• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 17 شهریور 1399
کد مطلب : 109442
+
-

ایالات نیست در جهان

ایالات نیست در جهان

«ایالاتِ نیست‌ درجهان» تازه‌ترین کتاب جواد مجابی نویسنده، منتقد ادبی و روزنامه‌نگار است که از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده. مجابی در این کتاب، وضعیت فرضی را با موجوداتی خیالی به تصویر می‌کشد که در دنیایی متفاوت و داخل یک موجود سیار زندگی می‌کنند. این اثر در ۳۷۶ صفحه و 6 فصل به نام‌های پاره اول تا ششم و پاره دیگر نوشته شده است.
به گزارش مهر، «ایالات نیست در جهان» که نگارش آن شهریورماه ۹۸ به پایان رسیده، داستان زندگی در یک جهان نامشخص و متناقض است و درباره افرادی است که کنار هم زندگی می‌کنند و آنقدر کوچک هستند که در دنیای احساسات انسان جا ندارند ولی آنچنان وسیع هم هستند که نمی‌شود درک‌شان کرد.
زبان و لحن روایت در این‌کتاب، شاعرانه و وام‌گرفته از تجربه‌های روزنامه‌نگاری مجابی است. او پیش از شروع متن داستانش، این شعر را از کاتبْ «بازی دشوار بودن را/ نه تحمل/ که دلپذیرش کردیم.» و این‌بیت را از نظامی گنجوی آورده است: «جهان این است و این خود در جهان نیست/ وگر هست‌ای عجب خود یک‌زمان نیست»
راوی داستان «ایالات نیست جهان» در جایی از قصه از تبعیدشدن به دنیای پلانکتون‌ها (موجودات تک‌سلولی) صحبت می‌کند و می‌گوید پلانکتون‌بودن عیب نیست اما پلانکتون‌بودن و این موجودیت اجباری را انکار کردن و خود را نهنگ‌پنداشتن، مصیبت ما بود.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:«گاز داد و رفت. به اتومبیلی پارک‌شده تکیه دادم که نیفتم. هیچ‌وقت اینطور از توش و توان خالی نشده بودم. به‌نظرم رسید اینجا بازداشتگاهی آزاد و عمومی است، یک زندان- شهر که به‌صورت باز اداره می‌شود.»
4 رمان «باغ گمشده»، «گفتن در عین نگفتن»، «در این‌هوا» و «در این تیمارخانه» و مجموعه‌داستان «روایت عور»، ۵ کتابی هستند که ققنوس پیش از این، از مجابی چاپ کرده است.
ایالات نیست در جهان با شمارگان 660 نسخه، به بهای 52 هزار تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید