• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 15 مرداد 1399
کد مطلب : 106884
+
-

تحریم و تحریف؛ جنگ اراده‌ها

نگاه
تحریم و تحریف؛ جنگ اراده‌ها


ناصر ایمانی؛ فعال سیاسی

بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره «تحریف» و «تحریم» طی روزهای گذشته به محل بحث و گفت‌وگوی محافل سیاسی و مسئولان تبدیل شده است. برخی تلاش می‌کنند تا در اظهارنظرهای خود، از این مفاهیم در راستای منافع گروهی و جناحی بهره بگیرند. اما معنا و مفهوم تحریف و تحریم چیست و مقصود رهبری از بیان این مفاهیم چه بود؟
تحریف به‌معنای دروغ، فریب و خدعه، دگرگون کردن واقعیت‌هاست؛ تحریف در کاربرد سیاسی آن که مورد اشاره رهبری هم قرار گرفت به این معناست که در داخل و خارج از کشور جریانی وجود دارد که به سیاه‌نمایی وضعیت کشور و بزرگ‌نمایی مشکلات می‌پردازد. این جریان تلاش می‌کند که روحیه عمومی مردم را مأیوس و آنها را از آینده کشور خودشان ناامید کرده و همچنین اراده مسئولان برای اداره کشور را تضعیف کنند.
این یک واقعیت است که کشور با مشکلاتی مواجه است؛ کسی منکر وجود مشکلات کشور در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و... نیست. این واقعیت را هم مردم به‌خوبی لمس می‌کنند و هم مسئولان کشور به آن اذعان دارند. بخش عمده‌ای از این مشکلات به تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی بازمی‌گردد. حجم تحریم‌ها و فشارها علیه ایران بی‌سابقه است، به‌طوری که در طول تاریخ بر هیچ کشوری اعمال نشده است. در کنار مشکلاتی که این تحریم‌ها برای کشور ایجاد کرده‌اند، ما در کشور با سوءمدیریت هم مواجه هستیم.
وضعیت ناشی از تحریم و سوءمدیریت، مشکلاتی را در کشور ایجاد کرده است که جریان تحریف با استفاده از آن عرض اندام می‌کند. این جریان با استفاده از ابزارهای سیاه نمایی و بزرگ‌نمایی تلاش می‌کند تا وضعیت کشور را سیاه‌تر و مشکلات را بزرگ‌تر نشان دهد. جریان تحریف می‌کوشد تا تصویری سیاه و تاریک از تحریم‌ها به نمایش گذاشته و ناامیدی را به مردم القا کند. این جریان با بهره‌برداری از بسترهای موجود در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با نادیده انگاشتن پیشرفت‌ها و موفقیت‌های کشور در غلبه بر مشکلات، تلاش می‌کند تا از طریق شایعه پراکنی و ایجاد تردید و تشکیک در موفقیت‌ها و سیاست‌های حکومت، مردم را دلسرد و ناامید کرده و یک وضعیت فلاکت‌بار، تاریک و سیاه را از جامعه ایران به نمایش بگذارد.
بخش عمده خط تولید جریان تحریف در خارج از کشور مستقر است اما در داخل کشور نیز عوامل و خودباختگان داخلی نقش مکمل را بازی می‌کنند. جریان داخلی تحریف، خوراک و مواد لازم را برای تولیدات بخش خارجی جریان تحریف فراهم کرده و عملا در زمین آنها بازی می‌کند. این دو بخش از یک جریان، دست به‌دست هم داده تا از طریق قلب واقعیت‌ها و طرح شایعات پیرامون مسائل مختلف، مشکلات ساده را بسیار بزرگ‌تر از آنچه هست جلوه دهند. مقابله با جریان تحریف در واقع جنگ اراده‌ها است. چرا که جریان تحریف در تلاش برای سست کردن و نابود کردن اراده مردم و مسئولان کشور است. بنابراین، به میزانی که اراده و مقاومت مردم و مسئولان در برابر مشکلات سست شود، به همان میزان جریان تحریف به اهداف خود 
دست یافته است.
اما هدف تحریف با تحریم یکی است؛ جریان تحریف همان اهداف جریان تحریم را دنبال می‌کند. این هدف مشترک، شکسته شدن جامعه ایران است. تحریف نقش مکمل تحریم را ایفا می‌کند. جریان تحریم، اقتصاد کشور و سفره‌های مردم را مورد هدف قرار داده و در موازات آن، جریان تحریف افکار و اذهان و اراده عمومی را بمباران می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید