• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 16 شهریور 1399
کد مطلب : 109343
+
-

بهبود شاخص اعتماد بازار در ایران

درصد چک‌های برگشتی تک‌رقمی شد

بازار پول
درصد چک‌های برگشتی تک‌رقمی شد

آمار می‌گوید: اعتماد بازار به‌پاس شدن چک‌ها بهتر شده و نسبت چک‌های برگشتی به کل تعداد چک‌های رد و بدل شده در شبکه بانکی در تیرماه امسال پس از 5‌ماه دوباره تک‌رقمی شده و به کمتر از 10درصد رسیده است. به گزارش همشهری، آخرین‌بار نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در بین بانک‌ها در بهمن‌ماه امسال در محدوده کمتر از 10درصد قرار داشت و پس از شیوع ویروس کرونا و اختلال در کسب و کارها این نسبت به حتی 20درصد هم رسید، اما حالا خبر خوب اینکه دست‌کم 90درصد از چک‌ها پاس می‌شود.
بانک مرکزی می‌گوید: در فروردین امسال 18.3درصد از تعداد چک‌ها و 20درصد از آنها از منظر ارزش ریالی برگشت خورده، اما در تیرماه امسال تنها 9.6درصد چک‌ها از حیث تعداد و 9.5درصد از حیث ارزش ریالی برگشت خورده است.
براساس آخرین آمارها که دیروز منتشر شد، بالغ بر ٨٧٤هزار فقره چک به ارزشی حدود ١٩٥هزار میلیارد ریال در تیرماه١٣٩٩ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۰.۸درصد کاهش و از نظر مبلـغ ۴.۹درصد افزایش نشان می‌دهد.
البته در نخستین‌ماه تابستان امسال بیش از ٩میلیون ‌و۱۰۰هزار فقره چک به ارزشی حدود ٢٠٥٤هزار میلیارد ریال در کل کشور مبادله شده که نسبت به‌ماه قبل از نظر تعداد و مبلـغ به‌ترتیب ۱۵.۴درصد و ٣٣درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت ۵۰.۲درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در بین 3 استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی رد‌و‌بدل شده که به‌ترتیب با ۳۲.۲درصد، ۱۰.۴درصد و ۷.۶درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۶۳.۹درصد از ارزش چک‌های مبادله شده در 3استان تهران (۵۱.۸درصد)، اصفهان (۶.۱درصد) و خراسان رضوی (٦درصد) بوده است.

رتبه‌بندی استان‌ها
در تیرماه امسال در استان تهران بیش از ٢٥٤هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٨٣هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد ۸.۷درصد و از نظر ارزش ۷.۸درصد از کل چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده و در بین سایر استان‌ها، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای به‌ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمـد (۱۶.۹درصد)، کردستان (١٤درصد) و چهارمحال‌وبختیاری (۱۳.۷درصد) اختصاص داشته و استان‌های گیلان (۶.۸درصد)، البرز (٨درصد) و مازندران و یزد (هرکدام ۸.۷درصد) از کل چک‌های رد و بدل شده برگشت‌خورده کمترین میزان چک‌های برگشتی را به‌خود اختصاص داده‌اند. از منظر ارزش ریالی چک‌های برگشتی استان‌های خراسان جنـوبی، ایلام و کرمان رکورددار بیشترین چک برگشتی بوده‌اند و 3استان گیلان، البرز و خوزستان در پایین‌ترین رتبه جدول چک‌های برگشتی جای گرفته‌اند.

سهم استان‌ها از چک برگشتی
به‌گزارش همشهری، از کل تعداد چک‌های برگشت خورده در تیرماه امسال، سهم استان تهران 29.1درصد، اصفهان 11درصد، خراسان‌رضوی 8.1درصد، آذربایجان‌شرقی 7.3درصد برآورد شده و به این ترتیب 55.5درصد از تعداد چک‌های برگشت خورده مربوط به استان‌های یادشده بوده است. همچنین از کل چک‌های پاس نشده در ‌ماه نخست تابستان امسال از حیث ارزش ریالی، 42.7درصد به استان تهران، 7.6درصد اصفهان، 6.5درصد خراسان‌رضوی، 5.8درصد مازندران اختصاص داشته که در مجموع 62.6درصد از کل ارزش چک‌های برگشتی را شامل می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید