• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105205
+
-

تکرارتجربه جهان‌نما در حریم میدان نقش‌جهان

دیوان عدالت اداری مجوز افزایش ارتفاع یک مجتمع تجاری را به اندازه 9متر در حریم میدان نقش‌جهان صادر کرد \ معاون میراث فرهنگی استان اصفهان: دیوان عدالت اداری رأی قطعی ساخت‌وساز را صادر کرده و اگر تمکین نکنیم، تعلیق می‌شویم

میراث جهانی
تکرارتجربه جهان‌نما در حریم میدان نقش‌جهان

 محمد باریکانی- خبر‌نگار

حریم میدان نقش‌جهان اصفهان این‌بار با مجوز و دستور دیوان عدالت اداری کشور نقض شد و مالک یک مجتمع تجاری که از 5سال پیش در تلاش برای ساخت‌وساز خارج از ضوابط قانونی حفاظت از آثار تاریخی بود، با مراجعه به دیوان عدالت اداری توانست قوانین مرتبط با حفاظت از آثار تاریخی را بشکند و مجوز ساخت‌وساز به ارتفاع 9متر در حریم میدان نقش جهان را بگیرد.
به‌گزارش همشهری، اعتراض اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان در موضوع ساخت‌وساز در حریم میدان نقش‌جهان نیز به جایی نرسید و در نهایت دیوان عدالت اداری حکم قطعی ساخت‌وساز تا ارتفاع 9متر را به مالک یک مجتمع تجاری در حریم نقش جهان داد. ساخت بنایی به ارتفاع 9متر در حریم نقش جهان بار دیگر ماجرای تلخ تکرار برج جهان‌نما در حریم این اثر جهانی را تکرار کرد. با این تفاوت که این‌بار براساس برخی زمزمه‌ها مالک مجتمع تجاری واقع در محدوده دولتخانه صفوی اصفهان مجوز احداث 3 طبقه زیرزمین را نیز گرفت که براساس قوانین میراث‌فرهنگی این اقدام در محدوده میدان نقش‌جهان ممنوع است. چون احتمال رسیدن به آثار تاریخی در این محوطه بالا‌ست.

زیرپا‌گذاشتن قوانین میراث  در حریم نقش جهان
مالک مجتمع تجاری واقع در حریم میدان نقش جهان اصفهان پیش‌تر با مجوز ساخت به ارتفاع 5.5متر براساس قوانین حفظ حریم آثار تاریخی مخالفت کرده بود و با اعتراض به این مجوز توانست مجوز ارتفاع 9 متر را از دیوان عدالت اداری بگیرد که نقض آشکار حریم میدان نقش‌جهان است. مسئولان اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان اما با احتیاط نسبت به سؤالات اعتراضی همشهری به تحرک جدید در حریم میدان نقش جهان اصفهان پاسخ می‌دهند. ناصر طاهری، معاون میراث‌فرهنگی استان اصفهان در پاسخ به سؤال همشهری که آیا ساخت‌وساز به ارتفاع 9متر در حریم میدان نقش جهان مجاز است‌ و چرا مجوز احداث 3 طبقه زیرزمین به مالک داده شده است؟ می‌گوید: این مجتمع قبلا هم پارکینگ داشت و در مجوز جدید قرار نیست به ارتفاع 3‌طبقه حفر پارکینگ صورت بگیرد.  طاهری با اعلام اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با ساخت‌وساز به ارتفاع 5.5متر موافقت کرده اما مالک با مراجعه به دیوان عدالت اداری توانسته است مجوز ساخت تا ارتفاع 9متر براساس ارتفاع ساخت پیش از تخریب بگیرد، می‌گوید: دیوان عدالت اداری، شهرداری و اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان را ملزم به دادن مجوز ساخت تا ارتفاع 9متر کرده ‌و براساس رأی قطعی دیوان، شهرداری ملزم به صدور مجوز ساخت است.

حکم دیوان را اجرا نکنیم، تعلیق می‌شویم
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان به‌رغم آنکه معترف است مجتمع تجاری در حال ساخت واقع در حریم میدان نقش جهان اصفهان است، می‌گوید: ساخت‌وساز این مجتمع تا ارتفاع 9متر به‌دلیل فاصله‌ای که میدان نقش جهان اصفهان با مجتمع دارد، لطمه‌ای به حریم بصری میدان نقش جهان وارد نمی‌کند و رأی دیوان عدالت اداری لازم‌الاجرا‌ست. طاهری در پاسخ به این سؤال که آیا امکان نقض رأی دیوان عدالت اداری با شکایت مجدد اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان وجود ندارد؟ به همشهری می‌گوید: اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان یک‌بار در این پرونده شکایت کرد اما در نهایت دیوان عدالت اداری حکم ساخت‌وساز با ارتفاع پیش از تخریب را به مالک داد. او با اشاره به صدور رأی قطعی ساخت‌وساز به ارتفاع 9متر در حریم میدان نقش‌جهان از سوی دیوان عدالت اداری، گفت: دیوان عدالت اداری در حکم قطعی خود حتی شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان را تهدید به استنکاف کرده است که اگر این حکم اجرا نشود، مسئولان اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان و شهرداری این شهر با عنوان بی‌توجهی به رأی مقام قضایی تعلیق می‌شوند.

اصفهان در نقض قوانین میراث همچنان خبرساز است
میدان نقش‌جهان اصفهان 2سال است با حواشی متعدد روبه‌رو‌ست؛ یک‌بار موضوع عبور مترو از زیر این میدان و احتمال آسیب به بناهای تاریخی واقع در این مجموعه ثبت جهانی‌شده خبرساز شد، یک‌بار تخریب خانه‌های واقع در حریم درجه یک میدان نقش جهان به بهانه احداث گذر آقانجفی رسانه‌ای شد، یک‌بار مرمت گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله حاشیه‌ساز بود و حالا رأی دیوان عدالت اداری برای ساخت‌وساز، آن هم به ارتفاع 9متر در حریم میدان نقش‌جهان خبرساز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید