• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110332
+
-

مناسب‌سازی معابر با رویکرد تردد معلولان

گشت‌وگذار از معابر شهری برای اغلب افراد آسان به‌نظر می‌رسد؛ عبور از سدمعبر، گذر از کنار چاله‌ها و موانعی که هر روزه برای شهروندان وجود دارد. اما در شهر افرادی هستند که همین موانع مشکلات بزرگی برای آنها ایجاد می‌کند. برای همین مناسب‌سازی معابر شهر تهران با درنظر گرفتن تردد معلولان یک ضرورت به‌نظر می‌رسد. معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران طرح مناسب‌سازی معابر را مدتی است در دستور کار قرار داده و دیروز نشست صمیمانه با نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهادِ فعال در زمینه حمایت از حقوق شهروندان کم‌توان جسمی را برگزار کرد. به گزارش همشهری، صفا صبوری‌دیلمی در این جلسه پای صحبت فعالان حوزه حمایت از حقوق شهروندان کم‌توان جسمی نشست تا ضمن تشریح راهکارهای مناسب‌سازی‌ معابر پیاده‌رو در طرح یادشده، پذیرای بازخوردها، ایده‌ها و نقطه‌نظرات این دسته از کارشناسان باشد. معاون فنی و عمرانی شهرداری گفت: «فقط در سال98 علاوه بر تشکیل کمیته مناسب‌سازی‌ در سطح عالی شهرداری تهران، بیش از 80خیابان، 40بوستان، 40ساختمان شهرداری تهران و همچنین تمام ایستگاه‌های اتوبوس تندرو برای تسهیل بهره‌مندی شهروندان کم‌توان جسمی مناسب‌سازی‌ شده است.»
معاون شهردار با بیان اینکه در بحث مناسب‌سازی‌ معابر پیاده، ضوابط متعددی برای ایجاد بستر مناسب برای افراد دارای معلولیت طراحی، کنترل و اجرا می‌شوند، ایجاد خطوط بساوایی را ازجمله مهم‌ترین راهکارها در این زمینه دانست و یادآور شد: «با توجه به اینکه مدل گذشته اجرای این خطوط دارای دوام کم و هزینه زیاد بود، روش‌های جدیدی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و مهندسان متخصص ایرانی برای رفع عیوب قبلی در حال آزمایش هستند تا روش بهینه در این زمینه پس از اخذ نتایج آزمایشگاهی و هم‌اندیشی با گروه‌های بهره‌بردار انتخاب شود.»
زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران نیز درباره برنامه جامع ستاد مناسب‌سازی پایتخت به فارس گفت: «در هفته جاری جلسه ستاد مناسب‌سازی تهران برگزار شد و اقدامات و نتایج مؤثری از این جلسه به‌دست آمد؛ ازجمله اینکه برنامه جامع ستاد مناسب‌سازی جهت اجرا به شهرداری‌های مناطق 22‌گانه ابلاغ شد. براساس این برنامه و طرح شهری شهروندان می‌توانند به‌طور مستقیم در مورد برنامه و پروژه‌های شهری نظراتشان را مطرح کنند.» او ادامه داد: «همچنین پیش‌نویس دستورالعمل فعالیت مشاوران معلول معاونان چهارگانه شهرداری تهران تهیه شد و هم‌اکنون سرعت و شتاب حرکت مناسب‌سازی در تهران افزایش یافته و از یک تا 10 نمره6 را به‌خود اختصاص داده است. این در حالی است که اوایل شورای پنجم نمره مناسب‌سازی یک بود.»
براساس آمار سازمان بهزیستی، در تهران حدود 200هزار نفر معلول سکونت دارند و به گفته نژادبهرام، به‌طور کلی 10درصد جمعیت‌ها در همه جوامع دچار نوعی معلولیت هستند. او یادآور شد: «همچنین در جلسه اخیر ستاد مناسب‌سازی کمیته پایش و نظارت در ستاد تشکیل شد که پیشنهاد این کمیته توسط انجمن باور که یکی از انجمن‌های مربوط به معلولان است ارائه شده بود و اکنون ستاد مناسب‌سازی دارای 3کارگروه شهرسازی، اجتماعی و پایش و نظارت است.» عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر همچنین از اجرای اقدامات زیرساختی و ارائه دستورالعمل‌ها جهت مناسب‌سازی شهر تهران خبر داد و گفت: «مشاوران معلول معاونت‌های چهارگانه شهرداری از ابتدای هر پروژه شهری با پیمانکاران همراه خواهند بود و بر اقدامات آنها نظارت خواهند داشت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید