• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 9 بهمن 1402
کد مطلب : 217056
+
-

پایتخت مناسب برای معلولان

مدیریت شهری در دوره ششم اهتمام ویژه‌ای برای عملیاتی شدن تکالیف طرح جامع مناسب‌سازی‌ شهر تهران دارد

گزارش
پایتخت مناسب برای معلولان

گروه شهری

شهر متعلق به شهروندان است و از این‌رو باید حق و حقوق شهروندان رعایت شود. استفاده از امکانات رفاهی، خدماتی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... بخشی از حقوق شهروندی است که همه شهروندان باید به‌طور مساوی از آنها بهره‌مند شوند. شکل‌گیری شهری چون تهران طی سنوات گذشته به‌گونه‌ای بوده که امروز برخی از شهروندان اعم از معلولان، جانبازان، سالمندان و... به‌راحتی از تمام امکانات شهر استفاده کنند. تردد سهل و آسان در معابر بدیهی‌ترین حق شهروندان است که غفلت از این موضوع طی سال‌های متمادی سبب ضایع شدن حق اقشار خاص چون معلولان شده است. بهره‌مندی از این حق (تردد سهل و آسان در معابر) امروز به یک مطالبه از سوی معلولان تبدیل شده است و به‌گفته غلامرضا رضایی‌فر، رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور 152پیام از طریق سامانه معبر (۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲) درخصوص مناسب‌سازی‌ طی 9‌ماه امسال ثبت شده است که 84مورد آن مربوط به خرابی معابر و راه‌های شهری و مشکلات معلولان در تردد معابر شهری بوده و ۵۰مورد نیز مربوط به بهزیستی و سایر سازمان‌هاست. براساس طرح جامع مناسب‌سازی،‌ باید 380کیلومتر از معابر برای تردد اقشار خاص ازجمله معلولان و... مناسب‌سازی‌ شوند که 40درصد آن یعنی 151کیلومتر در سنوات گذشته انجام شده و شهرداری در این دوره تکلیف دارد تا پایان امسال 60درصد باقیمانده، یعنی 229کیلومتر مناسب‌سازی‌ را انجام دهد. مدیریت شهری دوره ششم اقداماتی را در راستای تحقق این تکلیف آغاز کرده و علاوه بر معابر، 136بوستان و 50ساختمان و تعدادی از ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و... هم برای حضور معلولان و... مناسب‌سازی‌ شده است. به‌گفته حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران کارهای انجام‌شده طی 2سال اخیر در این حوزه، بی‌سابقه بوده و در مقایسه با 16سال گذشته مدیریت شهری برابری می‌کند.

توجه به مطالبات، معلولان اولویت مناطق
رویکرد علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حوزه مناسب‌سازی‌ شهر برای معلولان این است که سقفی برای این کار تعیین نشده و در تمام موارد ازجمله بوستان‌ها و ایستگاه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی و... باید پیگیری و عملیاتی شود. شهرداری‌های مناطق متولی این موضوع هستند و براساس ابلاغیه باید کارهای مربوط به مناسب‌سازی‌ شهر برای معلولان با اولویت انجام شود. همچنین در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به معلولان، شهرداری‌های مناطق 22گانه موظف هستند تا پایان امسال حداقل 2محور را براساس نیاز و تقاضای افراد دارای معلولیت در هر ناحیه مناسب‌سازی‌ کنند.

اختصاص بودجه برای مناسب‌سازی‌ معابر
مناسب‌سازی‌ معابر در این دوره با جدیت پیگیری می‌شود و به‌گفته سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نسبت به دوره گذشته مدیریت شهری، بودجه خوبی برای مناسب‌سازی‌ معابر در دوره ششم پیش‌بینی شده است. او در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد که وسعت معابر شهر تهران حدود 750کیلومتر مربع است و قطعا نمی‌توان توقع داشت تا همه پیاده‌روهای شهر را مناسب‌سازی‌ کنیم، اما این موضوع مرحله به مرحله در حال انجام است. آنطور که آقامیری گفته: «حتی پیاده‌رو‌های جدید براساس استانداردهای روز و قرار دادن موزائیک‌های بساوایی احداث می‌شوند. اتوبوس‌های جدیدی هم که توسط شهرداری خریداری شده، امکاناتی چون رمپ دارند تا تردد معلولان تسهیل شود.» به‌گفته این عضو شورای شهر تهران تا پایان دی‌ماه به‌طور میانگین50درصد مناسب‌سازی‌ معابر در مناطق 22گانه انجام شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید