• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 30 تیر 1399
کد مطلب : 105367
+
-

اقتصاد؛ زمین رویارویی ترامپ با بایدن

اقتصاد؛ زمین رویارویی ترامپ با بایدن


دونالد ترامپ که این روزها به‌خاطر بحران کرونا و موج بیکاری بعد از آن سخت تحت فشار است، زمین اقتصاد را به‌عنوان نخستین صحنه رویارویی با رقیب دمکراتش انتخاب کرده است. 
برای دمکرات‌ها و تیم انتخاباتی جو بایدن فرصت کرونا و تبعات اقتصادی آن فرصت خوبی است تا ضمن زیر سؤال بردن عملکرد دولت ترامپ، برنامه اقتصادی خود را هم برای برون‌رفت از این وضعیت ارائه دهند. آنها سعی دارند فاصله‌ای که بایدن با ترامپ در نظرسنجی‌ها پیدا کرده است را طی حدود 4‌ماه باقیمانده تا انتخابات حفظ کنند تا شاید بتوانند درنهایت پیروز میدان باشند. ترامپ و تیم تبلیغاتی‌اش هم از همین ابتدا سعی دارند مقابل حریف بایستند و اجازه ندهند در زمین اقتصاد دولت مستقر را به چالش بکشند. آنها تمرکز تبلیغاتی خود برای قانع‌کردن مردم را بر این گذاشته‌اند که حساب‌کردن روی برنامه اقتصادی بایدن می‌تواند احیای اقتصاد آمریکا و نجات کسب‌وکارها را با مشکل اساسی روبه‌رو کند. دونالد ترامپ براساس همین رویکرد، دیروز در یک سخنرانی محور حملاتش به بایدن را برنامه اقتصادی او قرار داد. او گفت: «کل اقتصاد و کل زندگی ما تحت خطر است؛ بایدن قصد دارد با برنامه‌هایی که اعلام کرده و از طریق تغییر قوانین، جامعه ما را تحت کنترل خود درآورد.» مالیات و قیمت انرژی طی روزهای اخیر محور حملات ترامپ و تیم انتخاباتی‌اش علیه بایدن بوده است. احتمالا آنها طی روزهای آینده سراغ بخش‌های دیگری از برنامه اقتصادی بایدن هم خواهند رفت. ترامپ در سخنانش به برنامه‌های بایدن در حوزه محیط‌زیست هم اشاره کرد و گفت که این‌ برنامه‌ها ساخته و پرداخته کارگروهی است که برنی سندرز برای او تشکیل داده است. ترامپ گفت: «هزاران شرکت، کارخانه و کارگاه تعطیل خواهد شد. خیلی‌ها دیگر نمی‌توانند از عهده هزینه انرژی که مصرف می‌کنند بربیایند. اگر بایدن رئیس‌جمهور شود، به‌زودی فاجعه سوسیالیسم در آمریکا حکمفرما خواهد شد.» کارگروهی که ترامپ به آن اشاره کرده، برنامه‌های خود را حدود 2هفته قبل اعلام کرد. عضویت دوباره آمریکا در توافقنامه آب‌وهوایی پاریس و کاهش آلودگی نیروگاه‌ها تا سال2035 بخشی از این برنامه‌هاست. در این برنامه آمده است: «دمکرات‌ها با به‌روزرسانی لوازم منزل 2میلیون خانه در آمریکا طی 5سال، هزینه قبض‌های آب‌، برق و گاز مردم را کاهش خواهند داد.» طبق اعلام این کارگروه، چنین برنامه‌ای می‌تواند صدها هزار شغل جدید ایجاد کند.
برنامه‌های مالیاتی بایدن نیز هدف حمله دونالد ترامپ و اطرافیانش بوده است. مایک پنس، معاون ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگاران مستقر در کاخ سفید، جو بایدن را به باد انتقاد گرفت و گفت: «برنامه بایدن برای افزایش 4تریلیون دلاری مالیات‌ها، اقتصاد آمریکا را خفه خواهد کرد و روند احیای کسب‌وکارها و تجارت در دولت ترامپ را به نابودی خواهد کشاند.» ستاد انتخاباتی بایدن اما ضمن رد ادعای تیم ترامپ در مورد افزایش مالیات طبقه متوسط اعلام کرده که هدف برنامه مالیاتی جو بایدن، طبقه ثروتمند جامعه و شرکت‌های بزرگ آمریکایی است. به گفته بایدن، او مالیات افرادی که سالانه کمتر از 400هزار دلار درآمد دارند را افزایش نخواهد داد. تا به اینجا، حملات ترامپ و اطرافیانش علیه برنامه‌های اقتصادی بایدن، تأثیری بر افکار عمومی آمریکا نداشته است. بررسی نظرسنجی وبسایت تحلیلی RealClearPolitics که برایند نظرسنجی‌های مختلف در آمریکاست نشان می‌دهد که طی 3هفته گذشته، بایدن فاصله حدودا 8.5درصدی خود را با رقیب جمهوریخواهش حفظ کرده است. برای اغلب افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی‌ها، اقتصاد به محور اصلی نارضایتی از دولت ترامپ تبدیل شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید