• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 14 آذر 1402
کد مطلب : 211428
+
-

مناسب‌سازی‌ برای معلولان در همه ایستگاه‌های جدید مترو

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

طی روز‌های گذشته برخی از رسانه‌ها، تصاویری از موانع تردد معلولان در ایستگاه‌های مترو منتشر کردند. این در حالی است که شهرداری تهران در سال‌های اخیر همه پروژه‌های خود را با توجه به مناسب‌سازی‌ افتتاح کرده است و بر همین اساس باید ایستگاه‌هایی که میراث گذشتگان است را نیز مناسب‌سازی‌ کند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که برخی معلولان برای ورود و خروج در ایستگاه‌های مترو دچار مشکل هستند.

اما اصل ماجرا چیست؟
برخی ایستگاه‌های مترو که در سال‌های گذشته ساخته شده‌اند، دچار کمبود تجهیزاتی مانند آسانسور هستند و به همین دلیل امکان ورود به آنها با استفاده از صندلی چرخ‌دار به سختی انجام می‌شود. به‌گفته مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در ایستگاه‌های قدیمی مترو، فضای  کافی برای آسانسور در نظر گرفته  نشده و در برخی از ایستگاه‌ها نیز  آسانسورها به‌دلیل مشکل دریافت  مجوز استاندارد، فعال نیستند. با  این حال حجم مناسب‌سازی که از  سوی شهرداری تهران اجرا شده  قابل توجه است.

۱۵۵ ایستگاه مترو در پایتخت وجود دارد
او در این خصوص با بیان اینکه ۹۲ ایستگاه معادل ۶۰ درصد در خطوط هفت گانه به امکاناتی چون آسانسور، خطوط بساوایی، نشانه، علائم و میله‌های دستگرد ویژه معلولان تجهیز شده است، می‌گوید: خط5 از منظر پوشش هر‌د‌و‌سکو توسط آسانسور با میزان ۹۲‌درصد، خط یک با ۶۲‌درصد و خط‌۲ با ۵۹ درصد، مناسب‌ترین خطوط برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران می‌گوید: همه ۱۳ ایستگاه خط5، دارای سطح شیب‌دار در ورودی ایستگاه هستند؛ همچنین همه ایستگاه‌های واقع شده در این خط، در هردو آسانسور دارند و تنها آسانسور ایستگاه شهید سلیمانی تحویل نشده است؛ همچنین از مجموع ۳۲ ایستگاه واقع شده در خط یک متروی تهران نیز ۲۰ ایستگاه دارای  آسانسور است که دسترسی   آسانسور ۶ ایستگاه آن به یک سکو فراهم شده است. ایستگاه پالایشگاه  نیز فقط در تراز سالن فروش دارای آسانسور است و ۱۹ ایستگاه شامل ایستگاه‌های کهریزک، شهید مفتح، حرم مطهر امام خمینی(ره)، شهید بهشتی، شاهد، باقرشهر، قیطریه، پالایشگاه، تجریش، شهرری، سعدی، علی‌آباد، شهدای هفتم تیر، جوانمرد قصاب، دکتر شریعتی، شهید بخارایی، قلهک، پایانه جنوب، امام خمینی(ره) و شوش در این خط دارای رمپ و یا ورودی همسطح است.
به‌گفته این مقام مسئول، در اجرای طرح مناسب‌سازی ایستگاه‌ها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند و در مجموع مسیر ویژه نابینایان در خط یک و2 با ۶۸ درصد، خط‌3 با ۴۴‌درصد، خط4 با ۶۵درصد، خط5 با ۳۳‌درصد، خط6 با ۶۰‌درصد و خط 7 با ۶۲ درصد اجرا شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید