• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221601
+
-

برای افزایش مشارکت زنان در اهدای خون چه کنیم؟

فرهنگسازی؛ پادزهر ترس زنان

مساله اصلی این‌جاست که مشارکت زنان در اهدای خون پایین است؛ آن هم درحالی‌که در زمان جنگ این مشارکت 50درصد هم بوده است. از آن زمان تا به حال چه اتفاقی افتاده است؟ مساله بعدی هم آن است که به‌هرحال زنان نیمی از جمعیت ما را تشکیل می‌دهند و رشد مشارکت آنها در اهدای خون می‌تواند مشکلات رایج در این زمینه را رفع کند. درنهایت حتی خود متولیان سازمان اهدای خون معتقدند که آمار مشارکت زنان در این امر نگران‌کننده است. 2 روز پیش مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، درباره پایین‌بودن مشارکت زنان کشور در اهدای خون ابراز نگرانی کرد و گفت: در فرهنگسازی اهدای خون زنان دچار مشکلیم و وضعیت مطلوبی نداریم و یکی از اهداف جدی ما در سال جدید این است که اهدای خون بانوان و جوانان در سراسر کشور افزایش یابد.
دکتر آناهیتا حیدری، مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، در گفت‌وگویی با همشهری درباره مهم‌ترین برنامه‌های سازمان برای افزایش مشارکت زنان در اهدای خون در سال ۱۴۰۳ توضیح می‌دهد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما کمک‌گرفتن از ظرفیت بسیج بانوان برای افزایش مشارکت زنان در امر انسان‌دوستانه اهدای خون است. در این زمینه تفاهمنامه‌ای با جامعه بسیج بانوان کل کشور امضا شده و قرار است از ظرفیت این نهاد استفاده کنیم. نکته مهم این است که هر خانمی با هر نوع تفکر و پوششی می‌تواند در این زمینه به بسیج ملحق شود و کمک کند.حیدری در این رابطه  بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: قرار است یکی از پایگاه‌های انتقال خون شرق تهران را به‌صورت پایلوت فعال کنیم و آن را در اختیار بسیج بانوان بگذاریم. بسیج بانوان هم در ابتدا فراخوان می‌دهد تا خانواده‌ها به‌خصوص خانم‌ها در جریان طرح قرار بگیرند.
مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور می‌گوید: شرق تهران حدود یک‌میلیون نفر جمعیت دارد و ما قصد داریم علاوه بر پخش بروشورهای مربوط به توصیه‌های تغذیه سالم و فواید اهدای خون و...  خدماتی هم به خانم‌هایی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، ارائه دهیم. مثلا قبل از خون‌گیری هموگلوبین آنها چک می‌شود و اگر پایین باشد، قرص آهن رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد.حیدری تاکید می‌کند: خانم‌ها بیشتر به‌خاطر باورهای فکری و فرهنگی از اهدای خون استقبال نمی‌کنند؛ درحالی‌که در زمان جنگ ۵۰درصد خون‌های اهدایی از آن خانم‌ها بود. ما نمی‌خواهیم کشورهای دیگر را الگوی خود قرار بدهیم اما سهم زنان در کشوری مثل فرانسه  حدود 50 درصد  است که سهم قابل توجهی است. خب چرا ما به آن حد نرسیم؟ درحالی‌که خون خانم‌های ایرانی به این دلیل که رفتارهای پرخطر کمتری دارند، سالم‌تر است.
مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در ادامه می‌گوید: خیلی‌ها ترس از این دارند خونی که با اهدای خون از دست می‌دهند، دوباره برنگردد. یک خانم در دوره قاعدگی هم خون از دست می‌دهد ولی در مدت کوتاهی آن خون ازدست‌رفته جبران می‌شود. اهدای خون هم همین‌طور است. به‌نظرم ترس زنان جامعه ما بیشتر ناشی از باورهای غلط فرهنگی است؛ وگرنه یک کیسه خون به میزان ۴۵۰سی‌سی تنها ۱۰درصد کل حجم خون بدن است و اگر فرد درگیر کم‌خونی شدید نباشد، خون ازدست‌رفته در کمتر از یک ماه برمی‌گردد و جایگزین می‌شود. درضمن سالی ۳ بار بیشتر قرار نیست خون بدهند.این مسئول سازمان انتقال خون با بیان اینکه این طرح بعد از عید فطر شروع می‌شود، می‌گوید: قرار است هم فرهنگسازی کنیم که 100درصد تاثیر دارد، هم از ظرفیت رسانه‌ها کمک بگیریم و هم کلیپ‌های کوتاهی بسازیم و در فضای مجازی منتشر کنیم که مطمئنیم بسیار موثر است و امسال اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید