• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 27 شهریور 1399
کد مطلب : 110393
+
-

مربی مرد در لیگ فوتبال زنان

پیش از این تیم‌های دیگری هم در ورزش زنان مربی مرد داشته‌اند اما همیشه در حال تکذیب این موضوع بوده‌اند؛ اما این‌بار مدیرعامل وچان تأیید می‌کند که تیم مربی مرد دارد

یک مرد، مربی یک تیم فوتبال زنان می‌شود؛ این خبری است که کاظم مفاخری، مدیرعامل باشگاه وچان کردستان می‌دهد. بعد از جدایی سمیه شهبازی از این تیم، شایعه شد باشگاه با یک مربی مرد به توافق رسیده است اما آیا قوانین نانوشته‌ای که در ورزش ایران هستند، این اجازه را به وچان می‌دهد از مربی مرد استفاده کند؟ مفاخری می‌گوید: «مشکلی نیست.»
این نخستین‌بار نیست که یک تیم در فوتبال زنان ایران از مربی مرد استفاده می‌کند اما برای نخستین‌بار است که باشگاهی تأیید می‌کند که مربی مرد دارد. همانطور که در تیم‌ ملی فوتبال و فوتسال زنان و حتی تیم‌های ملی دیگر رشته‌ها، مربیان مرد با نام‌های متفاوت مشاور، مدیر فنی و... آمده‌اند و رفته‌اند، بعضی از تیم‌های باشگاهی فوتبال هم سال‌هاست که از مربیان مرد کمک می‌گیرند. گفته می‌شود در تیم‌هایی که مریم ایراندوست سرمربی است، ردپایی از حضور نصرت ایراندوست، پدر او دیده می‌شود، یا اینکه تیم آذرخش شیراز و همیاری ارومیه در کادرفنی‌شان از مربیان مرد استفاده می‌کنند.
وچان هم با مربی مرد به توافق رسیده و هم با سرمربی زن. سرمربی روی نیمکت می‌نشیند و مربی مسئول اصلی فنی تیم است. کارشناسان فوتبال زن خیلی موافق این ترکیب نیستند. آنها می‌گویند مربیان مرد چون نمی‌توانند کنار زمین تیم را کوچ کنند، عملکرد مثبتی ندارند. مفاخری این نظر را قبول ندارد: «متأسفانه محدودیت‌هایی هست و اجازه نمی‌دهد مربیان مرد کنار زمین باشند، اما این را هم درنظر بگیرید که بازیکنان از مربیان زن حرف‌شنوی ندارند. آنها از دستورات مربی پیروی نمی‌کنند. مربیان زن از نظر فنی خوب هستند اما به پای مربیان مرد نمی‌رسند، طبیعی است که فوتبال مردان قدمت بیشتری دارد و فوتبال زنان تازه‌کار است.» 
سال‌هاست که گفته می‌شود مردان نباید در ورزش زنان مربیگری کنند. به گفته مفاخری، مربیگری آنها خارج از زمین مسابقه ایرادی ندارد: « ظاهرا تصمیم گرفته‌‌اند که مربیگری‌شان ممنوع نباشد اما زمان مسابقه هیچ مردی نباید در استادیوم باشد.» قرار است وچان روزهای آینده کادر فنی جدید تیم را معرفی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید