• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 13 دی 1401
کد مطلب : 181776
+
-

از ابتدای سال تاکنون اتفاق افتاده است

فروش 25هزار دستگاه خودرو در بورس‌کالا

بورس‌ کالا
فروش 25هزار دستگاه خودرو در بورس‌کالا

روز دوشنبه با عرضه 502دستگاه لاماری، تعداد خودروهای فروخته‌شده در بورس‌کالا، از ابتدای سال تاکنون، به مرز 25هزار دستگاه رسید. ارزش کل خودروهای فروخته‌شده در این بازار 15هزار میلیارد تومان بوده است.
تاکنون 10نوع خودروی سواری شامل پژو 207، تارا، جک، دیگنیتی، شاهین، فیدلیتی، کارا، کی‌ام‌سی، لاماری و هایما در بورس‌کالا عرضه شده اما با توجه به مصوبات دیروز هیأت پذیرش بورس‌کالا، خودروهای مربوط به برندهای چانگان و کیا، به‌عنوان نخستین خودروهای وارداتی و همچنین انواع خودروی دنا نیز از این پس در این بازار عرضه خواهند شد تا گستره تالار خودروی بورس‌کالا بیش از پیش توسعه یابد. هم‌اکنون جمع کل زیان انباشته شرکت‌های خودرو‌ساز از مرز 125هزار میلیارد تومان عبور کرده و دولت در تلاش است ازطریق عرضه محصولاتشان در بورس‌کالا، با قیمت رقابتی، بخشی از زیان آنها را جبران کند.

وزن‌کشی عرضه و تقاضا
به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد حجم تقاضای خرید در تالار خودروی بورس‌کالا 185درصد بالاتر از تیراژ عرضه است و همین عامل به رقابت شدید برای افزایش قیمت خودروها منجر شده است.
بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد، میزان تقاضا برای برخی خودروهای عرضه‌شده در بورس‌کالا به‌مراتب بیشتر از رقم میانگین 185درصد است. به‌طور مثال، تقاضا برای خودروی فیدلیتی به‌طور میانگین 488درصد و برای دیگنیتی 472درصد بیشتر از عرضه بوده است. این دو خودرو از بالاترین تقاضا نسبت به عرضه برخوردارند.
میزان تقاضا برای خرید خودرو‌هایی مانند لاماری، تارا و پژو207 نیز 3برابر عرضه بوده است. این آمار نشان می‌دهد وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز برای تعدیل سطح رقابت بر سر قیمت خودروها در بورس‌کالا، می‌بایست سیاست تازه‌ای را برای افزایش عرضه در پیش بگیرند، زیرا نامتناسب‌بودن عرضه و تقاضا می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت باشد. طبق آمار، تاکنون بیشترین خودرو عرضه‌شده در بورس‌کالا مربوط به پژو‌207 بوده است. امسال 11هزار و 200دستگاه از این خودرو در بورس‌کالا فروخته شده است.

عرضه دنا و خودرو‌های وارداتی در بورس‌کالا
 دیروز هیأت پذیرش بورس‌کالا، با عرضه ۱۹هزار دستگاه خودروی وارداتی چانگان و ۲هزار و ۱۴۰دستگاه از محصولات کیا به‌عنوان نخستین خودروهای وارداتی موافقت کرده است. خودروهای برند چانگان را سایپا و خودروهای برند کیا را کوشا‌خودرو نگین وارد کرده است. همچنین در جلسه هیأت پذیرش بورس‌کالا برای نخستین‌بار تصویب شد ایران خودرو همه محصولات تولیدی خود در گروه دنا را به غیراز تعهدات قبلی فروش در بورس‌کالا عرضه کند.

تداوم عرضه‌ها
در مبادلات روز دوشنبه 502دستگاه خودروی لاماری در بورس‌کالا به فروش رسید. از این تعداد ۲۵۱دستگاه لاماری ایما مشکی به قیمت یک میلیارد و 545میلیون تومان و251دستگاه لاماری ایما سفید به قیمت یک میلیارد و 410میلیون تومان فروخته شد. قیمت پایه هر دو خودرو 981میلیون تومان درنظر گرفته شده بود اما به‌دلیل بالاتر بودن تقاضا برای لاماری مشکی قیمت این خودرو با رشد بیشتری مواجه شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید