• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 4 مرداد 1402
کد مطلب : 198332
+
-

خسارت 25هزار میلیارد تومانی به فولاد سازان

تولیدکننده‌های بزرگ فولاد ایران با ارسال نامه‌ای به دولت و مجلس اعلام کردند: افزایش 2برابری نرخ گاز به زیان 25هزار میلیارد تومانی صنعت فولاد منجر خواهد شد. آنها خواستار بازنگری در نرخ گاز شدند.
به گزارش همشهری، جنجال‌های افزایش نرخ خوراک و سوخت صنایع همچنان ادامه دارد. 17اردیبهشت امسال نرخ سوخت و خوراک گاز صنایع بزرگ تا 2 برابر افزایش یافت. این موضوع به افت قابل توجه شاخص بورس منجر شد. این روند همچنان ادامه دارد. از آن زمان تاکنون وزارت اقتصاد، سازمان بورس و برخی نمایندگان مجلس اقداماتی را برای اصلاح این مصوبه انجام داده‌اند اما تاکنون با اصلاح این مصوبه موافقت نشده است. این موضوع در ابتدا به اعتراض تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی منجر شد، در تازه‌ترین رویداد روز گذشته تولیدکننده‌های بزرگ فولاد نیز به این موضوع اعتراض کردند. تولیدکننده‌های محصولات فولادی دیروز با ارسال نامه‌هایی جداگانه خطاب به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، وزیران صمت و اقتصاد و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع و معادن مجلس خواستار بازنگری در مصوبه افزایش 2برابری نرخ گاز صنعت فولاد شدند.
فولادسازان در نامه خود اعلام کردند: افزایش ۲برابری نرخ گاز در صنعت فولاد باعث وارد آمدن خسارت ۲۵ هزار میلیارد تومانی به کارخانه‌های فولادی می‌شود. با توجه به اینکه عمده سهام فولادسازان در بورس دادوستد می‌شود، این اقدام به معنی تضعیف سرمایه سهامداران خرد حقیقی و حقوقی و مالکان سهام عدالت و فرار سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه است.
به‌گفته آنها افزایش 2برابری نرخ گاز از یک طرف موجب تحقق نیافتن پیش‌بینی سود صنعت فولاد می‌شود و از طرف دیگر زمینه کاهش درآمدهای مالیاتی دولت از محل درآمدهای صنعت فولاد را فراهم می‌کند. این موضوع همچنین به توقف طرح‌های توسعه‌ای صنعت فولاد به‌دلیل فقدان منابع مالی منجر می‌شود.
تولیدکننده‌های فولاد پیشنهاد کرده‌اند: در درجه اول یک فرمول مشخص کارشناسی شده و شفاف برای قیمت گاز تعیین شود و در گام بعدی، نرخ گاز مجتمع‌های احیای فولاد، حداکثر ۳۰ درصد صنعت پتروشیمی درنظر گرفته شود و قیمت گاز مصرفی سایر تولیدکنندگان زنجیره فولاد نیز همچون سایر صنایع تعیین شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید