباید شهر را بدون مدیر رها کنیم

بعد از صحبت‌های شهردار، نوبت به اظهارنظرهای اعضای شورای شهر به‌عنوان موافق و مخالف این استعفا رسید. محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با اینکه با استعفای نجفی موافق است، گفت: «از عملکرد نجفی دفاع می‌کنم اما از استعفایش گلایه‌مند و دلخورم؛ البته دقت داشته باشید که نجفی در این استعفا خدا، شرایط، مردم و... را درنظر گرفته و نهایتا این تصمیم سخت را اخذ کرده است اما ما در جایگاهی نیستیم که تعهدمان را به مردم فراموش کنیم چرا که ۳۰ میلیون رأی پشت سر ماست و نباید حتی برای یک ساعت شهر را بدون مدیر رها کنیم.»

الهام فخاری، عضو شورای شهر و یکی دیگر از معدود موافقان استعفای نجفی عنوان کرد: «‌با توجه به شناخت از آقای نجفی اصل بر صداقت و احترام به تشخیص ایشان است اما از این استعفا متأسفم و می‌توانیم استعفای ایشان را به‌معنای کناره‌گیری از مدیریت شهری تلقی نکنیم بلکه من استعفای شهردار تهران را به منزله باور ایشان به حق مردم بر شهر می‌دانم.»



آروین: نجفی با امید آمد

مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در مخالفت با استعفای نجفی گفت که تغییر مدیریت در تهران مسئله ساده‌ای نیست و ادامه داد: «من تجربه تلخ شورای شهر اول را به یاد دارم که در آن زمان به‌علت اختلاف جدی بین شورا و شهرداری به‌عنوان شهردار استعفا دادم. من به اعضای شورای شهر گفتم که اگر اعضا به این جمع بندی برسند من شهردار نباشم حتی برای یک لحظه هم نمی‌مانم. حجاریان امضای 8نفره از اعضای ۱۵ نفره شورا را آورد که روی انتخاب ملک مدنی به‌عنوان شهردار تهران نظر مثبت داشتند که همان جا روی برگه A4 استعفا دادم و بعد با خبر شدم که با استعفای من موافقت شده است. لذا باید دقت کنیم و به راحتی فکر نکنیم که نجفی بیمار است و مدیر دیگری را انتخاب می‌کنیم چرا که تغییرات در حوزه مدیریتی دشوار است.»  ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورا در مخالفت با استعفا، از نجفی خواست که درمان کند؛ اما استعفا ندهد. او گفت: «بیماری شما ربطی به استعفا ندارد چرا که درمان آن تنها یک‌ماه زمان می‌برد و پذیرش استعفا قبل از درمان معنا ندارد.» او با بیان اینکه بسیاری از مسئولان به این بیماری دچار هستند و حتی برخی‌ها با قهر کردن کشور را رها کردند، تأکید کرد: «اما حالا نجفی برای یک درمان یکماهه می‌خواهد استعفا دهد؟ تشریف ببرید، درمان کنید و مجددا برگردید.»  بهاره آروین هم پس از استماع سخنان نجفی در مورد استعفایش ضمن مخالفت گفت: «نجفی با شعار امید آمد و دید که مردم با چه امیدی در صف رأی‌گیری ایستادند. دلایل زیادی برای عدم‌پذیرش استعفای شما وجود دارد. ما شما را یک شبه انتخاب نکردیم و 3ماه زمان گذاشتیم تا شما را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کنیم و حداقل چند‌ماه طول می‌کشد فردی مانند شما را به‌عنوان شهردار انتخاب کنیم که عملا روند کار متوقف می‌شود.»  محمود میرلوحی به‌عنوان یکی از مخالفان استعفا دیروز در جلسه بررسی استعفای شهردار تهران سخنان نجفی برای استعفا را صادقانه و شجاعانه نامید و با بیان اینکه ‌ای کاش در جلسه اول بعد از نوروز گزارش نوروزی را بررسی می‌کردیم نه استعفای شهردار تهران را گفت: با وجود استعفا می‌بینیم که کارها در شهرداری تهران در حال انجام است به‌گونه‌ای که روز گذشته در پی اخطار سازمان هواشناسی در مورد بارندگی و احتمال سیلابی شدن با 2معاون تماس گرفتم و دیدم که آنها در آماده باش قرار دارند و این نشان می‌دهد کارها خوب پیش می‌رود. احمد مسجدجامعی نیز تأکید کرد: «حضور آقای نجفی در مجموعه شهرداری تهران فضا را اخلاقی می‌کرد. ایشان به دور از بزرگ‌نمایی در اقدامات، آنچه مورد نیاز شهر بود را انجام دادند؛ برخلاف آنچه در میان مدیریت‌های کشور وجود دارد و الزامات را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. نیاز است که از نجفی بخواهیم در این سمت بماند.»  زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بیماری شهردار تهران بیماری رجل سیاسی است و بسیاری از رجل سیاسی با وجود این بیماری به مسئولیت خود ادامه داده‌اند، گفت: «‌این بیماری را دلیل کافی برای استعفای شهردار تهران نمی‌دانم.»  همچنین حسن رسولی در مخالفت با استعفای نجفی و با بیان اینکه‌ ای کاش نجفی به جای پیگیری سند تحویل و تحول و استعفا می‌گفت که سرنوشت ۱۲ گزارشی که به دستگاه قضایی داده، چه شد؟ این عضو شورای شهر عنوان کرد: «آقای نجفی اهمیت تصمیم شما فراتر از بیماری است.»

  16رأی مخالف استعفا

از 21عضو شورای شهر در جلسه صبح دیروز حسن خلیل‌آبادی غایب بود. بر این اساس، برگه‌های رأی میان 20عضو توزیع شد و در شرایطی که برخی رأی خود را جلوی خبرنگاران و عکاسان آشکار می‌کردند، محمدعلی نجفی با 16رأی مخالف استعفا و 4رأی موافق از نظر اعضای شورای شهر در سمت خود باقی ماند. محسن هاشمی بعد از رای‌گیری گفت: «امیدوارم آقای نجفی روحیه جدیدی را پیدا کرده باشند که بتوانند به فعالیت‌هایشان در شهردای تهران ادامه بدهند.» او همچنین در برابر خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که درصورت بستری شدن نجفی شهردار تهران چه‌کسی شهر را اداره خواهد کرد، تأکید کرد: «هنوز فرض ما بر این است که آقای نجفی شهردار ما هستند و پاسخ دادن به این سؤال‌ها بی‌معناست. شما داستان و سناریو می‌نویسید. فیلم سینمایی که نمی‌خواهیم بسازیم. باید منتظر بمانیم و ببینیم که شهردار تهران چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید