• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 17 شهریور 1399
کد مطلب : 109438
+
-

پرسه دلار فردایی در حوالی 25هزار تومان

نبض قیمت‌ها در معاملات فردایی متفاوت با صرافی‌ها می‌زند

ارزش ریال ایران دیروز در معاملات صرافی‌های مجاز نسبت به سایر ارزهای خارجی روندی نزولی را تجربه کرد و با شتاب گرفتن نوسان قیمت در معاملات فردایی یا همان کاغذی، انتظارات روانی برای افزایش قیمت ارز در حال تشدید شدن است تا جایی که برخی از احتمال کف‌سازی بازار برای رونمایی از دلار 25هزار تومانی خبر می‌دهند.
به گزارش همشهری، قیمت هر دلار آمریکا در سبزه‌میدان تهران براساس معاملات کاغذی و فردایی تا عصر دیروز به 24هزار و 630تومان هم رسید. براساس سنت رایج در معاملات فردایی، افراد خریدار و فروشنده ارز روی معامله مقادیر مشخصی از ارز با قیمتی مشخص توافق می‌کنند، اما ارزی بین آنها رد و بدل نمی‌شود، بلکه تبادل ریالی ارز معامله شده به فردا موکول می‌شود که این رفتار بیانگر نوعی شاخص پیش‌نگر از نوسانات آینده بازار ارز است و به نقل و انتقال واقعی ارز، بین طرفین منجر نمی‌شود. ارز کاغذی هم همان معاملات فردایی است که معاملات توسط فرد امین در بازار روی کاغذ ثبت شد و نقل و انتقال واقعی در آنها صورت نمی‌پذیرد، هرچند براساس قوانین و مقررات انجام معاملات کاغذی و فردایی جرم محسوب می‌شود، اما این شکل از معاملات ارزی در بازار رایج بوده و قیمت آن به‌صورت لحظه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌شود که با نرخ معاملاتی ارز در صرافی‌های مجاز اختلاف قیمتی وجود دارد.

اختلاف قیمت انتظاری و واقعی
درحالی‌که قیمت دلار فردایی در حوالی 24هزارو500تومان در نوسان است، اما نرخ آزاد دلار در معاملات دیروز به 22هزارو600تومان رسیده که اختلاف حدودا 2هزار تومانی بین نرخ واقعی و انتظاری را نشان می‌دهد. منظور از نرخ ارز آزاد یا اصطلاحا دلار آزاد، قیمت دلار در معاملات نقدی و رایج روزانه بازار آزاد و عمدتا خارج از صرافی‌هاست که خریدار و فروشنده به محض انجام معامله، ارز و ریال را با هم رد و بدل می‌کنند که شاخص قیمت را بازار تهران یا همان سبزه‌میدان تعیین می‌کند.
نرخ سوم ارز همان نرخ ارز سناست که بیانگر میانگین نرخ خرید و فروش ارز براساس معاملات ثبت شده در صرافی‌های مجاز است که سامانه سنا زیرنظر بانک مرکزی قرار دارد و متوسط قیمت ارزها به تفکیک خرید و فروش از ساعت 10صبح تا 6عصر ، به‌صورت ساعتی اعلام می‌شود که در معاملات دیروز ارزش هر دلار در سامانه سنا 22هزار و283تومان اعلام شده بود. بانک مرکزی به‌طور معمول برای مداخله در بازار، نرخ ارز را از طریق صرافی‌های بانک‌ها و برخی صرافی‌های خاص اعلام می‌کند که صرافی قیمت‌ساز همان صرافی بانک ملی است که دیروز هر دلار آمریکا را 22هزارو500تومان می‌خرید و 22هزارو600تومان می‌فروخت.

واکنش بازار به پیام سیاستگذار
تحولات 2روز نخست هفته را می‌توان واکنش بازار ارز به پیام هفته گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی دانست که اعلام کرده بود: از روز سه‌شنبه گذشته بانک مرکزی ازطریق بازار متشکل ارزی و صرافی‌های بانکی تأمین نیازهای ارزی بازار اسکناس را آغاز کرده و در روزهای آتی نیز این سیاست را با هدف ایجاد تعادل و ثبات بازار ارز با قدرت پیش خواهد برد. به‌نظر می‌رسد مداخله سیاستگذار در بازار ارز تا اندازه‌ای توانسته جلوی پیشروی قیمت به سطح بالاتر را گرفته باشد، اما برای مشاهده اثر این مداخله باید تا پایان هفته صبر کرد و دید آیا دلار آمریکا دوباره وارد کانال 25هزار تومانی در معاملات بازار آزاد و صرافی‌ها خواهد شد؟

تغییر مسیر انتظارات تورمی
روند انتظارات تورمی به‌نظر در حال تغییر مسیر جدی است و درحالی‌که نهاد سیاستگذار عزم خود را جزم کرده تا نرخ تورم را به محدوده 22درصد سوق دهد، با درنظرگرفتن نبض شاخص بورس در هفته‌های اخیر و روند تند قیمت‌ها در بازار مسکن و خودرو به‌نظر می‌رسد که مردم به‌دلیل نگرانی از افت ارزش پس‌اندازهای ریالی و دارایی‌های خود در جست‌وجوی راهی تازه هستند که بر انتظارات تورمی دامن می‌زند. به‌ویژه اینکه نرخ بهره بانکی منفی است و سپرده‌گذاری در بانک‌ها جذابیتی برای تبدیل شدن به آهنربای جذب نقدینگی و جلوگیری از تبدیل شبه پول به پول را ندارد. پیش‌بینی می‌شود درصورتی‌که نرخ رشد نقدینگی از کانال مورد انتظار سیاستگذار خارج شود، گزینه افزایش نرخ بهره بانکی و استفاده از ابزار انتشار اوراق ودیعه در اولویت جدی سیاستگذاران پولی قرار گیرد تا دست‌کم از التهاب قیمت ارز جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید