• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 24 تیر 1399
کد مطلب : 104861
+
-

بازار سهام؛ تحت‌تأثیر تصمیم دولت

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته 9هزار و 274واحد رشد کرد بااین‌حال مصوبه دولت برای افزایش میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها شائبه‌هایی را در مورد تداوم روند صعودی شاخص بورس ایجاد کرد.
به گزارش همشهری، بازار سهام مبادلات روز گذشته را با یک روند نزولی آغاز کرد اما بعد از آن در میانه‌های معاملات حجم تقاضا برای خرید سهام دوباره افزایش یافت و در پایان مبادلات شاخص کل بورس تهران با 9هزار و 274واحد افزایش به‌کار خود پایان داد. در دادوستدهای روز گذشته انتشار خبر تصمیم دولت برای افزایش میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها تردیدهایی را در میان فعالان بازار ایجاد کرد. مطابق تصمیم جدید دولت تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند با وزارت اقتصاد برای افزایش سهام شناور آزاد حداقل به میزان ۲۵درصد شرکت‌های تابعه اعم از شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تابعه نهادهای عمومی، سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، به عمل بیاورند. هنوز از جزئیات کامل نحوه اجرای این طرح اطلاعات کاملی در دست نیست، چندی پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری گفته بود که به سازمان بورس این اختیار داده خواهد شد که میزان سهام شناور آزاد شرکت‌های دولتی را افزایش دهد. گویا براساس این مصوبه سازمان بورس قادر خواهد بود رأسا سهام شرکت‌های دولتی را در بورس عرضه کند تا میزان سهام شناور آزاد آنها افزایش یابد.
همچنین مطابق اطلاعات موجود سازمان برنامه‌وبودجه هم مکلف شده ماهانه ۵درصد از تخصیص بودجه دستگاه‌هایی را که متناسب با گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌های مربوط اقدام نکنند کاهش دهد. برخی فعالان بازار سرمایه بر این باورند که این تصمیم می‌تواند منجر به افزایش عرضه‌ها در بورس شود و زمینه نزول شاخص را فراهم کند.
هیأت وزیران همچنین در راستای تأمین مالی بیش‌ازپیش شرکت‌های بورس از طریق افزایش سرمایه با استفاده از سرمایه‌های خرد، لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورس را با قید دوفوریت تصویب کرد تا در مجلس به تصویب نهایی برسد.
برخی خبرهای دیگر نیز حاکی از آن است که به‌زودی دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی هم در بورس عرضه می‌شود اما سهام موجود در این صندوق شامل سهام پالایش نفت تهران و اصفهان است و دولت قرار است سهام پالایشگاه‌های نفت تبریز و بندرعباس را به‌صورت جداگانه و بلوکی بفروشد. اینکه کدام هلدینگ قصد خرید این دو بلوک را دارد حساسیت‌هایی را در بازار سرمایه ایجاد کرده است.
خبرهای دیگری نیز نشان می‌دهد که به‌زودی نماد شرکت تأمین سرمایه دماوند در فرابورس درج خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود نماد معاملاتی این شرکت تا آخر هفته بعد در بازار پایه فرابورس بازگشایی شود. مدیرعامل بانک ملت نیز از تصمیم این بانک برای عرضه سهام گروه مالی ملت و سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت در بورس طی ماه‌های آینده خبر داده است. باوجوداینکه انتقادهای فراوانی برای عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه این بانک مطرح است و بانک مرکزی نیز بانک‌ها را ملزم به عرضه سهام شرکت‌هایشان در بورس کرده، روند عرضه سهام این بانک و سایر بانک‌ها در بورس به‌کندی پیش می‌رود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید